Svårt att muskla

W

Wiiee

Vet inte om denna ligger rätt men får hopas det:)

Min palominovalack jag haft i ett år nu musklar sig inte ordentligt.. Han rids ordentligt men det fattas ändå muskler på rumpan och lite över ryggen..
Han går på lösdrift med en anna häst och de två utfodras med hö varje dag. han får öven betfor och havrekross med alla vitaminer m.m som han behöver i.

Har ni något tips? Är det något jag borde ändra på i foderstaten?

Tack:)

Sv: Svårt att muskla

Kolla över utrustningen + selen och protein mängden .
Det brukar vara dom vanligaste bovarna .

Om man utgår från att utrustning m.m. är okej så finns det ju hästar som har svårare att bygga muskler. Jag kan varmt tipsa om Equitop Myoplast, det är ett tillskott som säljs på kliniker m.m. och fungerar verkligen sjukt bra. Dock kostar det mycket, mellan 800-1000 kr beroende på vart man köper det, fast man behöver sällan använda det mer än 1-2 månader och då tycker jag att det är värt det priset för skillnaden blir enorm. Hästarna får lixom en skjuts åt rätt håll i muskelbyggning.

Åh, det ska jag skriva upp direkt och kolla om. Var ute innan hos jästen och kollade sadel m,m och allt satt som de skulle:) Tack för tipset!

En häst som rids rätt musklar sig så enkelt är det.

Förutsätter att foderstaten är rätt och att utrustningen passar.

Precis som med människor finns det hästar som har lättare/svårare för sig att sätta muskler som man önskar, det behöver inte betyda att det är något som är fel etc. Alla har ju olika förutsättningar.

Jag kan verkligen rekomendera conditioning mix. En häst jag hade förut hade verkligen svårt att sätta muskler i överlinjen från nacke till svansrot och de här foder fungerade verkligen! Jag såg resultat efter 3 veckor :)

Fast det är ju bara det att det tar längre tid och alla har ju inte genunderlag för att se ut som bodybuilders.

Hävdar fortfarande till mitt föregående inlägg.

Ja men det kan ju faktiskt gynna hästen att den får hjälp att sätta muskler. Jag köpte min häst i mars förra året och han var väldigt räkig i o m att han var dels inriden sent och hade inga direkta uppbyggda muskler, fick tips av min vet. om myoplasten och han fick äta det i 2 månader och det hjälpte dessutom har han fått behålla sin massa trots t.ex. att han varit avställd i 6-7 veckor nu.
Självklart är det rätt ridning och en bra foderstat som är grunden men jag tycker inte att det skadar att hjälpa dom ifall de är väldigt muskelfattiga.

han får säkert alltför lite protein (om du inte har värsta superhöet). så lägg till några kg lusern! många hästar måste ha en väldigt hög kvot för att bli fina i kroppen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Ridinglady
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
680
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 544
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 145
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vad jobbar du med, egentligen?