Jag menade att du var otydlig vilka specifika händelser du syftade på, när du beskrev det så svepande.
Alltså, 7 oktober var en fruktansvärd terrorattack och som jag tidigare sagt så anser jag att den utgjorde både krigsbrott och brott mot mänskligheten. Men att nu när det gått ett år, när det pågår ett folkmord och 43 000 palestinier dödats, och i den hittills kanske mörkaste fasen hittills som inkluderar belägring av norra Gaza där hjälp inte får komma in, där sjukhus attackeras, där urskillningslösa flyganfall sker mot bostadshus, utan att bry sig om att det är många civila där. Senaste veckan har det varit mer regel än undantag med minst 80 döda per dag, där en majoritet varit kvinnor och barn. Läste precis att för tre timmar sedan pågick två sådana flyganfall, 84 döda - varan 50 barn.
Vidare så har amerikanska medier senaste veckan eller så kommit med undersökningar som visar att att är IDF som använder sig av palestinier som mänskliga sköldar - inte tvärt om. De separerar kvinnor och barn från män, som kläs av och arresteras - ofta utan god anledning. De dödar sjukvårdspersonal, och jag tror inte att så många journalister dödats under en och samma konflikt, på såhär kort tid. Och de verkar rikta in sig på dem med flit. På västbanken arresterar man som bekant palestinier godtyckligt, det har Israel gjort i många år, och de hålls ofta utan rättegång eller någon faktiskt brottsmisstanke i flera år. Nu i veckan såg jag att de verkar ha börjat med något nytt - de skriver en siffra på de intagna palestiniernas panna, för att avhumanisera och förnedra dem, och sedan är de siffran istället för att kallas för sitt namn.
I somras kom nyheter om att fånglägret Sde Teiman, där det pågår systematisk tortyr. Tex. genom våldtäkt, oftast med något långt metallföremål och det är mer än en gång som det lett till LUNGSKADOR. Pga. internationell press så började man utreda vissa individer, vilket bara ledde till att Knesset diskuterade vilt om huruvida våldtäkt var acceptabelt mot de som är fängslade. Och det tyckte massor! Och en av de som misstänks för sexual tortyr (som finns filmat, det är liksom inte brist på bevis) hyllas som en hjälte på tv.
Och jag antar att du menar "from the river to the sea"? Vid det här laget borde du väl ha läst så pass mkt om det att det borde framgå att många menar att för dem så symboliserar ramsan att palestinier ska leva lika fria som Israeler i området de redan bor i, och med jämlikhet. Ingen jävla apartheid-stat, som det är nu. Och jag hoppas att du noterat att personer ifrån regeringen i Israel deltagit på en "konferens" med settles om att ta över Gaza och bo där, efter att man fördrivit de som man kanske åter överleva. Är inte det lite värre än att bara vilja att palestinier ska samma rättigheter som israeler? För det är ju Israel som står för folkmordet, för slakten och för avhumaniseringen, såhär ett år efter attacken.
Jag hade också tyckt att det var olämpligt att hylla terrorledare för ett år sedan förresten. Men.. faktum är fan att både Hamas och Hezbollah varit mer hänsynsfulla i sin "krigsföring" än vad Israel är (utöver just 7 oktober då, men Israel har liksom begått många 7 oktober sedan dess), och de riktar i större utsträckning in sig på militära mål - och har dödat betydligt mindre civila. En Israelisk tidning kallade Netanyahu och de andra extrema i hans regering för terrorister, och omnämnde Hamas etc. som frihetskämpar (japp, en jude från Israel sa så!) och sa att det enda som kan rädda landet är om omvärlden sanktionerar Israel. Och visste du förresten att Hamas oftare än Netanyahu gått med på ett avtal om eldupphör? Familjer till de som hålls gisslan påpekar den saken ofta.