Svart blomma?

Thaliaste

Trådstartare
Finns det någon krukväxt som har svart blomma? Efter trenden med (nåja, nästan) svarta penséer så skulle jag så gärna vilja ha växter med gröna blad och svarta blommor i fönstret, men jag hittar inga...

Sv: Svart blomma?

Den här har jag själv funderat på att testa - men då får du kanske börja från frö, vet inte om den finns att köpa som planta?

http://www.raravaxter.com/product_info.php?products_id=832&osCsid=fso30lteu6nrdfbtmqvdqqaog1

WOW :eek: vilken häftig blomma!! Sådana frön blir det till att testa definitivt...den verkar ju en smula svår med tanke på den gröna nyansen på mina fingrar så man får väl se om det blir något :crazy:

För säkerhets skull skulle jag vilja ha några redan uppväxta blommor också :D

Det finns ju kallor (heter de va?) med svarta blommor.

Ja efter en googling så har jag nu lärt mig att kallor visst finns i en hel del färger förutom den vita, bl a en mörkt lila "hot chocolat". Men i alla butiker jag varit i hittar jag bara den vita. Var hittar man sådana där annorlunda färger? Kunde vara snyggt med röd eller lila också, vilket också ska finnas. Kallor är väl relativt lättskötta också om jag inte minns fel :D

Men var hittar man dem?? :confused:

Finns svarta orkidéer också, eller mörkt lila är de väl egentligen.

Sumpkallor finns flera i svart, men de är främst utomhusväxter. Kobrakalla likaså.

Idag sprang jag på en svart (mörkmörklila) kalla på ICA Supermarket, 89 kr. Med den här tråden i färskt minne kunde jag ju inte låta bli att köpa den... :)

Blev kanonfin i vit kruka i köksfönstret!

Idag sprang jag på en svart (mörkmörklila) kalla på ICA Supermarket, 89 kr. Med den här tråden i färskt minne kunde jag ju inte låta bli att köpa den... :)

Blev kanonfin i vit kruka i köksfönstret!

Åh....så avundsjuk jag är!! Men då har jag ett tips att leta på...!

Har läst på lite om kallor, och den här sorten verkar vilja vissna ner och ha vintervila, ungefär som dahlior. Hm, full blom i affären i september? Får se hur den beter sig framöver.. hur länge den tänkt vara fin. :)

Hoppas du hittar!

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
476
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
777
Senast: Badger
·
Hemmet Jag skulle vilja ha en svart takkrona i mitt vardagsrum 😄 Har googlat lite men det finns så mycket och lika många suspekta hemsidor. Tar...
2
Svar
21
· Visningar
1 204
Senast: Idas
·
Hemmet Jag älskar dofter. Jag tycker speciellt mycket om tyngre dofter och säsongsbundna dofter. Jag vill liksom inte att det ska dofta...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 301
Senast: LinnK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar