Du menar att man märker problem så fort en lag träder i kraft, innan den ens tillämpats? Eller att man kan se redan efter de första fallen huruvida lagstiftningen kan orsaka problem eller ej?
Menar du på fullt allvar att instanser som JO och Svea Hovrätt inte vet någonting utan bara kastat ur sig saker? Detta är från deras remissyttranden över lagen som trädde i kraft i höstas:
JO
"En konsekvens av förslaget är att tredje man i stor utsträckning kan bli föremål för övervakning. En betydande brist är att det saknas en ordentlig belysning och värdering av de omfattande inskränkningar i integritetsskyddet som förslaget
innebär i det avseendet och vilka de långsiktiga konsekvenserna kan komma att bli. Utredningens slutsatser om riskerna för den personliga integriteten framstår som klart underdrivna.
Sammanfattningsvis kan jag inte se att utredningen på ett övertygande sätt förklarat
nyttan och behovet av regleringen och visat att den är proportionerlig. Jag
avstyrker därför det förslag som lämnas i betänkandet."
Svea Hovrätt
"Svea hovrätt avstyrker att förslagen i delbetänkandet läggs till grund för lagstiftning.
Hovrätten har i och för sig förståelse för behovet att utreda och föreslå åtgärder för att komma till rätta med den grova brottsligheten i Sverige men är av uppfattningen att nyttan med de mycket långtgående förslagen inte uppväger de nackdelar som de för med sig.
. . .
Enligt hovrätten behöver det särskilt utredas närmare hur effektiv en möjlighet att preventivt använda hemliga tvångsmedel kan tänkas bli. Då en förundersökning bör inledas så snart det finns konkreta omständigheter som talar för att ett allvarligt brott planeras kan det ifrågasättas om förslaget överhuvudtaget innebär några effektivitetsvinster. Det saknas närmare resonemang kring detta i utredningen. Därför är det också svårt att avgöra om eventuella
effektivitetsvinster överväger de stora ingrepp i den personliga integriteten som utredningens förslag innebär."