Svart eller vanlig havre?

Sv: Svart eller vanlig havre?

Egentligen är det äldre sorter av havre med svart skal som p g a det inte varit så populära att använda till människor utam då mest använts till foder.
Det finns olika sorter som ger svart havre precis som det flera olika sorter av "vanlig" havre.
Det är modernare havresorter som Matilda m fl som innehåller högre fetthalt. Dessa är framtagna speciellt för att bli foderhavre. Matilda är framtagen på Bollerup och är den havre som är Kraffts "guldhavre". Men det finns fler sorter med samma egenskaper fast jag just nu inte kommer ihåg sortnamnen. Av dessa sorter kan man säga att 1 kilo motsvarar 1,3 kg av vanlig havre. Det är detta som gör att de är lämpliga till t ex tävlingshästar.

"Är svarthavren bättre än vithavren?
Nej. Som beskrivit ovan så sitter färgen i det yttre skalskiktet. Det påverkar inte innehållet i kärnan vilken färg skalet har. Men ofta säljs svarthavren i välrensat skick, dvs, det finns inte så mänga små, tunna kärnor i ett välrensat parti. Det är väl så viktigt att välja rätt havresort av de vita sorterna och att välja att utfodra med en välrensad havre. Det betyder mer än skalfärgen. De svarthavresorter vi analyserat avviker inte på något sätt mer än de olika "vita" havresorterna gör. "

Från:http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/kraftfoder.cfm?Call=foder

*kl*
Är det inte också som så att eftersom man inte krossar svarthavre så håller den sig längre . När vit haver väl är krossad börjar väl "kraften" gå ur den... M.a.o borde ju svarthavre ge en jämnare energi fördelning säcken igenom s.a.s. Jobbade för läääänge sedan på en foderbutik för häst och fick den uppfattningen av dem som köpte svathavre att hästarna blev pigga men inte "explosiva" och hade längre uthållighet... Har inte egen erfarenhet av varken vit el svart havre... Men så har återgetts för mig både från försäljare och ryttare. Försäljern vidhöll även att sv havre inte innehöll de där ensymerna som gör att det liksom rusar i hästen.. Men det var kanske bara ett försäljnings trix :smirk:

Man kan krossa eller knäcka även svart havre så det spelar ingen roll i det här fallet.

Klart man kan! Men man behöver väl inte det för att hästen ska tillgodogöra sig havren? Har fått lära mig att svarthavren har tunnare skal. Den svarthvre jag sett har sålts hel iaf, medan den vita har jag mest sett krossad eller klippt (antingen att man krossar den på plats eller packad o klar i säck) vilket väl är vanligast att man ger dem. Nåväl, nu var det många år sen jag jobbade i foderbutik... Alltid kul att lära sig nåt nytt :)

Man behöver inte krossa någon havre vit eller svart för att hästen ska kunna tillgodogöra sig näringen om den inte har problem med tänderna.
Att det inte är så vanligt att råka på krossad svart havre är nog troligen för att det helt enkelt odlas så lite av den i förhållande till den vanliga.
Svart havren som har begränsade användningsområden är ofta inte lika lönsam att odla som vanlig havre. Den svarta odlas ju nästan uteslutande som foder, den vita även som mat och bränsle.

Jag har alltid gett mitt halvblod vit havre.
Har provat både hel och krossad.
Sen i oktober 2006 har han fått svarthavre, krossad.
Bonden som odlar havren, ekologiskt, säger att svarthavren innehåller mer fett som ger bra energi.
Min häst är helt annorlunda nu, han är pigg och har bra energi utan att bli tittig eller stirrig, som han har blivit tidigare när han fått samma mängd vithavre.

Rätt eller fel, det är ju bara att prova och se.
Nakdelen är att det är dyrare, men det är det ju värt när det ger effet.

Nej, någon kraft går inte ur bara för man krossar...Risken med kross är att det härsknar fortare. Men näringen består.

Det kan ju vara såhär ang piggheten. Vithavre innehåller stora delar korn men även stora delar skal. Svarthavren är välrensad, villket betyder: mer hela korn. Och det är ju INNANFÖR skalet näringen sitter. Inte i ett tomt skal direkt. Så troligtvis får den i sig mer hela korn av svarthavren än av vit.

Trodde nästan du menade så men ville vara säker.
Där jag köper mitt foder är vithavren lika välrensad som svarthavren så det kan inte vara det som ger mer energi.

Senast ändrad:

Japp.
Som jag skrev tidigare så har han fått vithavre de senaste åren. Bytte till svarthavre i oktober och vips fick jag en piggare häst.
Jag har ägt denna Pålle i 10 år och har provat olika foder, svarthavren har gett bäst effekt hittills.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
744
Senast: matson
·
Foder & Strö SAMMANSÄTTNING Kornflingor, snittad lucern, snittat varmluftstorkat alphö, äppelmäsk, majsflingor, äppelsirap, vetekli, majsgroddar...
Svar
16
· Visningar
1 179
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp