Svårt att hitta formen!!

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare SwedishCaspianHorse
  • Startdatum Startdatum
S

SwedishCaspianHorse

Min häst går hur bra som helst i skritten, arbetar på bra osv. men så fort det går snabbare än så, blir han stressad och tar upp huvudet.. Hjälp miiig!! :O

Sv: Svårt att hitta formen!!

Du måste få din häst avslappnad och lösgjord, var noga med att vara mjuk och följsam i handen och erbjud hästen ett stöd där du vill att h*n ska ha sitt huvud.

Var inte rädd för att driva, och bromsa enbart med sitsen när det går för fort.

Jag vet att det är väldigt lätt sagt, men anstränger du dig och jobbar på det så kommer din häst så småningom börja gå bra även i traven och galoppen :)

*edit* och om du inte redan gör det så rid för en tränare, det är det bästa sättet att lösa alla problem skulle jag vilja säga :D

Det kanske blir för jobbigt för honom? Eller så kanske du gör något som stör honom i arbetet och irriterar. Det är svårt att avgöra utan att ha sett problemet men ta hjälp av en duktig ridlärare eller någon annan ryttare som har kunskap att hjälpa.

Säger som de andra, ta dig tid att värma upp, prova sitta ner i sadeln (barbacka/utanstigbyglar) och var harmonisk! :)

Jag tjatar nog mycket om detta här på buke men..övergångar, använd det som uppvärming å som de andra sagt, låt det ta tid! (Efter skrittarbete) Börja alltid med skritt-trav-skritt. Några steg, du bestämmer hur många, sen övergång. Ha en lugn och stadig hand å jobba med sätet. Sitt emot rörelserna i avsaktningarna å gunga fram i övergången upp. Förbered noga så du inte behöva ta i munnen mer än nödvndigt. Ju mer man tränar detta desto mer hinner bakbenen ifatt, hästen tar sig tid att lyssna för snart är det dax för ngt nytt och du hinner inte spänna dig eller tänka på annat.

När detta funkar kan du gå in på rejäla serpentiner å istället för övergångar, gör en halvhalt när du ställer om. Börjar han igen dra iväg, gör en övergång istället för halvhalt. Varje gång ni får problem, gå tillbaka till övergångar.

För mig är övergångar min skeleton key. Varje gång hon är stressad-övergångar, varje gång hon är överpigg-övergångar, när hon är sur-övergångar osv. Hon slappnar av, hon ser inte ökningar varje gång jag rakstället, han hon en låsning så meddelar detta sig i övergångarna, hon lyssnar på mig, hon blir mjuk å fin. Varje gång jag sitter på hästen och allt känns bara fel, jag kommer inte ner i sadeln, hon koncentrerar sig inte osv så hoppar jag allt annat å koncentrerar mig på övergångar, ibland hela passet. Bättre att göra något bra av det än att allt bara känns som ogjort. :)

Lycka till med hästen!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 458
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 229
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 038
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama