Svarta klumpar på hästens snopp?!

elliee

Trådstartare
Har en fråga... Har en varmblodsvallack som jag kikade lite på penis på förut, det är svarta klumpar som går att dra bort överallt? Är nästan som tjocka sårskorpor som jag kan dra bort, (fast det är inget sår under). Vad kan detta vara?! Är det farligt?!

Det är bara smuts som du kan tvätta bort om han tillåter dig att "pilla". Är i princip samma typ av smuts som brukar finnas kring stonas vulva och tuttar.

Brukar bara peta bort (gärna med handskar.. luktar rutten apstek!) och tvätta med ljummet vatten då och då när det blir för mkt inuti skapet. Man ska ju inte tvätta för ofta :)

Det är helt normalt. Är mest hudavlagringar och inget som de störs av normalt.

Är det inte illaluktande eller att skapet inte är svullet ska man göra så lite som möjligt.

Alternativen kan vara att låta det vara (det bästa om hästen inte har besvär), pilla bort lite om man kommer åt eller tvätt med ljummet vatten och ev lite lactacyd.
Enl de veterinärer jag frågat så ska det egentligen vara ganska mycket innan det ens är nödvändigt för tvätt och helt rent kan vara obra också.

Man ska dock inte tvätta mer än ett par gånger per år..tvättar man för ofta kan man därigenom orsaka infektioner eller irritation. Urspolning är mycket viktigt och använd inte bomull som kan lossna där inne eller på skaftet så att det åker med in.

Har en fråga... Har en varmblodsvallack som jag kikade lite på penis på förut, det är svarta klumpar som går att dra bort överallt? Är nästan som tjocka sårskorpor som jag kan dra bort, (fast det är inget sår under). Vad kan detta vara?! Är det farligt?!

Pillade bort sånt på min nu i veckan, första gången i hans 5-åriga liv :P
Hade handksar, en liten mjuk svamp och lite vatten :)

Har samma på ponnyvalacken här hemma. Men hur gör man för att tvätta? Så fort jag kommer med spannen och det ljumma vattnet drar han in snoppen igen. Jag har försökt tvätta lite upp i skapet, men inte blir det rent och fint. Han verkar inte ha problem.

Har samma på ponnyvalacken här hemma. Men hur gör man för att tvätta? Så fort jag kommer med spannen och det ljumma vattnet drar han in snoppen igen. Jag har försökt tvätta lite upp i skapet, men inte blir det rent och fint. Han verkar inte ha problem.

Det blir rätt rent om du tvättar "inne i hålan" för bara det är rent där så brukar det samlas mindre smuts sen på själva snoppen.
Men som sagt, man ska inte hålla på och tvätta därinne för mycket, men ngngång då och då och om det börjar se riktigt grisigt ut så är det bra att få rent. Jag tvättar aldrig med ngt starkare än bara vanligt ljummet vatten och grönsåpa.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 044
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 057
Senast: Cactus
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar