Svarta fläckar på nos o ögonvrån?

M

Move_Over

Jag har en katt som är väldigt ljus....hon är gul..
Sen ett bra tag...flera år...så har hon haft svarta små fläckar på nos och i ögonen (skinnet alltså vet inte hur jag ska förklara det)...sen så är hon även väldigt rinnig i ögonen...nån som har samma problem...nån som vet vad det kan va??

Sv: Svarta fläckar på nos o ögonvrån?

Är det som pyttesmå flagor eller prickar?

Så har min katt runt ögonen, och det varierar med tiden. Det är tydligen extra-aktiva talgkörtlar och inget farligt. Större risk för kattakne (svarthaka) dock.

Rinnande ögon vet jag inget om.

Min ena katt är rinnig i Vä. öga, det har han varit sedan före jag fick hem honom som liten bäbis, det är nått skit med tårkanalen sa vet. och det var ingeting att göra mer än att spola rent och hålla rent där. Han besväras ju inte av det och det är ju huvudsaken.

Min andra stora katt är också svart i ansiktet, det är som sagt körtlar ungefär som vi får pormaskar.

det är som små svarta prickar....men de försvinner inte utan sitter där.... kan det kanske va exem eller något? hon verkar ju inte besväras av det men....

Troligtvis är det just som de andra säger pormaskar. Katter kan också få acne, precis som människor. Så länge det bara är små svarta pormaksar behöver man inte bry sig om det.

Rinnande ögon kan ha många orsaker: tillfällig irritation, trånga tårkanaler, inåtväxande hårstrån... om man spolar tårkanalerna hos vet så minskar risken för permanenta problem, men vissa katter slutar aldrig helt att rinna (min hankatt är en av dem). Om ögat verkar irriterat också så bör man kolla det hos vet, inåtväxande hårstrån kan katten förlora synen helt av.

OJ kan de förlora synen :eek: det visste jag inte... Får passa på o fråga vet när jag steriliserar henne då.......

Det är inte pigmentfläckar du menar då? Det har mina katter fått fler och fler ju äldre dom blir. En har smårpickar på nosen och längs med ögonkanterna. Den andra bara runt ögonen.

Move_Over skrev:
Jag har en katt som är väldigt ljus....hon är gul..
Sen ett bra tag...flera år...så har hon haft svarta små fläckar på nos och i ögonen (skinnet alltså vet inte hur jag ska förklara det)...sen så är hon även väldigt rinnig i ögonen...nån som har samma problem...nån som vet vad det kan va??

Vår katt är rödtigrerad och har svarta små prickar runt ögonen och i o på näsan.

Vi trodde det var smuts och frågade vetrinären om det och enligt henne är det pigmentsfläckar, fräknar! Jämför med en rödhårig person med fräknar över hela kroppen...

Han har inga problem med rinnande ögon, det kanske är en igentäppt tårkanal?

Svarta eller mörkbruna fläckar på röda katter kallas lentigo simplex och är pigmentförändringar, helt ofarliga. Sitter på ögonlock, nos och läppar. Kommer med åren.

Risken att det är så illa är väldigt liten. Det är ju ändå alltid värt att låt vet ta en titt om man ändå ska dit, ögon går ju inte att reparera.

Låte längre ner i den här artikeln står det om pigment"klumpar" på röda katter, om du är intresserad: Kattgenetik.net

Tack för all hjälp :)
Det låter som om det kan vara pigmentförändringar o de är skönt att veta att de inte är farliga..

:bow: :bow:

Min katt föll i ett kar med olja som yngre. Hon är även hon gul.
Halva katten blev oljig och vi tvättade henne med YES men trots detta blev hon jättedålig och höll på att dö för oss. Som tur var repade hon sig med smärtstillande och vila.
Sedan dess har hon haft svarta pricka i ögonhinnorna och även i munnen.
Oljan går in i kroppen genom huden och kan sätta sig i vitala organ som lever, njure osv.

Mvh Li

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: gammalek
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 476
Senast: Hazel
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 154
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter