Svårt att bära sig i galoppen

W

Whiplashr

Hej!
Just nu rider jag en häst på ridskolan som är lite jobbig att rida. I galoppen blir han nämligen "tokig", kör upp huvudet och springer så fort att det känns som om hovarna inte ens tar i marken. Han är samtidigt helt stel i kroppen och böjer sig inte efter spåret på volten utan är helt rak.
Han är fullt frisk men har antagligen inte så starka ryggmuskler, jag tror att det är därför han reagerar på detta vis i galoppen. Om man försöker böja honom så att han går utmed voltspåret för att kunna få ihop honom bättre blir resultatet att han fyrtaktar, går på dubbla spår och tillslut bryter av. Om man lösgör honom lite kan man få honom aningen böjd. Alltså superstel!

Eftersom jag är ridskoleelev har jag ju ingen möjlighet att rätta till det här utanför lektionstid, så därför undrar jag om det finns något jag kan göra för att han ska börja bära sig själv just när jag rider? Så att man bidrar med någonting iallafall. Vad rekommenderar ni?
Ska man ha en inspänning (halsförlängare) eller inte? Har hört delade meningar om det.

Sv: Svårt att bära sig i galoppen

Är ju svårt att göra så mkt på en lektion om det är musklerna som det brister i, vilket jag även tkr att det låter som. Men det är väl att försöka jobba mot avslappning och att hästen lyssnar på dej och är med dej.

Skulle inte sätta på en halsförlängare tkr inte de hjälper alls... och vad skulle du uppnå med halsförlängaren?

Hur går hästen i de andra gångarterna?

Jag har ridit en häst på min ridskola som är jättemjuk o fin i skritten och traven, men kör huvudet i taket och rusar på i galoppen.
Lösningen på den här hästen är att vara noga i fattningen. Då samlar jag ihop hästen till näst intill trav på stället, snabba små kramningar i tyglarna och smyyyyger in i galoppen. Det brukar funka bra.
När det känns som att hästen har accepterat och börjar slappna av kan jag öka på lite och låta den galoppera med lite större språng.

Kanske det funkar på "din" häst också?

Har han varit länge på ridskolan?

Där jag rider köptes det in en häst som inte var speciellt i gång och inte van vid lektionsridning. Han funkade bra i skritt och trav men blev jättestressad i galoppen när man galopperade samtidigt. Dels gick det fort för att han inte hade ork att samla sig och med huvudet rakt upp i vädret och så blev han superstressad. Kände mig totalt hopplös som ryttare och krävde revansch av ridskoleläraren så jag var där en förmiddag och red hästen själv i ridhuset. En helt annan häst.:) Visserligen orkade han inte bära sig i galoppen men han var mycket lugnare och gick i ett lagom tempo. Tror det tog nästan 1 1/2 år innan han hade vant sig vid lektionsverksamheten.

Duktiga ryttare fick rida honom med graman för att hjälpa honom och annars gick han med en snäll thidemanstygel.

Mjukgör honom mycket innan galoppen om du har möjlighet. Inte lätt eftersom man ska anpassa sig till lektionen men man kan, utan att vara ivägen, flytta hästen in och ut på fyrkantsspåret, ställa igenom i hörnen och lägga mycket volter. Mycket halvhalter får hästen mer uppmärksam och en chans att sätta baken under sig mer. Stärker också hästen.

Är ju svårt att göra så mkt på en lektion om det är musklerna som det brister i, vilket jag även tkr att det låter som. Men det är väl att försöka jobba mot avslappning och att hästen lyssnar på dej och är med dej.

Skulle inte sätta på en halsförlängare tkr inte de hjälper alls... och vad skulle du uppnå med halsförlängaren?

Vissa har ju en sådan på när de t ex longerar för att, antar jag, hästen ska arbeta med ryggen. Eller jag har kanske fel? är inte säker själv faktiskt...

Det som funkar bäst känner jag är att hålla på yttertygeln och försöka slappna av i innertygeln, då tar han oftast ner huvudet, och samtidigt försöka forma honom runt innerskänkeln och hålla galoppen i tretakt eftersom han tillslut fyrtaktar eller saktar av när det går för fort. Det svåra är väl egentligen att det är så mycket att tänka på samtidigt!¨
Jag ska prova på måndag att flytta lite ut och in till spåret så att han lossar lite mer, tror inte min ridlärare har något emot det. I skritt och trav är han lugn, han har ett kort steg och är nästan lite slö där. Men sedan kommer galoppen och han bara exploderar. Han jagar de andra hästarna också lite har jag märkt...

Longera hästen inspänd och låt hästen hitta sin egen balans och styrka.

Liknande trådar

Ridning ok, har en fråga. Mamma sköter om hästen hemma i sverige åt mig och hon blev tipsad att använda stångbett, eller hackamore med bett...
Svar
13
· Visningar
2 798
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Hästarnas favoritbett