Svårt att kissa?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Jolly Jumper
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 895
J

Jolly Jumper

Min valack brukar alltid kissa när han kommer in från hagen.

Igår gjorde han inte det. Han gick runt lite i boxen och verkade lite "störd".
Kastade sig inte över kraftfodret heller utan åt lite och vandrade runt. Inte orolig på något sätt. Ställde sig i halv kisseställning men... nej.
Han hade drukit dålig också under natten innan. Kan han ha något problem med kisseriet? Vad kan man göra och hur vet man om han har problem?
Har inte mockat idag ännu så jag vet inte om han kunde kissa senare på natten. Någon som har erfarenheter av detta?

Sv: Svårt att kissa?

Jag vet att hästar speciellt vallacker kan få problem med kisseriet, om det är typ små "gallstenar" eller liknande som kan täppa till i uringången. Kolla med veterinär för det är nog inte så bra om han inte kan kissa, man kan ju tänka sig själv om det blev stopp i den ledningen :eek:

Äter han lucern? Vet att det är mycket kalk i det och det kan ställa till det för äldre hästar. I alla fall för min gamle som inte tål det. Bara de tål det är det dock toppen. De allra flesta gör det men inte min gamleman.

Min häst fick kiss-problem för några år sen. Fick hippotrim (har jag för mig) ifall det var urinvägsinfektion (han kissade lite, lite ofta, ofta...) men det hjälpte inte så då fick jag ha honom inne med täcke på i 3 dagar, så han skulle hålla sig varm. Senare när han visat tecken på att "skvätta" igen har jag genast täckat på honom extra och det gör susen.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 146
Senast: TinyWiny
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
39
· Visningar
3 589
Senast: jemeni
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 931
Senast: Twihard
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 717

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka