Svensk BLUP index

Picazzo

Trådstartare
har funnet den svenske BLUP indexen på hesten min, eneste er at jeg ikke skjønner så mye av den.. Noen som kan hjelpe meg?
Bra, dårlig, middels?

Typ - 102 Ben -101 Mankh - -2.3 Skritt - 108 Trav - 110

Gal - 108 Tmp G - 112 Dressyr - 108 Medelfel_D - 15

Tekn H - 100 Tmp H - 101 Hoppning - 97 Medelfel_H - 14

Hvordan ser dette ut, er det feks noe å avle på, eller har ikke dette noe å si for det?:confused:

Sv: Svensk BLUP index

100 är medel, så den borde vara lite bättre i dressyr än hoppning(men inte oduglig i hoppning ;) ). Och så är den 2,3 cm mindre än medelmåttet för det kön din häst har.
Ulrika

Jag tror inte bara man ska utgå från bluppen om det ska avlas, det finns så mycket mer som spelar in. :) Men det är ju inget som verkar riktigt dåligt, på de siffrorna iallafall. ;)
Vad är det för häst?
Ulrika

man har numera gjort om BLUP-systemet, så att det justeras varje år, efter de bedömda hästar som är 3-18 år just för tillfället.
index 100 anger att hästen är medelgod, dvs mitt emellan topparna och bottenskrapet.

Jag tycker det verkar vara en ganska bra häst du har!

Siffran medelfel talar om hur säkra siffrorna är. 15 visar att den är rätt osäker. Det finns hingstar med många visade avkommor som har 4.

takk for svar! Hesten er en SWB hoppe e Palermo ue Flamingo. Hun har allerede hatt tre avkom i sverige, to e Cardento og en e Stanford. At dressurbiten var "bedre" enn sprangen var litt overasskende da hun er en bede spranghest enn druessurhest, siden hun pga høyt energinivå har lett for å bli enten spent eller litt for mye av det gode..

Edit for å si at jeg ikke kom til å avle ut fra BLUP`n, men var bare litt nysgjerrig på hva det egetlig sto for - føll etter henne skal jeg ha ;)

Senast ändrad:

Jag vet inte vad Palermo anses ha givit för något. Härstamningsmässigt på Palermo tycker jag att det lutar åt dressyr(Hertigen - Drabant). Hertigen lämnde en hel del fina dressyrhästar.
Men Flamingo var en mycket vacker dressyrhingst (var jättekär i honom i min ungdom ;)). När du beskriver hästens temperament så låter det som en utmärkt dressyrhäst ;). Hur rör hon sig? Har hon tävlat något i hoppning?
Ulrika

Både Palermo och Flamingo tävlades i svår dressyr.

De hade också Jovial i sig, Palermo som farmorsfar och Flamingo som morfar. Jovial kunde ge väldigt livliga hästar, och om stoet har honom i sig två gånger är det inte konstigt om hon är temperamentsfull.

Hun er mest konkurrert i sprang faktisk, gikk kvalitetsbedømmelsen da hun var 5 og var i finalen der (sprang). Dressurmessig så beveger hun seg ganske bra, hvis man får det frem. Problemet er å få henne til å slappe av - spenner seg veldig lett..
Merklig nok, med den avstammingen, er det faktisk spranghest hun har vært..;)

Palermo hade 8 på hoppningen på bruksprovet och hans pappa Hertigen hade 6 avkommor i svår hoppning så nog fanns det hoppning hans stam trots att han själv tävlade dressyr. Dessutom var Hertigen efter Nepal med 9 avkommor i svår hoppning.
Den ende avkomman till Palermo som jag ridit hade varit finalist i kvalitetstävlan i hoppning.

Flamingo gjorde inget offielt bruksprov, men han hade hoppanlag från sin pappa Urbino med 3 avkommor i svår hoppning + att han var far till ett antal goda hopp-ponnyer!

Deras gemensamma nämnare Jovial hade 16 avkommor i svår hoppning, 9 i svår fälttävlan och 2 i svår dressyr!

Det gäller bara att ha dom rätta källorna att titta i;)

Dessutom har jag ju specialstuderat Jovial eftersom han är farfar till mitt eget sto:)

kl
ja där ser man vilken multitalang den svenska hästen är!

Drar opp denne igjen litt jeg, da jeg tenker på å bedekke henne igjen neste år. Er ikke så veldig god på hingster og tar gjerne imot tips på hva dere tror kan passe.

Hun er 159 i manke, edel og lett type, men med anlegg til mye muskelmasse, noe kortbeint, middels i ryggen (135 i bucas dekken), god sprangteknikk og spenst, gode bevegelser, men spenner seg lett. Mye motot og energi, ellers kald i hodet..

Liknande trådar

K
Foder & Strö Da hesten min har begynt å synke litte inn i flankene o.l. vil jeg få han litt rundere. Har fått tips om lucerne. Handlet dette i...
Svar
3
· Visningar
949
Senast: KorsmoLappen
·
B
Avel Hej! Det är så att jag har tänkt å betäcka mitt nya sto. jag e inte direkt så insatt i avel men antar att man ska kolla lite på blup...
Svar
1
· Visningar
767
Senast: Görel
·
S
Hästvård Da forrytteren min skulle renske hoven på hans høyre bakben i går, ble han SINT! Ørene flatt bakover og glefs glefs! :mad: Han har i...
Svar
1
· Visningar
1 042
Senast: Icebabe_1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25