Svårt att välja PRE-hingst

uma

Trådstartare
Hög tid att bestämma sej för vilken hingst man ska välja för årets betäckning. Jag är ju inne på att ta en PRE-hingst till mitt sto men jag får beslutsångest!!
Är nybörjare på avel, har inga jätte-ambitioner. Mitt sto har ingen gång osv men är fin och trevlig på alla sätt. Stabil och trygg (lugn) i psyket och är helt suverän att hantera i alla lägen. Har en avkomma (fbl-pappa) sen förr som är riktigt fin (hopptalang!).
Min önskan är att få en avkomma med samma coola temprament som mamman, men lite mer gång. Stoet är nsv/hbl och har rätt mkt av nsv´s tyngd och rörelser. Markbunden och inte någon schvung i steget. Jag har inga krav på jätte-gång, men lite mer lyft i hovarna vill jag ha...
Har spanat på de flesta PRE-hingstarna i landet via föreningarnas hemsida, men ju mer jag tittar/läser ju svårare blir det.
Är det någon som har en korsnings-avkomma efter Alferez IV? Gärna då med nsv-inslag. Skulle vilja ha tips och ideér överlag, vad gäller val av PRE-hingst! Nå´n som har en avkomma efter Bodeguero XXII?
All info om korsningar efter PRE-hingst är välkommet!

Sv: Svårt att välja PRE-hingst

Två trevliga hingstar du är intresserad av tycker jag.

Mitt tips är att kontakta ägarna till de hingstar du är nyfiken på. Fråga om avkomor och be att få se bilder om de har. När du väl fastnat för en eller ett par hingstar be att få komma och hälsa på. Det är ofta en annan upplevelse att se hingsten live än bara på bild. :idea:

Hej!

Jag har en korsning mellan welsh cob och pre. Pappan är just Alferez. Amigo har nu tappat sin vinterpäls och ser väldigt trevlig ut. Amigo är högrest och har väldigt bra gång. Ett stort plus för traven.
Han är jätte bra i psyket. Har alltid varit frammåt och är allmänt lätthanterlig. Jag skulle inte tveka för att betäcka med honom igen.

Mvh Elina:love::d:angel:

Jag funderar på att betäcka mitt fullblod med BonicII super snygg hingst;)

Bonic II är jättefin! Funderat mycket på honom åxå. Är lite rädd att avkomman kanske blir lite väl stor.... Himla svårt, det här!

Har varit i samma dilema som du är nu!

Men har bestämmt mig för en kanon hingst som jag haft förmånen att få träffa, och sköta om lite mm.

Så jag slår ett ord för fandanguillo ll....

Jag har ingen superpejl på PRE mer än att jag gillar typen av häst och är nog inte helt främmande att betäcka mitt swb med en sådan i framtiden.

Jag såg dock Inspirador i Avelsextra och den gillar jag enormt! Han är ganska modern i typen och mycket mycket snygg. Har dock inte sett hon irl. Men hade jag haft ett sto hade jag åkt och kikat på honom!

Jag såg dock Inspirador i Avelsextra och den gillar jag enormt! Han är ganska modern i typen och mycket mycket snygg. Har dock inte sett hon irl. Men hade jag haft ett sto hade jag åkt och kikat på honom!

Det gjorde jag också och körde därför ner vårt sto till norge.
Resultatet blev denna stiliga kille!

Vart var det ett reportage om honom? I ridsports avelsextra?

integrolyfter.jpg

integgrohuvudkr.jpg

Det är klart man vill betäcka med Inspirador när man ser de där bilderna! :love:

*kl*

Kommer troligen att betäcka mitt svarta halvblodssto med Quarzo i år, och hoppas på en liten svarting! Resonerar som så att han är ganska känd även bland "icke PRE-folk", eftersom han tävlas av K v Krusenstjerna - vilket är en fördel om man behöver sälja avkomman sen. Att han är kvalificerat avelsgodkänd är inte heller fel.

Senast ändrad:

Det gjorde jag också och körde därför ner vårt sto till norge.
Resultatet blev denna stiliga kille!

Vart var det ett reportage om honom? I ridsports avelsextra?

integrolyfter.jpg

integgrohuvudkr.jpg

Vilket underbart föl!! I det senaste numret av Tidningen Hästen finns det också ett reportage om Inspirador.

Det vara bara en hingstannons på honom. Men har sett så många bilder på honom och han ser ut som en drömhäst!

Var ditt sto också PRE eller korsade du med halvblod? Just SWB/PRE tycker jag verkar vara en superb korsning för dressyren. Är så sugen på att testa detta själv om ett par år.

Ditt föl är jätteläckert! Har du någon bild från sidan på honom?

Det vara bara en hingstannons på honom. Men har sett så många bilder på honom och han ser ut som en drömhäst!

Var ditt sto också PRE eller korsade du med halvblod? Just SWB/PRE tycker jag verkar vara en superb korsning för dressyren. Är så sugen på att testa detta själv om ett par år.

Ditt föl är jätteläckert! Har du någon bild från sidan på honom?

Tack!
Mamman är halvblod! Ska rota efter lite andra bilder sen, de ligger inte på denna dator!

Här kommer lite bilder på min PRE/halvblodskorsning

Hon är e Fandanguillo II eu Bayron 885

Jacarandosa1.jpg
2år

Jackiehoppar4.jpg
3år

Jackieokt3.jpg
3år

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 925
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 686
Senast: Blyger
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat