Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har en 2 åring som vägrar ta bettet,, han höjer huvudet och små reser sig. Inga problem och lägga tränset över öronen. Jag tar bort bettet på ena sidan och försöker lägga bettet i munnen men han vägrar..Någon som har förslag och ge mig?
Jag har ägt hästen sen 2 veckor tillbaks,, veterinären kommer imorgon och vaccinerar så ska höra med dom då.. Han är väl hanterad av förra ägaren men har aldrig haft träns på sig..Har du kontrollerar munnen så att det inte sitter några hakar?
Passar bettet, vad är det för ett bett?
Sitter tränset bra?
Hur väl är han hanterad av dig?
Testat att servera något gott ihop med bettet?
Jag tar av bettet på ena sidan och försöker lägga bettet mot hans mun men redan då börjar han och köra upp huvet och små resa sig..Kan du förklara hur du gör när du ska tränsa? Då är det lättare att ge tips på hur du kan göra istället
Jag tar av bettet på ena sidan och försöker lägga bettet mot hans mun men redan då börjar han och köra upp huvet och små resa sig..
Just de där har jag provat flera gånger men de funkar inte heller.. När jag sätter in mitt finger så kör han upp huvet och reser sig och slänger sig..De va därför jag tog av bettet på ena sidan sen och kolla om de funkade men icke de heller...Du håller alltså bara bettet mot munnen? Isåfall är det inte konstigt att han protesterar. Han vet ju inte vad du vill att han ska göra och det är obehagligt med tryck mot munnen.
Sätt på bettet som vanligt på tränset (efter att veterinären har kollat honom i munnen med lugnande och du vet att bettet passar) och se till att bettet är tillräckligt långt ner så att du inte drar honom i munnen när tränset är på plats. Skiva några morotsslantar. Håll i nackstycket med ena handen och ha bett och några morotsslantar i den andra handflatan. Stoppa in bettet försiktigt i munnen när han tar morötterna och ge mer morötter och beröm. Du behöver inte kunna tränsa direkt utan tar han in bettet i munnen så beröm. Öppnar han inte munnen så håll bettet i handflatan, tryck inte mot munnen! och lirka försiktigt in din tumme mellan lanerna (på samma hand som håller i bettet) och beröm direkt han öppnar munnen.
Just de där har jag provat flera gånger men de funkar inte heller.. När jag sätter in mitt finger så kör han upp huvet och reser sig och slänger sig..
Veterinären kommer imorgon,, jag har haft unghästar hela mitt liv men aldrig varit med om detta..Då tycker jag att du ska backa och se till att hästen blir kollad i munnen (med lugnande så att det går att kolla ordentligt) av veterinär innan du grejar mer. Ta sedan hjälp av någon som är van vid och duktig med unghästar som kan visa på plats hur du ska göra.
Veterinären kommer imorgon,, jag har haft unghästar hela mitt liv men aldrig varit med om detta..
Veterinären kommer imorgon,, jag har haft unghästar hela mitt liv men aldrig varit med om detta..
Jag har helt motsatt erfarenhet. Alla har i början protesterat mot en äcklig metallbit i/mot munnen men sedan accepterat.
Du har en väldigt konstig inställning, får jag säga.Min tog emot bettet som ingenting, vad tragiskt det låter att du ser till att dina hästar bara måste acceptera sitt öde.
Min tog emot bettet som ingenting, vad tragiskt det låter att du ser till att dina hästar bara måste acceptera sitt öde.