Svårt att gå i trappor

Sophia_

Trådstartare
Nu börjar jag bli riktigt orolig för min 5-åriga tik.
Hon har i lite mer än en två veckors tid haft svårt att gå uppåt i trappor, hoppa in i bilen mm. Hon liksom klättrar in med en tass i taget istället för att hoppa som vanligt (hon har aldrig varit världens smidigaste men lite mer graciös än så här brukar hon vara). Hon verkar allmänt ovillig till detta och det är uppenbart att något inte står rätt till.
Det konstiga är att hon är precis som vanligt annars, när man är ute och går med henne så springer hon i förväg och tar omvägar ut i skogen osv. Där verkar det inte vara några problem alls. Och det är ju liksom uppförsbackar osv som hons pringer i där också.

Problemen började komma efter att hon varit ute på en 2,5h lång ridtur med mig där vi höll ett högt tempo mot normalt, kanske i genomsnitt 20-25 km/h. Hon har iofs alltid varitmed mig ute och rididt på länre turer än då, men i lägre hastighet. Däremot är hon dessutom jakthund vilket innebär att hon är van vid högre tempon också.

Jag vet inte hur mans ka hantera detta. Först misstänkte jag att det bara var träningsverk, men nu har det suttit i så länge. Jag har funderat på att ta henne till veterinär, men samtidigt så är hon ju helt ok i övrigt, äter som vanligt osv osv och verkar inte alls stel när man är ute med henne. Hon fick för någon dag sedan följa med ut och rida igen för första gången sedan långturen. Jag skrittade bara för att det inte skulle bli så tufft för henne, men resultatet blev att hon låg före hela vägen och passade på att springa upp i skogen på upptäcksfärd när matte ändå var så långsam...

Någon som har en aning om vad detta kan vara?! :confused: :bow:

Sv: Svårt att gå i trappor

Stel i lederna kanske? Vanligt bland äldre hundar.

Är hunden HD-röngad?
Om inte, så tycker jag nog ni ska göra det med tanke på att wachtel hör till de raser som har en del problem med just HD..

De röntgas ju som valpar, tror att det är uppfödaren som kräver detta. Så hon har friröntgas för några år sedan, i alla fall.

Att röntga valpar säger ingenting om framtida HD-status.
En hund ska HD-röntgas vid Tidigast 12 månaders ålder..

Okej, jag minns faktiskt inte hur gammal hon var, ska höra med pappa... Men tycker ändå att det är konstigt om en sådan sak skulle dyka upp sådär plötsligt?
Men jag ska hem och kolla i papprena sen, antagligen var hon 12mån eller mer om det inte säger ngt annars.

Är hon friröntgad och har sådana problem ändå, så skulle iaf jag ta hunden till en veterinär..

Ja, det väger över åt det hållet. Men det är så jättekonstigt tycker jag att problemen bara kommer när hon ska upp i bilen, upp för trappor etc, medan hon ute kan springa i branta backar utan problem. :crazy:
Jag kan ju iaf ringa och höra med vår granne som är veterinär.

Hundar är jättebra på att ignorera smärta om andra retningar tar över (jaktinstinkten, spännande dofter etc)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 235
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 893
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 897
Hundhälsa Hej hej hundsidan av buke! :D Hemma hos mig bor det 2 hundar; en welsh springer spaniel kille och en vit långhårig chihuahua-tik. Nu...
Svar
13
· Visningar
1 362
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama