Svartjobb - vanligast inom travet?

Roquepine

Trådstartare
Jag har lång erfarenhet av travjobb som anställd, bl a 5 år i Frankrike, men även som egen tränare. Frågan slår mej återigen då jag söker jobb inom travet.

Varför är det så förbaskat svårt att få ett vitt jobb inom travet? Och varför accepterar unga tjejer att jobba svart och helt utan skyddsnät. Svartjobb innebär ju att man har ingen försäkring som gäller om man skulle råka bli sjuk/skadad. Andra saker som påverkas är bl a ingen A-kassa, missade pensionspoäng (fast det kanske man inte tänker på när man är ung och grön). Det är dax att sätta ned foten och ställa krav på arbetsgivaren och bl a kräva vit lön.
Jag tycker det är tragiskt att se alla dessa unga tjejer bli så utnyttjade som svartjobbare bara för att dom vill jobba med hästar, och då även går med på vilka usla villkor som helst. Säg nej till svartjobb!!

Sv: Svartjobb - vanligast inom travet?

Jag är väl involverad i travet och jag känner ärligt ingen idag som jobbar svart....

Jag känner ingen som jobbar svart inom travet, däremot kanske många jobbar mer timmar än vad de har lön för! Däremot är det nog betydligt vanligare i ridsporten med svartjobb och ännu fler arbetstimmar!

Själv har jag jobbat svart inom travet i Frankrike för många år sedan, det var innan vi var med EU och man behövde arbetstillstånd osv för att jobba vitt där. I Sverige har det alltid varit vitt för mig!

Det låter en aning märkligt, visserligen har jag kommit infrån travet lite, men jag har många vänner som jobbar inom travet och ingen av dem har någonsin jobbat svart i ett travstall.

Men det kanske beror lite på var du söker jobb? Det större tränarna har inga möjligheter att ha svartjobbande hästskötare, det är stor kontroll på deras inkomster och utgifter. Men söker du jobb hos en mindre tränare som kanske har svårt att få det att gå runt så kanske du blir erbjuden svartjobb.

Det närmaste jag har kommit svartjobb, var att jag hjälpte en granne på förmiddagarna under en period när h*n körde in ettåringar och behövde lite extra folk, men å andra sidan så fick jag inte så mycket mer betalt än tack och lite goda middagar.

Håller med.. De e vanligare med svart jobb inom ridsport.
Jobbat i stall för dressyr ryttare, hoppryttare som tävlade på hög nivå reste runt mycket och tävlade.
Samt på en anläggning för western ryttare och på alla dessa tre jobb har jag aldrigi blivit erbjuden vitt jobb..
Har fått onda ögat om man frågat om de betalar vitt typ..
Och fått förklaringen att skulle de ge vit lön så skulle de inte ha råd att ha mig där m.m
Fast å andra sidan om du har en häst skötare, eller stall personal som tar hästarna 5 dagar i veckan och man inte har något " kontrakt" så kan man inte hållas ansvarig för de man gör då man inte är anställs och inte har avtal..
Du har heller ingen uppsägnings tid så att man kan egentligen bara skita i att byka upp på måndag morgon eftersom att man inte har något skriftligt på de..
Inte för att man gör de för hästarnas skull men man har ju inget ansvar egentligen gentemot arbetsgivaren att inte säga upp sig på dagen.

Dock tycker jag att på de jobben jag har haft har jag blivit väl behandlad och fått bra betalt.
Fick bara sura miner när jag bestämde mig för att sluta från de senaste jobbet jag hade som jag jobbade på i 3 år då de hade tagit förgivet att jag aldrig skulle sluta.

Svarar alla på en gång.

Jo, min fråga aktualiserades då jag under mitt sökande finner annonser där man i ett fall söker stallpersonal och erbjuder "kost och logi + fickpengar" eller ett annat fall "kost och logi + liten lön". Detta måste väl ändå anses som svartjobb? Jag blev erbjuden jobb hos en proffstränare med ca 30 hästar på listan. "Lönen" var 400:-/dag. Givetvis svart. Arbetet, 5 dagar/vecka, bestod i ut- och insläpp, mockning 7 boxar och körning av 4-5 hästar. Allt skulle vara klart före lunch. Hos en annan (amatör med 15 hästar) erbjöds kost och logi och lön 2.500:-/vecka. Även det svart naturligtvis. Arbetsuppgifter, 7 dagar/vecka, var ut- och insläpp, mockning, körning och andra "på en gård förekommande uppgifter".
Jag förstår också att "de stora tränarna" inte kan ha svartjobbare. Men de som jag har träffat på tillhör "den stora massan" av tränare, och jag tycker mej märka att det är ganska vanligt med svartjobb hos dom. Och att de gärna vill ha unga tjejer (som inte ställer några krav?) är ganska uppenbart.

Känner inte alls igen mig i din beskrivning av svartjobb inom travet.

Tvärtom så är det där som det finns arbeten (med hästar) som är någorlunda kontrollerade och betalar enl avtal.

Leta vidare och ta inte jobb hos dessa som betalar svart.
Har du bra ref. så är det inga problem, det finns jobb.

Är du säker på att du var i ett travstall :D ...Låter precis som de annonser som man ser på ridsidan...
400 kr dagen :eek: Vart söker du jobb egentligen .:crazy:

Är du säker på att du var i ett travstall :D ...Låter precis som de annonser som man ser på ridsidan...
400 kr dagen :eek: Vart söker du jobb egentligen .:crazy:

Inte så lite egentligen om hon inte ska betala skatt..
på 21 arbetsdagar i månaden blir de 8400.
Jag vet ju vad hästskötarna får ut rent hos vissa stora travtränare och där jobbar de inga 8 timmars dagar.
De får va glada om de får ut 9500 rent och det är en bra månad om de har många utselningar när deras pass hästar startar.

Avtalsenlig lön är ju 20-21 000 minus skatt...ut ca 16 000 + utselningar o traktamenten...så vem jobbar för mindre än hälften då ???

Men om jag inte missförstod TS formulering så var jobbet med 400/dag också det där man fick kost och logi? Kost, logi och 400 spänn svart om dagen tycker jag inte är dåligt, så mycket pengar över efter att mat och hyra är betalt måste väl vara okej? Att man inte ska jobba svart är en annan fråga däremot ....

Avtalsenlig lön är ju 20-21 000 minus skatt...ut ca 16 000 + utselningar o traktamenten...så vem jobbar för mindre än hälften då ???

Är ju okej pengar men för det jobbat man får lägga ner hos en större tränare är det inte ens inärheten värt det tyvärr :(

Tyvär så tror jag inte att alla förstår vad de har rätt till och kollar inte upp avtal..
Tydligen hade inte dessa två tjejer gjort de som jag känner de har jobbat hos några av proffs tränarna som håller till i stockholm

Tyvär så tror jag inte att alla förstår vad de har rätt till och kollar inte upp avtal..
Tydligen hade inte dessa två tjejer gjort de som jag känner de har jobbat hos några av proffs tränarna som håller till i stockholm

Begär du nått så får du sparken. Det är ett stort problem det med.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag börjar tro att jag jobbat svart helt ofrivilligt. Gick arbetslös i ungefär ett halvår, blev uppringd av en arbetsgivare som ville ha...
2
Svar
35
· Visningar
3 055

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka