Svårt att få upp hullet!

M

mmichelle

Jag har ett fullblod som är otroligt svår att få upp i hull hur mycket hö och kraft han än äter, så nu har jag fått tips att prova lusern och även ge betfor. Men jag är förvirrad över hur mycket av varje han ska ha och hur mycket man ska börja med för att vänja in. Hjälp mig!:confused:

Sv: Svårt att få upp hullet!

Först, har du analys på ditt hö?

Annars skulle jag börja ösa på med lusern direkt, runt 2 kg.
Jag har också en svårfödd rackare som dock inte äter lusern men hon åt Hippo Grow alfa väldigt bra.

För att fodra svårfödda eller lättfödda hästar krävs analys, eller ett mycket, mycket bra öga och gediget kunnande. Lättast är att få kunnandet och ögat genom att ha analys, och utgå från det när man lär sig.

Att bara fodra på utan att veta VAD och HUR MYCKET hästen egentligen får i sig är som att snurra runt med förbundna ögon och sedan kasta pil där man tror tavlan är. Fast i hästens fall så kan det vara skadligt om foderstaten är i obalans och/eller det blir för mycket kraftfoder för att hästens mage ska klara av det.

Jag har också ett fullblod så jag känner igen problemet! Min får sojamjöl och lusern och det funkar bra.
Jag har även en annan häst som är lite mer kräsen men ändå behöver extra protein för hullet, hon får Kraffts protein pluss.

Lycka till :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 026
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 965
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 151
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.