Svårt att hitta foderhäst!

Madde_padde

Trådstartare
vart hittade ni eran häst? bekanta annons eller så?
Blir tokig på detta har haft annonser ute svarat på annonser osv men de finns juh nästan ingeting roligt!
Hur lång tid letade ni?

lite hästletande peppning behövs!

Sv: Svårt att hitta foderhäst!

Det verkar lättast att få tag på via kontakter om man har bra rykte och känner många vill säga :p

Jag letade i annonser ett par månader efter foderhäst och visst fanns det några bra alternativ men de hästar som har potential för tävling verkar ägarna snarare vilja ha gratis beridare till än fodervärd.. :crazy: Nu är jag själv inte ute efter en tävlingshäst, men helst en fräsch häst och hyfsat ung (dvs inte en 20-åring eller i den stilen) för även om jag inte tävlar så rider jag inte kravlöst för det.
Gav upp efter ett tag och kollade på hästar till salu istället i lite billigare prisklass.

jag tittar också och förstår vad du menar, tycks aldrig vara någon annons i närheten av det man söker :( Sen är det många som verkar vilja låna ut på foder men vill att de ska stå kvar i samma stall. men jag antar att det bara är att hänga kvar och leta, men bäst verkar det vara om man har kontakterna.

Hur lång tid letade ni?

För massor av år sedan så var jag förresten också ute efter foderhäst(/ponny) letade ett antal månader men till slut fick jag en häst gratis och orkade inte leta foderhäst mer. Verkade ändå kört att få en tävlingsponny på foder :p

:crazy:JO de är väll de.... å dom som finns vill att man rider 1,20 eller att man tar hand om deras typ utdämda häst lullari skogne ohc sånnt eller så finns de välldigt få vettiga hästar och dom försvinner direkt...

va dock en som ringde mig för en stund sen på min annona verkade jätte bra! precis va ja sökte perfekt ägare och så där men så visar de sig att hästen är 151 hög..jag är 178 :crazy: så de går juh inte *suck* lagom nära allting men men å kontakter känns inte osm aj har några länge ...

:
För massor av år sedan så var jag förresten också ute efter foderhäst(/ponny) letade ett antal månader men till slut fick jag en häst gratis och orkade inte leta foderhäst mer. Verkade ändå kört att få en tävlingsponny på foder :p

Va var de för häst du fick sen då tillslut? vilket flyt :p

va lite så me min förra häst me en gammal travare som alla sa inte kunde någe och var ett hopplöst fall! vi tävlade lokalt och hade flera kanon år tillsamamns! :love::idea:

Kanske ska leta efter en billigare häst att köpa då kanske... *hint*

du menar att ja ska köpa häst i stället?
deppad och trött hänger inte riktigt me då :p

har inte den eknomin nu då jag har behandlat en oförsäkrad häst ett ta nu .... :crazy:

vart hittade ni eran häst?
Stod i samma stall som min hyrhäst.

bekanta annons eller så?
Bekant som skulle flytta till Gävle men ville inte sälja hästen

Hur lång tid letade ni?
Inte särskillt lång tid. Tog över unghästen februari och lämnade hyrhästen april

Du kommer säkert hitta någon du också! Ibland blir det inte som man har tänkt dej och man halkar omkring på bananskal men det blir ändå bra till slut

:crazy:JO de är väll de.... å dom som finns vill att man rider 1,20 eller att man tar hand om deras typ utdämda häst lullari skogne ohc sånnt eller så finns de välldigt få vettiga hästar och dom försvinner direkt...

va dock en som ringde mig för en stund sen på min annona verkade jätte bra! precis va ja sökte perfekt ägare och så där men så visar de sig att hästen är 151 hög..jag är 178 :crazy: så de går juh inte *suck* lagom nära allting men men å kontakter känns inte osm aj har några länge ...

Hoppas dom ringer mig också, 151cm låter perfekt för mig.

Jag håller med om att det är svårt att hitta foderhäst utan kontakter och bara via annonser. Men jag letar på.

jag gick in for en massa ar sedan och ville titta efter en sommarhast eller nanting for en kortare period, en laromaste att trana med det var for lite med bara en egen hast:p

Gick in, laste en annons fran en uppfodare som bara skrev kort att hon hade ponnyer, mailade och fick svar om en 3arig helvild Hingst fullblod/lipizanner etc, han stanna hos mig i 2ar:love::love:

Det finns guldkorn som aven utlanas, folk ska studera eller fa barn osv, hoppas du hittar nagot om det ar foderhast du vill ha!

:

Va var de för häst du fick sen då tillslut? vilket flyt :p

va lite så me min förra häst me en gammal travare som alla sa inte kunde någe och var ett hopplöst fall! vi tävlade lokalt och hade flera kanon år tillsamamns! :love::idea:

det var en 7-årig vbl valack. hade enligt dåvarande ägarna ingen gnista på travet, (lite skumt tycker jag i efterhand eftersom han älskar att springa när man kör:crazy: ) och eftersom den då bara stod och kostade pengar skulle dom slakta den. hade lite småkrämpor sådär (sneda höfter och ganska spänd i musklerna) men skittrevlig häst och den kunde redan en del grunder, hade lärt sig galoppfattningar, sökning framåt/nedåt och hoppat lite studs. Det blir nog lite mer så inom travet, dom kände min pappa och visste att han var hästerfaren. Tror inte dom hade skänkt bort den om det inte varit till en bekant.
Min pappa gav ju bort sin häst också (kallblodstravarsto, bra stam, "inriden", hade ett år kvar att starta och i full kondition) till kusken som brukade köra när den startade.

Senast ändrad:

har inte den eknomin nu då jag har behandlat en oförsäkrad häst ett ta nu .... :crazy:

det förstår jag inte riktigt? om man inte har råd att köpa en billig häst, hur ska man då ha råd att ha en foderhäst? (tänker mest på att det är månadskostnaden som är högst och att det kan komma oförutsedda utgifter :p)

Det verkar nästan lika svårt att hitta fodervärd som att hitta foderhäst. Har en kompis som ska låna ut sin häst på foder, och visst, det är ett varmblod så där försvinner nog många spekulanter. Men den är ändå hyfsat välutbildad, skittrevlig att rida, väldigt väluppfostrad osv. Det dumma är ju att dom flesta inte ens bryr sig om att åka och provrida eller ta reda på mer när man ser att det är en travare :p

Jag försökte hitta en fodervärd till förra kusen (också varmblod) i nästan ett halvår. Den hade ändå varit på tillridning för en riktigt duktig tränare och var otroligt känslig och rolig att rida. Ändå var det INGEN som ens kom och provred! :crazy:

Letade foderhäst för åtta år sedan när jag ville testa på att ha egen häst. Jag letade, letade och letade. Alla annonser som jag svarade på, svarade jättemånga andra också på. Jag pluggade men hade råd att betala månadskostnanden för en häst. Om den skulle bli sjuk skulle jag också kunna betala vet vård. Men jag hade inte pengar till att lägga ut en stor klumpsumma och köpa en häst.

Till slut tröttnade jag på att inte hitta någon foderhäst. Så jag tog ett banklån på 20 000 kr och köpte en häst. Det har jag aldrig ångrat. Fördelen med att äga sin häst är att man aldrig behöver lämna den ifrån sig. Det hade jag inte klarat med facit i hand. Jag älskade verkligen den här hästen. Tyvärr gick han bort nu i januari och jag saknar honom fortfarande.

Det ironiska är att när jag väl köpt min häst, då dök det upp ett flertal hästar som jag visste behövde fodervärd. Men de hästarna fick jag reda på av hästbekanta som jag inte kännt innan jag skaffade mig egen häst. Så ett tips är att kolla bland bekanta eller deras bekanta om de vet någon som letar fodervärd. Tror det är på det sättet man enklast hittar en bra foderhäst. Ett annat tips är att sätta upp lappar i närliggande stall. Många som vill ha fodervärd vill gärna ha den på nära håll.

Till slut tröttnade jag på att inte hitta någon foderhäst. Så jag tog ett banklån på 20 000 kr och köpte en häst. Det har jag aldrig ångrat. Fördelen med att äga sin häst är att man aldrig behöver lämna den ifrån sig. Det hade jag inte klarat med facit i hand. Jag älskade verkligen den här hästen. Tyvärr gick han bort nu i januari och jag saknar honom fortfarande.

aha fick du ta ett banklån fast du pluggade?!

det förstår jag inte riktigt? om man inte har råd att köpa en billig häst, hur ska man då ha råd att ha en foderhäst? (tänker mest på att det är månadskostnaden som är högst och att det kan komma oförutsedda utgifter :p)

jjo och de var precis de som hände mig, klart man har råd annars skulle ja väll inte leta häst heller!? men ja vill inte göra mig bankrutt genom att köpa en häst och sen inte ha råd med behandling om något skulle ske.

Iofs va menar du me billig häst?

Ja, jag fick ta banklån fast jag pluggade. Det var ju inte så stor summa pengar det handlade om.

Via uthyrningsstall, har gått lite LA dressyr men älskar att hoppa! Är inte världens lättaste att rida men hur trevlig som helst! Vilket psyke och såå gullig! Hade tänkt komma ut på någon hopptävling men vi får se hur det går, har inte så jättehöga krav. Men där får man ju dock betala en summa till själva uthyraren.

Mamma hittade en annons i lokaltidningen.... Eftersom pappa hade gått i skolan med ägaren så fick vi hästarna, eftersom hon hellre ville de skulle komma till någon hon kände än till någon totlat okänd människa.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 299
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
571
Senast: Myzan87
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 250
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar