Svartmögel

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare BernT
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 880

BernT

Trådstartare
Har hjälpt till att sanera (alltså verkligen städa/röja, i ett extremt skitigt och stökigt hem) en villa i ett par dagar (inte frivilligt, hjälpte anhörig) och exponerats för svartmögel i källare. Vilket vi upptäckte efter att ha sopat och dammsugit nere i källaren med damm och sporer som flugit omkring.

Antar att det inte är så farligt rent hälsomässigt, en enda gång liksom. Har duschat, scrubbat och tvättat håret noga. Men kläder och skor, är det bara att kasta? Eller räcker det att tvätta? Hur gör jag med min bil? Satt ju i bilen hem med de kläderna på (alternativet var att åka naken liksom..) stängde av ac:n iaf, tänkte att ev sporer inte skulle flyga omkring haha.

Så behöver jag slänga alla kläder + skor? Och behöver bilen saneras?

Har noll erfarenhet av mögel så om det är överdrivet eller inte vet jag inte.

Just ja, finns det risk att dra med sig sporer hem? Vi bor förvisso i lägenhet så det kanske inte finns lika gynnsamma miljöer för mögel som tex i källare.

Senast ändrad:
Mögelsporer finns överallt, hela tiden, för att det ska växa krävs gynnsamma omständigheter så hade jag varit du hade jag slappnat av. Du behöver varken slänga kläder eller bil. ;) Tvätta kläderna som vanligt, behåll skorna och om du tycker att det känns bättre så lämna in bilen på rekonditionering men annars kan du strunta i det och fortsätta leva som vanligt. Det är inte hälsosamt att andas in mögelsporer men gjort är gjort och det är skillnad på att behöva bo i det och att som du varit tillfälligt exponerad.

Mögelsporer finns överallt, hela tiden, för att det ska växa krävs gynnsamma omständigheter så hade jag varit du hade jag slappnat av. Du behöver varken slänga kläder eller bil. ;) Tvätta kläderna som vanligt, behåll skorna och om du tycker att det känns bättre så lämna in bilen på rekonditionering men annars kan du strunta i det och fortsätta leva som vanligt. Det är inte hälsosamt att andas in mögelsporer men gjort är gjort och det är skillnad på att behöva bo i det och att som du varit tillfälligt exponerad.

Skönt att höra, tack :D då känns det lite lugnare :)

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över... 2
Svar
33
· Visningar
8 890

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka