Svart mojs på selen

E

Egonson

Vad är det för svart smörja som Equilex selarna är ingnodda med när man får hem dom?
Luktar starkt och färgar av sig utav bara tusan :crazy: Tvättade tömmarna i galltvål och ljummet vatten, i slutet var vattnet typ grått och hinken hade en svart fet beläggning på kanterna.
Är det ngn sorts impregnering eller vad är det, gör det något att man tvättar bort det?

Sv: Svart mojs på selen

Det är väl färg eller något som ska få lädret att förbli svart, eftersom svart läder är infärgat.

Tilläggas bör att enbart läder av bristfällig kvalitet färgar av sig på det viset. Bra svart läder nöter man brunt efter flera år men det varken torrfäller eller våtfäller!

Vet att Miamiamia svarade på det i nån tråd för längesedan när någon här på forumet fått hem sin sele...

Ja, någon svarade för ett tag sedan att det som luktar är något som gör att lädret inte möglar, har jag för mig.

Japp det stämmer miamiamia svarade någon som fått hem sin sele att det var ett nåt som gör att det inte möglar...

Japp, var min sele..
Luktade helvete i lght efter att jag haft den hemma, men det skulle vara någon beläggning för att "skydda" lädret under transport...

Det som luktar är svärtan. Alla selar är färgade. För att skydda selen så läggs det på ett överskott med svärta. Det skall inte tvättas bort!! Man får leva med att billiga grejer färgar av sig ett tag. Som jag brukar säga man får ingen ferrari om man bara vill betala för en Fiat!;) Det finns även tork kulor i selpåsarna som luktar endel. Dessa är för att skydda selen från fukt under transporten.
Putsa selen med vanlig tvål låt den torka ett dygn därefter fettar du in selen och låter det torka in. Häng selen i luftigt utrymme ett par dagar så försvinner lukten.
/M

Men har inte du sett på reklamen för tyota... Att om man bara sätter dit tyota märket på bilen så blir det en tyota...;)

Då kanske vi skall börja beställa märken från Heenk van der viel så kan vi lägga på ett par tusen och kunderna är ändå nöjda;)

Hehe, det här påminner mig om en viss diskussion om Skoda och BMW jag hörde för några år sedan.:D Var ett par som på fullt allvar funderade på att köpa en Skoda och sätta BMW märke på den. :rofl: :rofl:
Tror det var nåt sånt i alla fall. Minns du Mia?

Jag har en svag aning om att jag hört något om det. Kan bara inte minnas av vem!
/M

Ja precis... Helt riktigt... ;) Har för mig att det var nån på buke för ett år sedan eller några år sedan som skulle sätta dit ett märke från nån dyrare variant av träns. Då trodde ju andra att det var dyrt träns, men i själva verket så var det nåt för nån hundring, det var nämligen så jobbigt att göra rent tränsen så hon bytte varje månad, och då kunde hon ju inte ha så dyrt... ;)

Senast ändrad av en moderator:

det var på en viss frankrike resa:D någons föräldrar;)

Okej, tack för tipsen :bow:
Nej jag hade inte väntat mig någon Ferrari för det priset direkt ;) jag mest undrade vad det var för något och om det skulle vara där eller om det var ngt tillfälligt, typ "transportskydd" för selen.. Jag tävlar ju inte eller tränar hårt så det fick räcka med en Fiat denna gången :D
Kan tillägga att jag inte tvättade av allt svärta utan tog enbart en gång med tvål sedan torkade jag bara av den lätt.
Alltså inget hårdskrubbande :)

Det låter bra, tråkigt om den blivit färglös!
/M

Nej färglös är den inte, den är svart och fin trots tvätten :)
Om det var det du menade :p

Tänkte väl att du inte hade kunnat glömma det.

:rofl: :rofl: :rofl:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka