Svårridna hästar/ponnier....

M

Moonshine

Ni som har svårridna hästar/ponnier, på vilket sätt är de svårridna? Nyfiken ;)

Sv: Svårridna hästar/ponnier....

Ni som har svårridna hästar/ponnier, på vilket sätt är de svårridna? Nyfiken ;)

Hästen: Hannoveranersto, fux, 165 mkh. Unghäst.

Hon är svårriden, dels för att hon inte är så utbildad och fortfarande har lite unghästsaker för sig. Sen att hon är ranghög och gärna gör som hon vill och protesterar när någon hon inte accepterat som ledare riktigt ska bestämma. Hon är dessutom otroligt känslig, får man för hård hand, flyttar vikten eller skänklarna fel så blir det åt skogen. Hon har mycket motor och gärna + att hon är en resare. De sakerna i kombination gör henne svårriden för att man alltid måste ligga steget före, vara konsekvent och ständigt aktivera henne.

Med det sagt så är det också dom sakerna som gör henne till en underbar häst! Hon är arbetsvillig något så fruktansvärt, med egen tankeverksamhet och framåtbjudning. Hon är lite skvättig men egentligen inte rädd för saker. Ja hon har en personlighet som alla som träffar henne faller för - mitt champion ;)

Jag tycker inte att hon är svårriden, det är hon som har lärt mig rida så jag är van vid hur hon vill ridas,
men när tre olika ryttare, en som ridit i dressyrlandslaget för ponny, en som ridit i dressyrlandslaget för både
ponny och häst och en som vinner MSVB Dressyr på stor häst säger att hon är jobbig och svår, så får man
väl säga att hon är svårriden. Ingen annan än jag och galna ponnybarn vill rida henne. :D :p

Jag tror att det är för att man måste göra precis rätt, och då precis rätt enligt henne för att hon ska göra
allt man ber om. Och det som är rätt för en häst är inte rätt för alla andra hästar också. :)

Hon är super att lära sig på och min tränare sa ofta att jag lär mig extremt mycket av att rida henne, trots
att hon bara är en liten ponny. :)

Maxad d-ponny, fullblod(50%)-welsh-halvblodskorsning.
Inga problem för mig att rida henne, men när man ser andra rida så inser man att hon inte är jätteenkel direkt....
Otroligt snäll att leda och pyssla med. Flertalet vuxna välerfarna ryttare, såsom tränare och medryttaraspiranter med erfarenhet av unghästar och löphästar har kännt att de vill sitta av eller bara vågat trava runt lite för att de blivit skrämda. Hästen är otroligt känslig och blir väldigt nervös med nya ryttare. Min teori kring vad som händer när andra rider är att när ryttarna känner av att hon är spänd så smittar det av sig på dem och man får en ond cirkel, som faktiskt kan sluta i panik hos både ryttare och häst... Är det riktigt små ryttare som inte analyserar så mkt utan bara lugnt rider på så är det oftast inget problem, så länge de inte är för ivriga där uppe.

Med mig är hon en ängel och jag skulle lägga mitt liv i hennes hovar, för när hon väl litar på en så göra hon allt i sin makt för att vara en till lags och vill inget heldre än att jobba för en.
Men det tog väl en 3-4 år innan min ena tränare sa att hon förstod varför jag var så förtjust i min ponny, som hon ansett var ett hopplöst projekt snarare än en pärla...

Jag har en 18 årig connemaraponny och han har ett psyke av stål. Dominat och ranghög som alltid vill ha sitt ord med i diskussioner men är helt underbart snäll om man gör på hans promisser, men väldigt dominant om man kräver "för mycket" av honom, dvs annat än att springa väääldigt fort ute :angel: Han tjuter eller vänder sig om och biter mig i foten om han tycker annat om han är sur.

Denna mycket temperamentsfulla ponny har tyvärr en extriör till sin födel då han har grovt ansatt hals och har därför lätt att bli stark. Han vill utnyttja detta och uppmanar en nästan att gå i dragkamp med honom och det problemet måste man gå runt, annars får man en lycklig ponny som vinner...

Under tidigare år har han råkat ut för en hel del ryttare, och strax innan jag kom in i bilen var det fyra ryttare i veckan och alla red på pessoastång och vågade inte galoppera för att han bockade och skickade av dem. Jag vägrade rida på pessoat och alla dessa inspänningar och hjälptyglar på den ponnyn med den enorma underhalsen och stark som en oxe utan bytte genast över till enbart ett tredelat tränsbett.

12 år tidigare såldes han från stuteriet och var då grundriden, men var dominant reda då. Under dessa år med en mängd olika ryttare har han lärt sig ett och annat knep för att komma undan, där nästan alla hoppade honom höga höjder, trots att han var så dåligt grundriden. Istället för att ta tag i problemet att han blev stark vid hoppningen bettslades han upp ännu hårdare, och blev sedan ännu starkare. Kan stolt säga att vi startat 110 cm hoppning på valigt tränsbett utan martingal och med bra grundridning behövs inte skarpare bett.

Efter mycket om och men fick jag den otroligt stela ponnyn som gärna bet tag och hängde i bettet att faktiskt ge efter och söka sig neråt. Jag är fortfarande mycket faschinerad att den där ponnyn har startat dressyr upptill LA och dessutom är godkänd.

Detta är den överlägset svåraste hästen jag har ridit och det är jag verkligen inte ensam om att höra. Mina tränare brukar hoppa upp och känna på honom för att kunna ge bättre undervisning och ALLA dessa har sagt att det är den svåraste hästen de ridit. De jämför honom med problemhästarna på 180, min lilla ponnyplutt. Vissa gånger har de inte fått fram honom i trav och om de väl fått det så går han som en fin stjärnkikare och det är då duktiga ryttare som tävlar upptill S:t George med vinster och placeringar (B-tränare). Har man kommit honom nära och blivit accepterad av honom kan han arbeta för en, annars är det mycket svårt. När han är på humör så rider vi delar ur FEI programmen utan problem. Ja, jag kämpar dagligen mycket hårt för att bli av med hans diviga och dominanta beteende och det har blivit mycket bättre.

Jag har lärt mig enormt mycket på min, framförallt när det gäller att aldrig ge upp. Att han som är så snäll att hantera är så svår att rida är det få som tror...

Ponnyn är nervös och blir lätt stressad och blir då stel som en pinne. Det är en svår balansgång att finna både bärighet och eftergift, minsta lilla "fel" triggar hennes försvarsmekanismer.

Storhästen är vad vi brukar kalla "fluffig" i sina rörelser. Det är svårt och kräver fullkomlig koncentration att härbärgera all hennes rörelsedynamik och centrera den under sig. Hon är också mycket skeptisk till bettet och att rida henne fram till ett ärligt stöd kräver allt av ryttaren, både mentalt och kroppsligt. Men när man når fram och allt faller på plats så är hon fantastisk - så det är mödan värt!

min häst är svår, men när man hittat knapparna så dansar hon fram ^_^ hon drar lätt iväg med en och blir hård i munnen, sen så tycker hon om att sparka bakut och stegra när hon inte får som hon vill. hon är dessutom svårlastad, är livrädd för kor och sen så är det hemskt roligt att lägga sig på hovslagaren och rycka undan benen för lärlingarna :p

foderhästen är svår eftersom hon är så känslig, hon slår med huvudet om man inte rider fram henne ordentligt med skänklen och sen så är hon inte helt iform så galopp är jobbigt att hålla och traven när hon inte går i form är hemskt skummpig och knappt så man kan rida lätt utan att tappa takten :/.
men när hon går fint så gör hon allt med minimala hjälper, och är hur rolig som helst att rida på.

shettisen är svår eftersom hon är outbildad, hon tycker om bocksprång i varannat galoppsteg och favorit sysslan när man rider är att kasta av folk så man kan gå och äta gräs istället. :P jag är nog den enda som aldrig ramlat av henne och det för att jag inte ridit henne så mycket:D.
tömkörning är dock hennes största talang :) hon går super fint,går i form, och lyssnar super bra ^_^. men sätter man en tyngd hon får dra efter så blir hon en super seg och envis gammal shettis som inte vill nånting.

Senast ändrad:

Har en 8-åring e. Vermont (..) i träning. Den svåraste jag stött på!

Den är otroligt känslig, både i mun och för skänklarna, man kan icke ponnybanka! Har grymt svårt att gå fram till bettet och har nästan från början gått bakom hand (för att han är så känslig och inte vill ha mer än 2 g stöd) och nästan jämt hackat på bettet.... och detta i kombination gör att man inte kan driva honom fram till bettet, för han kan både dra iväg och ändå gå bakom hand (han kan kuta full jäkel utan att ta bettet).

Samtidigt är han hal som en ÅL... som en kedja kan han lyfta en länk i taget. han har också åtta ben... Det sprätter åt alla håll och han kan studsa och fara utan att det händer något (tack vare extra ben), fast det känns inte bra haha.... Han är också väldigt liten i modellen, smal och runt 145 cm i mankhöjd, så en 12 åring är lagom i storlek fast en 30 åring behövs för att reda ut honom...

Han är riktigt fin dock, uppställd är han skitsnygg, har 3 riktigt bra gångarter när han går sitt bästa, och då finns de inte många bättre..! MEN detta ser man sådär 2 sek om halvåret : P

Det beror på vad man menar med svårriden :)

Min vallack: islandshäst, 5år och verkligen hur snäll som helst! Dock blir han inte ren i takten om någon ovan rider honom, även de som rider storhäst men inte har erfarenhet av islandshäst. Han är snäll så att vem som helst kan "åka" runt på honom, men han är inte alltid lätt att rida. Har svårt för trav på raktspår och kan bli väldigt passtaktig i tölten om någon ovan sitter på.

Mitt sto: islandshäst, 4å Hon är ganska känslig för hjälperna. Räcker att man nuddar med skänkeln för att hon ska börja trava ev. tölta. Men hon är nog inte lika svår som min vallack att hålla ren i gångarterna.. men som sagt, hon är känslig för hjälperna och lite rädd av sig. Skulle troligtvis sticka iväg i halv panik om någon ovan ryttare med lite ranglig balans skulle sitta upp.

Ofta hästar med mkt vilja skulle jag tro klassas som svårridna. Det är inte direkt hästar som säjer: Jaha matte, var det du ville, då gör vi det då, utan hästar som säjer: Whats in it for me..

Eller tvärtom, dom som är så mycket motor och välvilja i att dom slår knut på sig själva för att göra rätt.

Jag red en häst när jag gick i gymnasiet (skolans häst), blev tillfrågad av lärarna eftersom hon inte fungerade på lektion. Hon var svår eftersom hon var så otroligt stressad, precis som Ponnyryttaren_ skriver så ville hon så gärna göra rätt, och när en massa olika människor, med olika signaler red henne, blev det kortslutning.
Första gångerna jag skulle sitta upp började hon snurra så fort jag gick mot sadeln. Efter ett par dagars ridning stod hon lugnt och fint och väntade.
Stora hjälper var en omöjlighet, likaså att försöka göra något egentligen innan hon var avslappnad. Blev hon för stressad så började hon bocka, samtidigt som hon rusade baklänges i en jäkla fart!
En lärare skulle visa henne för en potentiell köpare, efter att jag ridit henne ca 1 månad. Denna lärare är väldigt hård och i mina ögon ingen trevlig ryttare... Och mycket riktigt, backen i och full bock, tills hon hoppade i sidled ut ur paddocken och satte fart mot stalldörren! Det blev inget köp... :grin:

Min häst har en lång historia bakom sig men i alla fall hon är inriden efter ett par glas vin ett halvår innan jag köpte henne som den förra ägaren så fin uttryckte det :eek:

Jag har jobbat mycket med henne då hennes största problem är att hon har svårt att lita på nya människor i sadeln,resultatet är att hon vägrar gå, hon är väldigt känslig på det sättet och går då med bromsen i om man ens kommer så långt, har försökt ha en medryttare under period men det fungerar inte då hon fortfarande efter 3 veckor inte får hästen att gå farmmåt utan stannar i stället:o
Mitt lilla hjärta i ett nötskal, jag kan rida som vanligt på henne men om vi rider nya vägar får man henne bara i galopp på hemvägen, men som sagt vi jobbar fortfarande på det. Hon är oxå ruskigt stark när hon sätter den sidan till.....
En grej till är att hon går på bakbenen och nästan slagit över vid flera tillfällen vilket i sig inte är kul och det handlar mycket om att vara lyhörd och ge och ta.......många tycker hon är jättefin när jag rider men dom få gånger numera som hon visar sitt humör så vill ingen längre sitta på henne.....bara jag :crazy::rofl:

Jag har aldrig beskrivit min häst som svårriden. Men när jag tänker efter så har det varit kämpigt och jag tycker själv inte att det går sådär jättebra för oss. Hon är ett 10årigt kallblodssto som har stått hos mig ca 1år nu. Var inte utbildad när hon kom och jag har ej haft möjlighet att rida regelbundet för tränare så vi ligger bara kring L:C L:B. Hon är extremt tjurig. Vill hon inte gå från stallet så vägrar hon, spelar ingen roll hur mycket jag viftar med spöet, då reser hon sig på bakbenen istället.
Sen är hon inte förtjust i att jobba, går med huvudet rätt upp i början av passet men i slutet är hon en pärla. Lite skänkeldöv skulle jag vilja påstå, man får jobba mycket med benen och vara väldigt mjuk i handen för att hon ska bli samarbetsvillig.

Hon har tyvärr inte dom bästa fysiska förutsättningarna för att bli en duktig ridhäst inom dressyr eller hoppning och det är ibland svårt att locka fram hennes bästa sida men oftast gör hon sitt bästa!
Svårriden och svårriden, det är svårt att få henne dit man vill. Men hon är ju ingen som kastar av ryttarna..

Ponny: Valack som gick som godkänd hingst i Danmark innan han såldes till Sverige och kastrerades. Med den ägaren tävlade han internationellt i dressyr och även lite lättare klasser i fälttävlan. Efter en månad hos mig dök det upp ett otrevligt beteende där han vrängde halsen rakt upp och stack. Fanns inget mönster i det hela utan kunde hända 10ggr ett ridpass, inget nästa och 2ggr gånger efter det. Efter lite efterforskningar kröp det fram att detta var ett välkänt fenomen och omdömet från utomstående personer från tidigare stall (alltså inte fd ägarna) var att han var livsfarlig och dum i huvudet. Detta blev ett rättsligt ärende. Tyvärr hade han högst troligtvis ont. Han visade sig ha pålagringar i båda framkotorna (att det var på båda gjorde att det inte märktes nån ojämnhet) och han hade antagligen haft detta länge. Detta upptäcktes när han blev jättehalt och pensionerades direkt efter detta. Fick 4 extra år som pensionär och förra året hann skadorna ikapp och han fick somna.

Stor häst: Min förra häst. halvblodssto som jag hade mellan att hon var 4 o 8 år (min första stora häst, var 16 när jag fick henne -parallellt med ovanstående ponny). En ytterst talangfull häst med lite väl mycket under huven. Hon var svår på så sätt att hon var superkänslig och het, kunde "koka över" i huvudet. Är den tekniskt svåraste häst jag ridit, hon hade inga "dumheter" för sig utan var bara rätt av svår. Gick inte att trötta ut, hon var som en duracellkanin :p När jag fick henne kunde hon inte skritta, det tog 6 mån innan hon skrittade mer än ett par meter i sträck. Att leda henne var som att gå med ett taggat fullblod på väg till startboxen, hon studsade fram. Min dåvarande tränare red henne en gång men hoppade av efter ett par varv, de gick inte alls ihop. Däremot tränarens dotter gick bra. Hon blev väldigt nervös och osäker med andra ryttare och försvarade sig då genom att knäppa av i nacken och langa iväg i ökad trav -något som försvårade när det var dags att sälja (svår för spekulanter att provrida). 2st av de som provred klarade att rida henne utan att hon drog iväg och en av dem köpte henne -finns här på buke.

Ingen av dessa två var hästar som försökte få av dig. Har bara åkt av dem en gång var, och båda gångerna för att de gick omkull. Ponnyn: Stack och kraschade i ett staket.
Storhästen: under framskrittning ute blev hon rädd och vände, hade för bråttom så hon snubblade på sina egna ben och välte helt enkelt.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en överenergisk häst. Welsh Cob-04. Det gör att hon blir svårriden för den som inte är trygg och säker själv. Klarar man inte att förmedla lugnet varvar hon upp och blir svårstoppad. Egentligen är rätt ord "känslig" och inte "svårriden" men kan ju upplevas som svår för den som inte är van ;)

Enligt min mening är väldigt känsliga hästar svårridna - just för att de är så känsliga och reagerar på minsta lilla, det kräver väldigt mycket av ryttaren. De behöver inte alls vara "dumma".

och så finns det kategorin hästar som inte lägger två strån i kors om de inte får något i gengäld för det (beröm), ofta är dessa hästar hårda dvs inte speciellt påverkbara alls på negativ väg - det gör bara att de går i försvar bockar, stegrar, hugger osv, det som fungerar är beröm och positiv förstärkning.
Ryttaren måste verkligen bevisa att han förtjänar förtroende och respekt. För att göra det måste man kunna läsa av hästen och tajma kommunikationen väldigt exakt för att nå fram utan att det blir bråk med hästen.

Sen finns det en tredje kategori - hästar som är felhanterade/ridna och därför är svåra att rida. Fel hantering och ridning beror absolut mest på okunskap.
Det är lättare att rida en häst som har fått en gedigen grundutbildning än en häst som saknar delar av den, den sistnämnda saknar troligvis även en del av den styrka som behövs för att det ska bli enkelt för hästen att uföra det som begärs och då protesterar de mer.

kl
Jag kommer att tänka på ett fullblod på min gamla ridskola, när hon var rätt ny där...
Dels ganska outbildad, och dels väldigt känslig. Massa energi, och gjorde man något för mycket (vare sig det var förhållning eller framåtdrivande) eller var otydlig med hjälperna började hon studsa och bocka.
Hon blev bättre med tiden, dels utbildningsmässigt, dels med åldern och dels blev hon väl lite "avtrubbad" av lektionerna antar jag. Men vad man lärde sig på den hästen! Svår till en början, men väldigt rolig att rida.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 718
Senast: ameo
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
275
Senast: Jeps
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Carl Hedin delar med sig av hur positiv förstärkning med röst och belöning kan skapa en tryggare och starkare relation till hästen. Han...
Svar
0
· Visningar
46
Senast: Gunnar
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025