Svårt att få tag på häst i hagen?

F

Fieber

Idag när jag åkte in till stan så såg jag en tjej som skulle hämta sin häst i hagen. Det var fyra hästar i hagen och alla "flydde" när hon närmade sig.
Det här problemet har jag också varit med om med ett par hästar. Är det något vanligt som förekommer?
Vad beror det här beteendet på hos hästen och hur ska man lyckas vända på de så hästen kommer istället när man ska hämta den?
Någon mer som varit med om samma problem?

(Idag har jag ingen häst med detta beteende, men det kan ju komma någon mer i framtiden. Och man blir såååå irriterad varenda gång de gör såhär :crazy: )

Sv: Svårt att få tag på häst i hagen?

Hej
jag har precis sålt min c-ponny och han var inte rolig att ta in från hagen. Han vill inte alls bli tagen av mig. men när pappa tog in han så kom han gämt. men min ponny så tror jag att det var så att han visste vad jag skulle göra. :( Han tycket inte så mycket om att bli riden och nu i dag så är han såld till en ny ägare och där går han som sälskap. men han kommer till den nya ägaren direkt. Ett tag inte jag red han så kom han till mig med när jag hade hink men havre i. men så fort jag började sätta igång han igen så var det lika dant. i bland fick han vara ute till 10 på kvällen och dom andra gick in kl 6 för att han inte vill in.

Ett tips som jag skulle ge är att ta en hink med sig ut i hagen med mat i för alla hästar vet ju hur mat låter;)

jag vet inte hur ni tänker men jag tror det är så att en del hästar förknippar intagning i från hage med arbete.
Klart de tycker det är mysigare att stå kvar ute i hagen med kompisarna.
Försök att gå och hälsa mkt på hästen ifråga i hagen utan att ta in den. och där efter ta in hästen utan att arbeta den. bara pyssla lite och släpp ut den i hagen igen.

Bara få bort att hämting i från hagen betyder arbete. och att den får komma ut igen:rofl:

Börja med att ha exempelvis en morot med sig varje gång man ska hämta den, och kanske i början också, "hälsa" på den i hagen, och erbjuda den något smaskigt.

Hästen lär sig då att det faktiskt kan vara en god ide att faktiskt komma...
Men har erfarenhet av envetna ponnier, som kom på detta tricket..

"kom fram vänligt och gosigt, fick sin morot o blev smekt, men om jag någongång inte tänkte på att ta i grimman efter att hon fått moroten - smet hon! Och fortsatte reta mig..."

:)

Och visst är det irriterande ;)

Sköter en häst som e precis sånn... ser hon att jag har nått i handen så "flyr" hon /hennes mamma var likadan om inte värre, för där gick de inte att locka me mat ens, blev snarare värre då :eek:)
Nu har dom fått förja gå mer i stora sommarhagen, men då helt plötsligt så kommer hon när man ropar (om man har lite havre med sej då ;) )

*Ett litet knapplån* ;)
Någon som vet vad denna förändring kommer ifrån?
Alla andra sommrar har hon vart "hemsk". Hon ska ju vara dräktig ock beräknad föla te helgen... men hon var ju dräktig förra sommaren med...
Fast jag e ju glad så länge hon behåller denna förändring ;) :bump:

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 597
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat