Svarta pengar?

sjoberga

Trådstartare
Ett stort problem inom hästnäringen är den omfattande svarta verksamheten där inkomsterna ej redovisas. Bara på detta forum kan man misstänka att över hälften av de prisdiskussioner om stallplatser/bete/mm handlar om svarta pengar. Problemet innebär bla att:

* Det är väldigt svårt för seriösa verksamheter att anställa personal (typiskt ungdomar från utbildningar gällande hästar) på vettiga villkor. Oseriösa "praktikplatser" är alltför vanligt.
* Konkurrensen är väldigt snedvriden, när vissa betalar moms, andra inte. Vissa täcker sina kostnader, andra inte.
* Det är mycket svårt att få gehör för stöd till näringen från Länsstyrelse/EU etc, eftersom de tycker att näringen är för liten. Och de räknar i vita pengar.....
* Vi blir av med skattepengar för samhället, som i många fall ganska bemedlade "hästgårdsägare" tar från oss övriga.
* När det gäller prisjämförelser så är det som att jämföra köpet av en bilradio på ONOFF med att köpa en av den lokale bilinbrottstjuven. Vilket tror ni blir billigast?

Min fråga till forumet är nu (och namnge inga!):
* Har ni som del av ert "hästeri" regelbundet betalat/tagit emot svarta pengar?
* Tycker ni att det är OK att betala t.ex en stallplats med svarta pengar? Varför i så fall?
* Ni som är kunder till stallplatser m.m.: Kräver ni att få veta redovisningen? Kräver ni att få veta hur det är med moms? Kräver ni kvitton? Denna punkt är även en uppmaning.....
* Ni som har verksamhet: Skriver ni och erbjuder ni alltid kvitton till era kunder?

För er information: Jag är inte oförvitlig på denna punkt heller, för ett par år sedan hade vi en stallplats där vi betalade kontant utan kvitto (dvs svart...), men jag kan också säga att det aldrig kändes speciellt bra...

Sv: Svarta pengar?

Jag har fram tills år -03 "alltid" haft svarta stallplatser, köpt svart foder, hovis etc. Och tyckt det varit ok, det är ju som du säger en skillnad i pris som samvetet har svårt att överträffa :smirk:.

Men 2003 startade jag mitt företag inom hästeriet och nu är allt vitt. Visst kna det slinka in nån svart halmbal då och då för att jag inte orkar tjafsa med bonden, men det är sällan.

Jag hyr ut boxar och skulle kunna tänka mig att hyra ut nån enstaka svart men har inte gjort det än. Alla mina försäljningar (hästar och stallplatser) i företaget har hittills skett med kvitto.

Jag tycker precis som du att detta med svarta pengar är ett STORT problem. Det medför bl a att omsättningen i näringen blir så mkt mindre än den eg är, det gör att vi framstår som mindre seriösa både som människor och som företagare.

Tyvärr pratas det alldeles för lite om detta, det är få företagare som verkar tycka att det är ett problem och kunderna tycker det såklart inte så länge de själva inte har nån avdragsgill verksamhet :smirk:. Det ska hyschas om detta och det tycker jag är FEL, ska vi få möjlighet att få nån förbättrad lönsamhet i branschen måste vi lära oss att bli bättre företagare och svarta pengar är inte en del i det tycker jag.

Jag kan bara instämma, det här är ett problem. Jag har inackorderingar och sköter allt vitt. Det är omöjligt för mig att vara lika billig som de med svart verksamhet och jag vill inte heller vara så billig, min verksamhet måste vara lönsam! Jag har som ett argument i min marknadsföring just att allt sköts enligt gällande lagar och regler, från ekonomin till antalet varningsskyltar för elstängsel längs allmän väg. Men, det är svårt att konkurrera när så många kör allt svart eller har låga priser mest för att få in en inackordering som sällskap till den egna hästen och som då betalar i princip bara för rörliga kostnader, inget för själva stallet och den investeringen.

När jag hade ridhäst var det mesta svart... Jag hade en hovslagare ett tag som faktiskt körde med kvitto och vitt men hon var istället väldigt slarvig med skoningen så jag bytte tillbaka till min "svarta" hovslagare igen som var bättre och billigare...

Numera har vi travhästar hos proffstränare och hästar står dessutom med i karlns företag så där är allt vitt, med kvitton osv för att det överhuvudtaget ska fungera...

Men visst är det ett problem inom hästbranchen med svarta pengar, och jag förstår fullt ut de som hyr ut en box att det är betydligt mycket enklare att ta det svart, för det kostar nästan mera att få allt bokfört rätt...

Jag maste erkanna ar jag kor mycket svart. Nu ar ju min sambo hovslagare, sa jag betalar inte alls for skoningarna, men nar det galler andra saker, tex veterinar sa ar jag nastan helt saker pa att jag betalar det mesta svart da jag sallan far kvitton. Jag har ett konto hos veterinaren, men det ar lattare att betala nar man ar dar, eller han ar ute, sa har man det avklarat och behover inte tanka pa det senare.
Fragan ar ju om man ska vara sa petig att man inte anvander sej av en veterinar som inte skoter allting vitt...eller ska man anvanda sej av den basta veterinaren, hovslagare, massoren, etc??

Visst ar det inte bra for hastindustrin i det stora hela att mycket ar svart, men hade hastindustrin verkligen varit sa stor som den ar om allting var vitt? Jag tror namligen att manga inte hade overlevt pa "hasteriet" om de hade bokfort allting och betalat bade moms och skatt som de skulle.
Jag ar sjalv inte sa petig med saker och ting och jag ser hellre att jag kan betala rakningarna och ge mina hastar och familj den basta varden och livet jag kan, an att skattemydigheten ska ha sin del av mina hart forvarvade pengar.
Visst blir manga backar sma en hel a...men jag tanker inte pa varldsekonomin nar jag gor affarer, utan jag tanker pa MIN ekonomi!! Och jag tjanar inte sa mycket att varldekonomin skulle fa en storre tillokning om jag deklarerade precis allting jag gor. Jag betalar skatt och jag skoter foretaget bra, men ibland blir vissa saker svart och det ar faktiskt ingenting jag tanker andra pa.

Jag har ju ganska nyligen startat eget företag och jag tyckte nästan att det var lite pinsamt när folk undrade om jag inte kunde tänka mig att köra svart. För dem gjorde det ju inget, det skulle ju bli så billigt :crazy:
Jag stod dock på mig och det är jag glad för, för det här är ju mitt levebröd och även om jag kanske skulle få lite mer pengar kvar nu så har jag ju framtiden att tänka på också. Om inte jag redovisar och betalar skatt för jobbet jag gör, hur mycket får jag då egentligen om jag skulle bli sjukskriven, pensionär?
Vi har ett socialt skyddsnät och det är lite dumdristigt att "fuska med skatten" för att få lite mer nu om det sedan skulle innebära att man fick nästan ingenting om något skulle hända eller om jag, gud förbjude, skulle gå och bli gammal.

Jag älskade reklamen som var inför förra eller förrförra sommaren, där de propsade för att jobba vitt. De visade på vad som skulle kunna hända i vardagen i Sverige om inte någon betalade skatt. Det var bland annat en nedskräpad och övervuxen fotbollsplan och jätteskitigt vatten i kranarna...

Dessutom KAN man åka på böter etc om man blir kollad och det upptäcks att man inte skött sig som man ska.

Sedan har ju sjoberga rätt, vi gräver vår egen grav! När jag startade var det bästa tipset jag fick från flera håll: lär dig ta betalt!
För om man inte tar ut det som man gör eller säljer är värt, då kommer det inte heller att värderas lika mycket. Jag är fortfarande kass på att ta betalt ibland, men förhoppningsvis lär man sig...

emindy skrev:
Jag har ju ganska nyligen startat eget företag och jag tyckte nästan att det var lite pinsamt när folk undrade om jag inte kunde tänka mig att köra svart. För dem gjorde det ju inget, det skulle ju bli så billigt :crazy:

Om man ska hårddra det så är det exakt det som är största enskilda problemet för hästnäringen själv. När man använder svarta pengar som en konkurrensfördel (dvs man kan sänka priset rejält) förstör man för samtliga inom hästnäringen. :mad:

Om man prissätter ordentligt men ändå tar det svart så sabbar man ju iaf inte marknaden, men man begår i mitt tycke ett ganska allvarligt moraliskt brott mot det samhälle man lever i om det sker systematiskt, samt faktiskt ett lagbrott med skaplig straffskala i Sverige. Dessutom som föregående skribent skriver så gräver man sin egen grav på längre sikt, trots allt blir många av oss i behov av samhället på äldre dar!

Men som sagt, det största bekymret är att man gräver en stor grav för hela hästnäringen, där alla får vada omkring i skiten eftersom det är så omfattande. Det är typiskt att du fick frågan om det gick att ta det svart, hade vi inom hästnäringen bättre moral skulle du aldrig fått frågan.

För vem har ställt den frågan hos Ica-handlaren eller bredbandsleverantören? ;)

För att vi ska få en respektabel bransch med möjlighet till expansion måste träsket rensas upp och det inleds bäst med att vi alla inser att vi måste betala det pris en tjänst faktiskt kostar! Och att det finns lagar om skatter i det land vi bor.

Ni som har verksamhet:
* Ta betalt för det arbete och den kostnad ni lägger ner!
* Redovisa inkomsterna!
* Lämna alltid kvitton (dvs ERBJUD alltid kunden kvitto). Och om kunden inte vill ha kvitton, är det banne mig ingen ursäkt för att inte redovisa inkomsten!!! (jag har hört den varianten förut nämligen, att då behöver man inte redovisa.....)

Hejsan - kan bara tala för mig själv, men jag kör allting "vitt" och med kvitton. Bestämde mig innan jag startade företaget att jag inte hade lust att åka dit för skattefusk och dessutom har jag jobbat massor av år i både statlig och kommunal anställning förr i världen så jag vet vad mina skattepengar går till.

Det kostar på att ha denna inställning, för en sak som jag lärde mig fort som företagare är att det verkligen ligger något i alla småföretagares gnäll om att det inte blir några pengar kvar! Om ni hör en småföretagare klaga på lönsamheten, TRO PÅ VARTENDA ORD! Så det är inte så konstigt att svartjobbet breder ut sig. Men jag har ett annat jobb också och är inte helt beroende av inkomsterna från företaget, och jag har banne mig inte någon lust att fiffla, då tycker inte jag om mig själv. Diskuterar inte ens med mina kunder, de får kvittot i handen och där står det tydligt vad som är moms. Hittills har det faktiskt inte hänt att någon har bett att få köra utan kvitto!

mvh
Lejonelle

Problemet som jag ser idag när det handlar om inköp av stråfoder, hovslageri och stallplatser etc är att ett kvitto är en ganska värdelös handling sett till huruvida moms redovisas eller ej. Om jag får ett handskrivet kvitto av höbonden, eller hovslagaren, så finns det fortfarande ingen garanti för att det som står på kvittot nånsin redovisas.. Jag och hovis hade en lång diskussion om det, och ingenting hindrar ju honom från att när han ska flytta kvittokopiorna från bilen till pärmen råkar 'tappa' några i papperskorgen bredvid.

Jag har dock numera både vitt stråfoder och vit hovslagare. Hyr stallplats gör jag inte då jag har eget stall. De hästar jag har här på tillridning är 'svart' såtillvida att det inte betalas skatt eller annat på dem. Fast det är å andra sidan helt i sin ordning, eftersom det räknas som inkomst av hobbyverksamhet (eller liknande, de var inte helt överens på skatteverket vad det skulle räknas som, men helt överens om att jag inte behövde redovisa pengarna) och är i slutändan (när utgifter för aktuell häst dragits av från inkomst för aktuell häst) så försvinnande små summor att skattemyndigheten inte bryr sig om det.

Jag har aldrig fått kvitto på stallplats men alltid stått där moms redovisats för stallplatsen. (Det har setts som att du får stå kvar och inte blir vräkt är 'kvitto', och det har alltid funnits ett skriftligt kontrakt).

Hovslagare hade jags vart i flera år, det GICK nämligen inte få tag i en vit.

Sen, ibland glömmer hösilagebonden kvittoblocket, och hovslagarens julräkning utställd på Vackra Alexandra och på 500 kr för 'hovvård' redovisade han nog inte ;) (Korrekt summa skulle vara 1460 kr..)

Som jag ser det så betalar jag gärna skatt för att t ex min hovslagare ska kunna få pension, och socialt skyddsnät etc, jag vill ju att han ska kunna leva på sitt yrke så han FORTSÄTTER med det.

Däremot så kan jag erkänna att när det 'glöms kvittoblock' ibland t ex så protesterar jag inte, helt enkelt eftersom jag kallt räknar med att eftersom han inte tänkt redovisa de där pengarna, så gör han det med största sannolikhet inte om jag så får ett kvitto, utan det jag gjorde då var att ge honom 25% mer pengar att stoppa i egen ficka, och då är jag inte mer än människa och behåller det hellre i egen ficka.

Dock så nuvarande hovslagare och nuvarande stråfoderleverantör är de FÖRSTA inom sin yrkeskår som utan att ens blivit ombedda skrivit kvitto och kör det vitt. Och då har jag pysslat med hästar i 20 år, även om jag i sjuårsåldern inte var iblandad i transaktionerna kring det, men vi hade samma hovslagare när jag var 13, och det var 'same procedure as always' och inga kvitton i syne.

Sen, något som kan platsa i diskussionen - jag är ganska kluven till tjänsteutbyte. Typ 'jag får X ton hö mot att jag lagar din traktor gratis'. På ett sätt tycker jag det är en bra lösning för samtliga, å andra sidan är det ju inte riktigt reglementsenligt. Fast där skulle jag inte tveka en sekund.

Jag har inget eget företag, men när jag regelbundet betalade skoningar och hyra till ett litet företag fick jag aldrig kvitto.
Jag tänkte aldrig så långt att kvitto = svarta pengar från mej, för jag betalade lika mycket eller högre pris än i andra stall härikring.
Men får jag fråga, om man köper foder av den man står av, betalar henne varje månad, och hon betalar höbonden och får kvitto av honom .. är det f.f. svarta pengar?
Hon som har det där företaget förstår jag mej inte på för verksamheten ligger på 0.. dvs det händer ingenting, den enda inkomsten nu är några inhysningar som kostar 400 i kallhyra styck, så har det vart ett bra tag (flera år) och endå fick hon tillbaka ca 60.000 på skatten.. hur hänger det ihop?
Hur kan man få så mycket utan att göra någonting? Isådanafall kan ju jag också ha en verksamhet, jag behöver inte ha turridning, inte lektioner ingenting för pengar får jag av staten..
Jag tycker det är konstigt.

Jag kör vitt och måste erkänna att när det gäller försäljning av hästar, kor och får så har jag aldrig fått frågan om att det skulle ske utan kvitto. Däremot har jag blivit kontrollerad av skattemyndigheterna flera år i rad just för att jag har hästar. Nu har ju allting varit OK så det har inte gjort något för min del. Men det är som skrivet innan mycket fusk i hästvärlden.
En annan sak att tänka på när man köper tjänster oavsett om de är med eller utan kvitto, är att om den man "köpt" av åker dit för skattemyndigheten så kan man själv råka illa ut. För om den som gjort tjänsten t ex en hovslagare inte har F-skatt kommer den som köpt hans tjänst att få skuld till skattemyndigheten för hans skatt och arbetsgivaravgifter. Den som utfört tjänsten räknas i sådana fall som anställd och då är det köparen som står som arbetsgivare. Det finns inget krav på att man ska F-skattsedel utan det är upp den som "köper" tjänsterna att ta reda på.

Jag driver föetag inom hästnäringen och det är väldigt väldigt sällan det sker svartaffärer hos mig...möjligtvis om det finns nån ridhäst med i rullorna...med trav så är ju istort sätt alla momsredovisningsskyldiga och vill ha kvitto.....jag själv vill ha vitt på alla utgifter jag har på hästarna...men visst...skattetrycket är ju ganska så hårt för oss småföretagare så en o annan svartkrona säger man ju inte nej till....men för att företaget skall fortsätta o rulla så vill man ju ha in pengarna vitt, iallafall jag.

Det är konstigt och borde lukta revisionsobjekt lång väg för Skattemyndigheten. Alla verksamheter måste drivas i vinstsyfte och de investeringar man gör skall syfta till att ge denna vinst.

Dock är det så att Skattemyndigheten reviderar ganska hårt på hästverksamheter av naturliga anledningar och det är bara att hoppas att de fortsätter ett tag till.

Men vi alla kan ju hjälpa dem på traven genom att hålla en hög moral och utkräva kvitton och fråga efter F-skattsedel för t.ex. hovslagaren. Annars kan det också komma surt efteråt även för egen del.

Om du köper hö av någon skall det alltid skrivas kvitto och redovisas, annars är det svart. Hur den du köper av har kommit över höet spelar ingen roll för din transaktion! Det behöver dock inte alltid vara moms i beloppet, eftersom det beror på hur denna någon köpt höet och vilken sorts verksamhet man bedriver (näring eller hobby).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka