Svarta prickar på min vetehalm

bettysmatte

Trådstartare
Det är fullt med svarta prickar på min vetehalm. Bör jag skicka iväg på analys för att se vad detta är? Halmen luktar inte mögel alls. Kan det vara något annat - isåfall vad? Prickarna sitter liksom "fast" på stråna när man drar med fingrarna över dem. Tycker annars att mögel kan "färga av sig". Vad göra?

Sv: Svarta prickar på min vetehalm

Ja, det är nog säkrast. Det finns en hel del farligheter (både för människa och djur) som kommer redan på strået. Har stått inackorderad på ett ställe som hade kass halm, men som inte luktade så farligt dålig.

Vid hygienanalys visade den sig vara farlig att vara nära både för människa och djur, och barn avråddes att ens fundera på att vara i samma byggnad.

Hm, det låter ju otäckt...:crazy: Är det ett vanligt problem? Något specifikt för vetehalm? Tycker nämligen att jag haft det förut på andra balar också från helt andra ställen, och samma då med. Ingen dålig lukt, och inget som varken är "luddigt" eller färgar av sig när man drar över det. Om det inte är något skadligt, vad är det då? Finns det andra, ofarliga, svarta prickar också? Jag skulle väl synat halmen noggrannare när jag hämtade den förra helgen... Dumt:mad:!

Har jag förstått rätt sysslade du väl med en hel del viktigt ändå - sådan som tillhör det som måste gå före halmen?

Har jag rätt så bugar och gratulerar jag!:angel::D

inte illa ment - men var du inte på bild i lokala tidningen i lördags (bild tagen i Småland)?

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 278
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 897
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka