Svensk bil, norskt släp?

KaffeKask

Trådstartare
Ska hämta min kompis häst i Norge om ett par veckor då hon inte kan köra själv (brutet ben). Tanken är att ta med hennes släp och stå där hästen ska stå, men släpet är ju norskt, och min bil är svensk, får jag köra det ekipaget till stallet där han ska stå? Nu tänker vi inom de svenska gränserna, hon bor så nära gränsen att jag kör kanske 1km på norsk mark innan jag är över så nu är jag mest konfunderad om vad som gäller i Sverige med ett sådant ekipage.
 
Sv: Svensk bil, norskt släp?

Du får köra med den men ha med alla papper på den så att det både går att kolla vikter och ägare.
 
Sv: Svensk bil, norskt släp?

Kom på ett litet tillägg. Ekipaget måste naturligtvis uppfylla svenska regler på vikter, körkort m m.
 
Sv: Svensk bil, norskt släp?

Vikter o sånt stämmer, alla papper är i ordning på både bil och släp,men tänkte om man inte fick blanda svenskt o norskt om ni förstår hur jag menar. Har ingen telefon nu så har ingen möjlighet att ringa transportstyrelsen och hittade inget när jag sökte.
 
Sv: Svensk bil, norskt släp?

Frågade polisen om detta för 6-7 år sen. Det var enligt dem inga problem att koppla en norsk transport på en svensk bil.
 
Sv: Svensk bil, norskt släp?

Vikter o sånt stämmer, alla papper är i ordning på både bil och släp,men tänkte om man inte fick blanda svenskt o norskt om ni förstår hur jag menar. Har ingen telefon nu så har ingen möjlighet att ringa transportstyrelsen och hittade inget när jag sökte.
Du behöver inte gå längre än ut på en väg där det kör långtradare för att se att det inte är några problem.
Dragaren har väldigt sällan samma nationalitet som trailern när det handlar om bilar som kör mer än inrikes transporter. Så det är helt OK att köra med den norska släpen, så länge den inte ska stanna i Sverige utan ska tillbaka igen. Ska den stanna ska den först exportanmälas i Norge och sedan importeras till Sverige. Men som förstår det så ska du bara köra hästen över gränsen och sedan ska släpen tillbaka och där är det inga problem om du har alla papper på den med dig. Däremot ska ju hästen anmälas för tullen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 128
Senast: mars
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 406
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 401
Senast: tuaphua
·
Juridik & Ekonomi Igår blev jag (nå, min bil med mig i) rammad av en traktor. Jag körde på vår lilla, lilla grusväg och fick syn på mötande ekipage...
2
Svar
25
· Visningar
3 815
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp