Svensk oxer??

I

indy1234

Är det en variant av oxer eller?:confused:
Såg på några filmer på youtube där det var någonon från USA som hoppade en "swedish oxer".. Har aldrig hört talas om det förut..

Sv: Svensk oxer??

Kallas också "drunken oxer".... :angel: Frågan är hur de har kopplat de två namnen till den varianten. :D

Som silverkatten sa så är det när den främre och den bakre bommen bildar som ett kryss. Vet inte om det ens är tillåtet på tävling för den bakre bommen får väl aldrig vara lägre än den främre någonstans då? Är inte hundra på det dock.

Läste att det inte var tillåtet, iaf inte på framhoppningen..
Varför kallas den för svensk oxer egentligen då? :p

Ingen aning men om du tar det andra namnet, drunken oxer, och så kanske det var någon med den erfarenheten av svenskar så kanske det lätt blev swedish oxer och så har det hängt kvar. Hoppas inte det är så men vem vet. :D

Jo tillåtet är det inne på banan, jag har iaf hoppat det på nationell nivå i nån 130 klass, men särskilt vanligt är det ju inte, och håller med om att det ser lite snett och vint ut och inte riktigt uppbyggt:D

Då är det tur att pållen är van vid mina snea hinder när jag bygger:angel::rofl:

Har inte stött på sådan på tävling på många år, men sist jag stötte på det höll alla på att mörda banbyggaren, den galningen hade gjort en trekombination av sådana oxrar och det var inte lite nivå skillnad på dem utan väldigt "kryssiga" och alla i samma gul/vit randiga bommar. Det enda man såg när man red emot den var ett gytter av bommar helt omöjligt att urskilja hinderna utan såg ut som man skulle hoppa rakt in i en hög med bommar. Kan säga att jag tror aldrig jag sett så många bli uteslutna på samma hinder på en bana.

Gud jag hoppas iallafall inte jag stöter på det på tävling någon gång!
Blir irriterad bara en bom är lite sned :p

haha ser ut som min ränares hinder ^^, xD dock ser hon alltid till att bakbommen är högre än frambommen på alla ställen

Jo tillåtet är det inne på banan, jag har iaf hoppat det på nationell nivå i nån 130 klass, men särskilt vanligt är det ju inte, och håller med om att det ser lite snett och vint ut och inte riktigt uppbyggt:D

Då är det tur att pållen är van vid mina snea hinder när jag bygger:angel::rofl:

Det är konstigt för det står klart och tydligt att det hindret inte är tillåtet, bakre bommen får inte vara lägre än främre vilket den oundvikligen blir, vet att det var tillåtet förr, kanske det är någon banbyggare som inte riktigt är uppdaterad....

Det är vad jag också har hört. Har själv aldrig stött på det på tävling men uppenbarligen förekommer det eller har förekommit;) Kanske nya regler?

Liknande trådar

Kultur Något jag kom att tänka på när jag tittade på Luciamorgon i morse är vilken enorm mängd svenska julsånger det tycks finnas. Då menar jag...
Svar
8
· Visningar
1 031
Senast: Hedinn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 665
Senast: Anonymisten
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 858
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka