Svart Arabhingst!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare **BORTTAGEN**
  • Startdatum Startdatum
B

**BORTTAGEN**

Någon som vet några/någon svart arabiskt fullblodshingst?
Som är godkänd till avel då såklart :D

Gärna om hingsten har en "svart" bakgrund eller vad man ska säga. Alltså anlag till att få många Svarta föl!

Snälla, sålla noga när du hittar din/dina svarta hingstar. Jag såg bild på en som avelsvärderades förra året. BARA avlad på färg, och om det varit min hingst skulle jag kastrerat så fort den kom ut och gömt under täcken och SKÄMTS, så ful och exteriört inkorrekt var den. Fy!

om du inte hittar nån svart hingst som du tycker om kan du kolla in;
gomir.just.nu

:idea:

Om du pratar om Kamaz, vilket du måste göra eftersom han var den enda svarta hingsten förra året, så kan jag meddela att han är kastrerad eftersom ägaren inte hade en tanke på att använda honom till avel efter den bedömningen.

Madallan Madheen och Simeon Sadik är två svarta hingstar som är väldigt fina men de är tyska. Kanske ska ta med ditt sto på en tripp till tyskland? ;)

I övrigt håller jag starkt med magdalena - avla inte bara på färg! Det är livsfarligt - våra vackra araber kommer se ut som något annat till slut om man gör det.

Åh vad skönt att höra. Men att de inte hade objektivitet nog att se det själva???

vet en .. i danmark där jag praktidserade fick de en svart arabhingst som var från sverige från en cirkus som jag har förmig hetetr cirkus olympia..

Det tycker jag inte alls är så konstigt med tanke på att inom arabvärlden kan xbenta, stappliga och inkorrekta araber bli utställningschampions bara för att de kan showa....

Hejsan!! DU har ju Noir. en kolsvart arabhingst här i sverige. Jättefin är han och han är dessutom duktig på att hoppa. Är inte säker men ajg tror kanske att han har gått lite på galoppen också.

Sen har du som jag sett nämns här JE Amadeus.

Du har även Pakistan hos salex stuteri som är väldigt fin.

Sen har du Expert (sherdil). han är också godkänd. Men jag vet inte så mkt om hans meriter. du kan alltid gå in och kolla på www.sahf.se och klicka på stuterier. då kan du titta runt lite. Hoppas du hittar någonting fint du gillar.
MVH

Chamrock, en äldre hingst som du hittar en tråd om på detta forum, är väl också en svarting.

Pakistan var hos några bekanta för inridning för ett par månader sedan och jag va där och tittade på honom, tyckte faktiskt inte om hans utseende, det enda som va tjusigt på den hästen va hals och huvud, hade ingen snygg kropp för övrigt, omusklad och tråkig. Förvisso är inte hästen heller riden och någon slutförd inridning blev det inte heller då han va väldigt besvärlig. Jag hade inte betäckt med den hingsten kan jag säga. Hellre då Noir.

En svartbrun häst har TYDLIGA bruna fält runt nos/ögon och i ljumskarna, så svartbrun är han knappast. Mörkbrun i så fall om han inte är svart.

För att få svarta föl krävs att stoet har minst ett anlag för svart (a), d.v.s. att hon inte är homozygot för det anlag som gör att det svarta pigmentet begränsar sig till ben, svans och man och gör hästen brun. Så en svart hingst kanske inte resulterar i några svarta föl alls, för det hänger också på stoet.

Jag har faktiskt bara sett en svart arabhingst "live" och det var i Egypten i augusti. HAN var fantastiskt vacker :love: men så var han tydligen värderad till en miljon...DOLLAR också, men vilken goding!

Anneli

Du..pratar du verkligen om Salex hingst Pakistan nu? Jag har sett honom riden flera år sen, varför skulle han behövas ridas in nu? Han är ingen unghingst.

Vet att på stuteri Lönhult fanns där för ett antal år sedan en svart hingst. Skimmeln hette Ararat men jag kommer inte ihåg vad den svarte hette - Orkan kanske, kan det vara rätt ??
Kanske någon som är duktigare på att komma ihåg ?

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
709
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 079
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
519
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 575
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens