Svårt att hitta rätta hopphästen

N

NaddeKarlsson

Hej!

Jag ska köpa en hopphäst nu gärna ett sto som ska gå medelsvår hoppningen men jag har letat och letat men hittar ingen som fallar mig i smaken.

Antigen så är dem jätte fina men dålig ryggverksamhet och böjer inte på ryggen när dem hoppar (vilket jag är väldigt noga med)

eller så är dem helt undrbara o hoppar som gudar men stora som hus...1.70 + och et vill jag inte ha jag är bara 1.64 så max 1.68 annars orkar jag inte ro på dom.

Sen vill jag vill jag ha lite känsliga hästar men det verkar tomt...

ställer jag höga krav på en häst som ska gå medelsvår??

Skulle uppskatts om tävlings ryttare med egna hästar svara men alla får ju såklart svara:)

Tacksam för svar

//Nathalie

Sv: Svårt att hitta rätta hopphästen

Jag har varken egen häst eller tävlar, men om det är en sådan häst DU vill ha så är kraven självklart inte för höga. Det är ju du som ska trivas med hästen!

Jag nöjer mig inte förrens jag hittat hästen jag vill ha, ungefär som med killar :angel: man ska inte bara ta vad som helst liksom, utan vänta tills man hittar rätt :D
Jag gillar stora hästar, med mycket tryck och kapacitet och lite nerv. jag fick vänta länge men har nu två sådana hästar, och dom var värda att vänta på!
Dock skulle jag inte rata en häst med kapacitet och spänst fast med ngt dålig ryggverkan, om den fö uppfyller mina andra krav.

Du ska inte köpa någon häst som du inte trivs med.. men hur sprången "ser ut" är väl egentligen ganska oväsentligt. Personligen tycker jag att viljan och hjärtat är det viktigaste. Finns det ingen vilja så spelar det ingen roll hur fin den är eller hur bra den hoppar. Kan man hitta en kombination så är det ju kanon! Det beror ju lite på i vilken prisklass man letar också..

Eftersom hästen ska passa dig och det du vill så är den rätta värd att vänta på.

Vilken prisklass tittar du på?
Om du har en obegränsad budget är det nog betydligt lättare.
(Menar absolut inget illa till någon/några)

Det ska bli din häst, och du ska köpa en häst som känns bra!

Jag har o mamma har satt från 80 000 - 200 000 vad tror ni kan jag få min blivande stjärna för det eller ska man höja budgeten lite??

Jag tycker att språng och ryggverksamhet och teknik är väldigt viktigt när man kommer upp på medelsvår / svår men det är min åsikt och alla kan ju inte hålla med.

linney: hjärtat och viljan är viktig här med på det kommer man långt men som jag skriver ovan tycker jag att ryggverksamhet och teknik är viktigt när man kommer upp i klasserna.

Senast ändrad av en moderator:

Vill du rida på riktigt hög nivå behöver du ju minst två lika bra hästar.
200 000 räcker väl kanske till en svensk häst iaf.

knapplån

Jag håller med om att tekniken är viktig, men inte allt. Finns hjärtat och inställningen där så kan det kompensera för väldigt mycket, tänk på Mynta!

Jag tycker inte att det låter omöjligt att hitta din drömhäst inom den budgeten, bara att leta på!
Jag köpte min häst för två år sedan och han låter väldigt mycket som typen av häst du letar efter. Han är inte alls stor, 160 cm, vääldigt känslig och har en underbar teknik. Han var då åtta (köpte honom på våren, hade gått 140 felfritt som sjuåring). Dock var han ett riktigt monster när jag fick honom, jag grät varenda dag jag plockade ut honom ur stallet. Enda anledningen till att jag behöll honom är en envis pappa och en väldigt pushande tränare. Jag vet att detta inte är det ideala sättet att hitta sin häst, jag har alltid sagt att det ska kännas direkt när man rider hästen att den här vill jag ha, men idag är jag otroligt tacksam för att min omgivning övertalade mig. Jag skulle inte byta min häst mot något, han är perfekt för mig! Så kämpa på och stirra dig inte blind på det som finns just nu, mycket kan förändras med lite jobb och tålamod.. ;)

Jag har också letat häst - ponny.
Jag hittade en jättefin - men 350.000
Sedan en till - 300.000
Och det var hästar som var färdiga, vilket jag ville ha, + att jag ville ha en ponny mellan 8 och 10 år.
Jag kunde inte hitta någon som jag fastnade för, men sedan hiade jag en ponny som hade tävlat LA i Holland och var 9 år.
Jag föll för henne direkt! Hon kostade ett lagom pris så vi köpte henne.
Hon är inte färdigutbildad men jag tror att hon har kapacitet för mer än vad hon har gått. Hon har ett väldigt fint steg så jag ska träna henne och jag hoppas att hon kan bli bra.
Det är svårt att hitta en häst man fastnar för för rätt pris, jag vet.
Men om man vill kan man ju köpa en som kan gå längre men som behöver lite mer tid på sig.

Lycka till!

Då hade jag alltså tur när jag hittade en c-ponny som vunnit msv b och har kapacitet för myyyycket mer, vunnit stilhoppningen i GP-ponnyn 2006, kom trea i själva tävlingen och gått L:A dressyr med placeringar för 120 000 :- ? ;)

Det ska säkert gå att hitta bara man letar tillräckligt noga.

Bli inte lika kräsen som jag bara, slutade med att jag fick hoppa in hästen själv eftersom jag inte hittade någon annan jag ville ha, men allt har gått vägen iaf så det är jag glad för.

jag var också jättekräsen när jag skulle köpa min storhäst. Min mamma blev arg på mig flera gånger för att jag valde bort flera hästar som var bra bara för att jag inte kände det där lilla extra. Men efter ett fem månader gav jag upp hoppet och tänkte att är nästa häst ok så tar jag den. Hittade en som var 14 och hade gått 1,40 och tänkte att nu köper jag honom fast det inte klickar helt 100. Men sen gick han inte genom vet. besiktningen och jag vart superbesviken. Men så bara en vecka senare tipsade min tränare om att hennes kompis i Gävle hade två hästar till salu som båda gick 1,30. Så jag åkte dit och såg dom två fulaste hästarna jag nånsin sett :angel: men ändå så kände jag lite för den ena hästen när den stog inne i boxen och när jag satte upp på den så klickade allting och jag var super förälskad i henne. Nu har jag haft henne i snart två år och trots att jag har haft en hel del motgångar har jag aldrig ångrat mig. Så fortsätt ändå vara kräsen för jag tror att det är oftast då man hittar drömhästen :)

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 406
Senast: Ullmerkott
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 982
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka