Svensk råttjägare i NY

vallhund

Trådstartare
"New York kryllar av råttor som älskar staden med skräp och matrester i varje gathörn. Richard Reynolds har en kreativ lösning – han låter ett gäng terriers döda råttorna, som sedan används i forskning om hur råttor kan motverkas i stadsmiljö."
d65aa97f-3660-49f2-94a8-c9fea37fef4a

https://www.svd.se/rattorna-moter-motstand-i-sin-dromstad-new-york

Bra att hundarna används till det dom ska. Men sen ser jag en koppling mellan minskat antal av råttor och ökade fettberg i kloakerna som folk får rensa.

Jag gillar också tanken på att använda hundarna till vad de är gjorda för och man blir av med ett stort problem. De är ju betydligt mer effektiva än katter och jag skulle tro att det även gäller gift?

Men det är väl inte tillåtet att använda hund på levande djur i Sverige? Jag tänkte med tanke på att det är så effektivt så skulle man ju börja använda hund. Det måste trots trauma vara bättre, snabbare och mer humant än gift?

Det går ju att vaccinera :)
Jag tycker det är kanonbra att hundarna kommer till nytta som skadedjursbekämpare (min Mini är grön av avund här), för i slutänden gynnar det både folk och fä.

Det går bara att vaccinera mot fyra stammar, och det finns många stammar som dessutom varierar geografiskt.
Stod ju i artikeln om människor som dött efter att ha haft kontakt med råtturin.
Självklart är det kul att hundarna kan göra nytta men för mig hade det varit för stor risk att utsätta mina djur och mig själv dör en potentiellt dödlig smitta.

Jag gillar också tanken på att använda hundarna till vad de är gjorda för och man blir av med ett stort problem. De är ju betydligt mer effektiva än katter och jag skulle tro att det även gäller gift?

Men det är väl inte tillåtet att använda hund på levande djur i Sverige? Jag tänkte med tanke på att det är så effektivt så skulle man ju börja använda hund. Det måste trots trauma vara bättre, snabbare och mer humant än gift?
Läste i någon annan tråd om att en DSG skulle utbildas till råttdräpare, tror det var i Köpenhamn.

På Bornholm har jag en facebookvän som jagar råttor för kommunen med sina dsg. Dsg är födda råttdräpare.

Mina dsg tar allt småvilt på gården. Möss, råttor, sork, mullvad. Bästa stunden i veckan är när jag släpper dem i stallet (jag har inga hästar längre så det står tomt). Jäklar vad de plockar möss!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka