Svårskodd bak!

M

moniq

Hejsan! Vi har en 4 årig halvblodsvallack på 170 cm som är ok att sko och verka fram, någorlunda ok att verka bak, inga problem att kratsa hovarna men när skon ska slås på bak så sparkar han som en galning och verkligen laddar, helt omöjligt att få på bakskor. Han var skodd runtom när vi köpte honom i maj i år. Förra ägaren sa inget om detta.
Vi har efter mycket om och men fått på bakskor 1 gång i somras, men han var tuff. Efter detta har han fått gå barfota bak efter att hovslagaren fått ge sig, tyvärr. Han tipsade om att vi skulle "slå" med en hammare lite varje dag för att vänja honom, men det verkar inte hjälpa, han sparkar riktigt ordentligt!
I all annan hantering är han såååå snäll, det är detta som krånglar. Finns det någon som haft samma problem som har nåt bra tips!?:(

Sv: Svårskodd bak!

KAnske något som hjälper dig ?

Jag har haft hand om ett fullblodssto som sparkar när man skor bak, precis som din 4-åring. Vi testade lite olika saker som tex:

- Sko utomhus (med svängrun och hästen har lite mer att koncentrera sig på)
- Låta ngn annan än ägaren vara med vid skoningen ( Vet du om att det inte kommer gå, går det ofta inte heller eftersom hästen känner vibbarna direkt) kanske inte så aktuellt i ditt fall :P
- Prova med en annan hovslagare ( Kvinnlig?)
- mata den i det oändliga under tiden:angel:

Nää, bara lite tips som jag har:grin: Lycka till!

Jag hade en valack som sparkade hovslagaren illa och var en riktigt:devil: med sina bakben. Han var ganska rädd om sina bakben i alla lägen. Jag gjorde som din hovslagare har föreslagit, knackade under bakfötterna varje dag och det blev faktiskt bättre. Men det tog ganska lång tid. Hästen blev också lätt spänd i ryggen och det blev värre när det var kallt. Det gick lättare när hästen var i gång ordentligt, reds varje dag och fick lite ryggmassage varje dag.

Jag har också nu ett sto som är svår att sko bak men hon har haft mycket problem med ryggen och har en sparkskada vänster bak vilket gör att höger bak är extra svår att sko, hon har svårt att balansera på enbart vänster bak.

Problem att sko bak kan bero på ont i ryggen

Hade exakt samma problem med mitt första sto. Hon var skodd runt om när vi köpte henne. Gud vad skönt tänkte vi. Ändå tills det var dags för nyskoning. Hon har alltid varit ok fram men första gångerna lade hon sig på hovslagaren när hon började spika i sömmen bak. Detta gjorde att hon gick utan skor bak länge. Tyvärr resulterade detta i att hon var sne i hovarna o vi var tvugna att få på skor bak.
Vi testade alla varianter vi kunde komma på, knacka med hammare precis som din sa men det hjälpte ju inte.
Det som till slut hjälpte var att få tag i en mkt stark hovslagare, inte elak på någe vis men väldigt stark, han rådde hålla i henne när hon började sparka. Han släppte inte ens när hon lade sig ner. Detta ser brutalt ut men ett par ggr o hon slutade med dessa fasoner.Hon gjorde absolut inte illa sig så dumma är vi inte. Denna hovslagare tog hjälp av en annan stark karl som höll i henne o vi ägare höll oss så långt ifrån stallet som möjligt. Vi visade oss inte förrän det var klart, vi lät hovslagaren ta in henne också.
Detta fungerade på vår tjej. "Gullenutt" brukar fungera men inte på denna envisa dam heller utan då var vi tvugna att visa att du är inte starkast. Men att observera när man gör detta är att du måste ha en mkt kunnig hovis som kan spika i sömm även när hästen sparkar!! o som du kan lita blint på att den INTE slår hästen utan bara håller i o om o om igen tar upp hoven om han tappar. Hon kom av sig totalt o sen kunde dom sko henne lös på gången utan ett enda ryck. :bow:
Dom sa inte ett ord till henne utan gjorde det dom skulle o sen var det bra. In i boxen efter skoningen o vips så kom matte o det vart gulligull igen..:angel:

har två tips som iaf gjort susen för mig:
* håll dig borta
* byt hovslagare

iom mina dåliga erfarenheter när hon ska skos så är jag lite orolig varje gång om det kommer gå eller inte, oftast så har det inte gått. damen jag har är även rätt reserverad med sina bakben, tog lång tid innan vi kunde hålla på normalt.
så nu har vi hittat en hovslagare som fungerar kanon med henne. Hon får stå lite som hon vill, han anpassar sin arbetsställning efter henne och jag är inte med, detta har varit ett vinnande koncept, från att vi har varit tvungna att plegga henne pga att hon rest sig rakt upp till att hon skos runt om utan plegg utan problem=)

Det enklaste är att sedera hästen med domesedan. Minst
skaderisk också för den stackars hovslagaren som säkert
vill vara hel en stund till. Sen så får du träna i lugn o ro
dag efter dag, efter dag, o s v.... i evighet. Amen.

Prova med smärtstillande för att undanröja ev. smärta.
Blir det bättre så har du svaret. Annars får du träna på att hålla lika som hovis o fostra den- nej/ beröm.

Jag säger som sagt ovan.. hitta någon som orkar hålla kvar när han slår. Det funkad på min envisa dam.

Ett annat tips är att stoppa bomull i öronen på honom.. han kanske bara inte gillar ljudet?!

Har inte läst hela tråden utantill så jag ursäktar mig i förväg om jag skriver exakt som någon annan :p
Jag har haft tre hästar som har varit precis lika dana som den du beskriver.

Häst nr1- Fick först lugnande utav veterinären vilket inte hjälpte ett dugg. Sedan började jag att knacka varje dag under och på hans hovar med en hammare. Det var min lösning.

Häst nr2 - Provade ovanstående metod utan resultat. Kom sedan på det briljanta ideén med bomull i öronen och det hjälpte, hon blev som ett lamm. Då var hon dock känslig på alla fyra hovarna, så detta kanske inte hjälper på din häst.

Häst nr3. - Helt omöjlig, Speciellt vid bakhovarna. Stegra, sparkade bakut, la sig över hovslagaren mm...:o Han att averka 4 hovslagare som inte ville komma tillbaka innan jag hittade min räddare i nöden. Det var en äldre, stark erfaren man som verkligen orkade hålla i när hästen krånglade. Även fast hovslagaren fick på skorna var han helt slut och orkade bara göra den hästen på hela dagen. Han kom på den smarta ideén att ta hem hästen till sig också sko. Då var hästen liksom inte på sin hemmaplanoch var därmed inte lika tuff. Det hjälpte enormt, och nu accepterar han det även hemma.
Men om din häst är rädd så kanske det inte är det bästa, den kanske blir ännu osäkrare om den inte är hemma. Men om h*n bara bråkar och är stönig så kan det vara ett tips.

Lycka till i alla fall :)

Ponnyn vi har köpt har alltid haft problem med skoning bak. Förra ägaren sa att han haft korsryggsförlamning och att de behandlade det och efter det gick det lättare, men att han fortfarande är orolig.
Om man när man krafsar tar tag och håller i hoven så får han panik, men om han själv får ta upp hoven och lägga ner i handen och man bara stödjer honom lätt då är han lugn. Så kanske det är nåt ryggproblem?

Det kan även bero på dåliga erfarenheter- att den har blivit sömtryckt/ stucken

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 308
Hästhantering Hej! Min ponny är helt okomplicerad i all hantering utom när det kommer till att sko bakhovarna. Framhovarna går alltid helt utan...
Svar
11
· Visningar
2 979
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Min 12-åriga envisa ponny har börjat sparka när hon ska skos och verkas bak. Hon står som ett ljus när hon skos fram. Det är inga...
Svar
15
· Visningar
4 689
Senast: linlar1
·
Hästvård Skulle få min ponny skodd idag och det gick inte riktigt enligt plan. Hovis började med att försöka dra av en sko på ena bak. Hästen...
Svar
5
· Visningar
1 177

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka