SvD Debatt: Tillåt ryttare att välja sida – för ökad trafiksäkerhet

I Sverige utgör hästekipage en alltmer utsatt grupp i trafiken. Varje år skadas eller dör minst ett 40-tal hästar i trafikolyckor, och nästan varannan hästägare känner sig otrygg när de färdas på trafikerade vägar*. För att öka säkerheten svarar majoriteten av ryttarna i en ny undersökning att det borde vara tillåtet att välja vilken sida av vägen de rider på, beroende på trafiksituationen. i SvD Debatt debatterar HNS och Agria för att gällande trafikförordning ska ses över.
 
Att tänka på är att cykelbanor som inte är asfalterade förstör av att man rider på dem och det gäller även om det är torrt. Så skall ridning vara tillåten måste cykelbanor med grus som underlag delas upp så att man bara får rida på ena sidan annars fungerar de inte att cykla på med vanliga cyklar.
 
Att tänka på är att cykelbanor som inte är asfalterade förstör av att man rider på dem och det gäller även om det är torrt. Så skall ridning vara tillåten måste cykelbanor med grus som underlag delas upp så att man bara får rida på ena sidan annars fungerar de inte att cykla på med vanliga cyklar.
Cykelbana med grus och vanliga cyklar känns inte som det går ihop oavsett. Och det ska vara en bra illa anlagd grusväg för att den ska bli förstörd av en häst. Är det en stig i skogen vi pratar om utan markberedning så visst men de brukar inte vara någon höjdare att cykla på med en stadscykel heller.
 
Cykelbana med grus och vanliga cyklar känns inte som det går ihop oavsett. Och det ska vara en bra illa anlagd grusväg för att den ska bli förstörd av en häst. Är det en stig i skogen vi pratar om utan markberedning så visst men de brukar inte vara någon höjdare att cykla på med en stadscykel heller.
Jag cyklar ett par tusen mil om året på vägar i hela Sverige, från längst i söder till allra längst upp i norr, så jag vet vad jag skriver om. För att det skall vara trevligt att cykla måste underlaget vara jämnt och de märken en skodd häst gör på en cykelbana med grusunderlag ser kanske inte så farligt stora ut men jag kan lova dig att de känns ordentligt om man cyklar med en vanlig cykel.

Kan lägga till att grus många gånger till och med är trevligare att cykla på än asfalt även med en vanlig cykel gjord för väg.

När det gäller riktiga grusvägar öppna för alla fordon är det sällan ridning skapar problem för cyklande, de som rider väljer normalt de mjukare delarna av vägen och de hårdare där man cyklar är så packade av bilar att hovarna inte lämnar märken.
 
Senast ändrad:
Jag cyklar ett par tusen mil om året på vägar i hela Sverige, från längst i söder till allra längst upp i norr, så jag vet vad jag skriver om. För att det skall vara trevligt att cykla måste underlaget vara jämnt och de märken en skodd häst gör på en cykelbana med grusunderlag ser kanske inte så farligt stora ut men jag kan lova dig att de känns ordentligt om man cyklar med en vanlig cykel.

Kan lägga till att grus många gånger till och med är trevligare att cykla på än asfalt även med en vanlig cykel gjord för väg.

När det gäller riktiga grusvägar öppna för alla fordon är det sällan ridning skapar problem för cyklande, de som rider väljer normalt de mjukare delarna av vägen och de hårdare där man cyklar är så packade av bilar att hovarna inte lämnar märken.
Jag har också cyklat mycket och håller inte med. En häst förstör inte en hårdgjord grusväg, speciellt inte om den är såpass hård och fri från löst grus att den är trevlig att cykla på. Då blir det definitivt inga ”gropar” om inte vägen är väldigt dåligt anlagd. Vid tjällossning eller extremt regn får man eventuellt vara försiktig för att det ev kan bli spår. Skogsmaskiner och tung trafik med stötdämpare förstör grusvägar.
Ser vi till vädret i norra Sverige är marken dessutom fryst stora delar av året, mycket få saker lyckas förstöra en frusen väg oavsett markberedning.
 
Att tänka på är att cykelbanor som inte är asfalterade förstör av att man rider på dem och det gäller även om det är torrt. Så skall ridning vara tillåten måste cykelbanor med grus som underlag delas upp så att man bara får rida på ena sidan annars fungerar de inte att cykla på med vanliga cyklar.
Fast näe, håller vägen för cyklar så håller den för hästar.
 
Fast näe, håller vägen för cyklar så håller den för hästar.
Hästar väger många gånger mer än cyklar, och det är också stort tryck om man gör annat än skrittar eftersom nedslaget gör att det blir ännu mer tryck.

Men givetvis går detta att kringgå genom att göra vägar som håller för båda, givetvis. Men då blir det nog så pass hårt, och halt att de flesta väljer att bara skritta också tänker jag.
 
Tråkigt att läsa att man som ryttare tycker att det är okej att förstöra cykelbanor bara för att man själv inte anser att hovmärkena är något problem. Konsekvensen av ryttare struntar i att ta hänsyn är fler och fler kombinerade cykel- och ridbanor förbjuds för ridning och till osämja mellan cyklister och ryttare. Som cyklist blir man inte glad precis när man ser att miltals riktigt fin cykelväg är förstörd av ryttare som struntat i de regler som gäller, det finns cykelleder som t.ex. den kända Banvallsleden på gamla banvallar mellan Halmstad och Karlshamn som fått läggas om och nu på en lång sträcka istället går på landsvägen intill för att ryttare ridit sönder underlaget på banvallen.

Anledningen att jag skrev inlägget var för att inte alla ryttare är medvetna om hur hovmärkena förstör underlaget för cyklisterna, man tycker att de små märken som blir när det är torrt inte gör något men det gör de och det kan räcka med några få ridturer för att förstöra cykelbanan.

Så när det är kombinerad cykel- och ridbana - var noga med att inte rida på delen som är för cyklisterna, inte ens om det är torrt och det bara är en kort bit.
 
Senast ändrad:
Är det asfalterade och hårdgjorda cykelbanor förstörs de såklart inte av att någon rider på dem, de som är känsliga är de med grus. Och på allmänna landsvägar som är grusvägar är det heller inget problem.
 
Anledningen att jag skrev inlägget var för att inte alla ryttare är medvetna om hur hovmärkena förstör underlaget för cyklisterna, man tycker att de små märken som blir när det är torrt inte gör något men det gör de och det kan räcka med några få ridturer för att förstöra cykelbanan.

Så när det är kombinerad cykel- och ridbana - var noga med att inte rida på delen som är för cyklisterna, inte ens om det är torrt och det bara är en kort bit.
Det är tråkigt tycker jag att cyklister tillåts förstöra så mycket mark som dom tillåts göra. Häromkring är mycket mark så förstörd av tex MTB att det inte går att gå där alls längre, det otroligt tråkigt. Grusvägarna däremot som är pendlarsträckor tål både hästar och cyklar utan problemen här. Det är inte hästar som förstör mest, speciellt inte hårda grusvägar.
 
Själv skulle jag inte vilja vara med häst på en cykelväg eller cykla där det även ska samsas med ryttare. Vill på marken ha större avstånd till okänd häst än vad en cykelväg är bred.
Där jag stod inhyrd tidigare fanns det begränsat med ridvägar. Dock kom man till den lokala ridklubbens fina ridslinga via en cykelväg alternativt en 70-väg utan vägren. Mitt val föll alltid på cykelvägen :) Nu var dock detta på landet och ganska begränsat med cyklister på cykelvägen, träffade väl på en enstaka någon gång då och då och klev hästen och jag av cykelbanan och ut i gräset som var mellan cykelbanan och vägen. Fungerade utmärkt!
 
Tråkigt att läsa att man som ryttare tycker att det är okej att förstöra cykelbanor bara för att man själv inte anser att hovmärkena är något problem. Konsekvensen av ryttare struntar i att ta hänsyn är fler och fler kombinerade cykel- och ridbanor förbjuds för ridning och till osämja mellan cyklister och ryttare. Som cyklist blir man inte glad precis när man ser att miltals riktigt fin cykelväg är förstörd av ryttare som struntat i de regler som gäller, det finns cykelleder som t.ex. den kända Banvallsleden på gamla banvallar mellan Halmstad och Karlshamn som fått läggas om och nu på en lång sträcka istället går på landsvägen intill för att ryttare ridit sönder underlaget på banvallen.

Anledningen att jag skrev inlägget var för att inte alla ryttare är medvetna om hur hovmärkena förstör underlaget för cyklisterna, man tycker att de små märken som blir när det är torrt inte gör något men det gör de och det kan räcka med några få ridturer för att förstöra cykelbanan.

Så när det är kombinerad cykel- och ridbana - var noga med att inte rida på delen som är för cyklisterna, inte ens om det är torrt och det bara är en kort bit.
Hur ska en ”cykelväg” som inte klarar av några få ridturer klara av att bli plogad upprepat på vintern när det är moddigt, en moped körd av en 15-åring, eller ett kompisgäng på sparkcyklar en regnig höstdag? Det du beskriver är någon form av jordig stig, inte en grusväg.
 
Hur ska en ”cykelväg” som inte klarar av några få ridturer klara av att bli plogad upprepat på vintern när det är moddigt, en moped körd av en 15-åring, eller ett kompisgäng på sparkcyklar en regnig höstdag? Det du beskriver är någon form av jordig stig, inte en grusväg.

Jag misstänker att hon menar en sorts grusväg som jag bara sett i Göteborg och söderut, typ mjukt rullgrus? Inte kul att cykla på tycker jag själv, för mycket motstånd.

Grusvägarna här i Norrland håller för bilar och diverse konstiga motorfordon såsom fyrhjuling med "band", och hästarna förstör dom inte överhuvudtaget. Och alla cykelvägar är asfalterade.
 
Jag trodde jag bodde på landet... vi har inga cykelvägar på grus. De har klämt ihop vägbanan till minimal yta, satt upp 1 m högt staket och gjort cykelbana av resten. Det gör att även med lugna vana hästar är det inget roligt att vara inklämt mellan trafiken med bussar och lastbilar och räcket.
 
Jag tycker varken det är trevligt som cyklist att stöta på hästar på cykelbanan eller som ryttare stöta på cyklar så jag ser helst separata vägar men mycket beror på hur använd vägen är. Jag ser däremot inga problem att sammas pga underlaget, de allra flesta cykelvägar håller utmärkt (de flesta är asfalt eller hård grus).

Jag tror det blir problem med generell tillåtelse att rida på cykelvägar, om någon får för sig att rida på en välanvänd cykelväg där det far fram 10 eller 100 cyklar i minuten (eller mer) blir det rätt otrevligt. Om det gäller en mer ensligt belägen med en häst eller cykel då och då så kan det funka okej. Lite beror ju också på om det finns alternativ och om underlaget tål det. Jag är inte är att man generellt ska tillåta hästar på cykelbanor eller förbjuda dem, det kan vara ett alternativ där det funkar och till exempel för att underlätta passage till mer ridvänliga områden och minska kostnaderna exempelvis för att göra broar och tunnlar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp