svårridet sto

pastejja

Trådstartare
Lite på skoj, filosoferade lite ang. ett fullblodssto jag känner till. Hon har så mycket som är helt rätt; sagolikt vacker, rör sig riktigt riktigt bra, hoppar kanon, och har bra storlek. MEN det finns ett stort MEN, hon är otroligt svårriden. Jag har inte provat själv men jag litar på källan. Skulle ni våga ta ett föl på detta sto med en hingst som är känd för att lämna bra temperament?
Jag vet tyvärr inte mer än pappan på stoet och vill inte lämna ut någon info, frågan är egentligen inte ens knuten till just detta stoet, utan en allmän fråga.

Det är nog det vackraste fullblodet jag sett ;)
/U

Sv: svårridet sto

Jättesvår fråga, men som jag ser det så måste du ta reda på hur svårriden hon är samt framförallt:varför?
Vad beror det på helt enkelt?
Rör det sig om sadeltvång eller "stoighet"?

Själv skulle jag inte avla om det rör sig om dålig ridbarhet generellt eller fysiska åkommor som bidrar till problemen.
Är det däremot dålig hantering eller inridning som föranlett problemen kanske jag skulle göra ett försök iallafall om hon innehar så många andra fina kvaliteter:)

Varför skulle du inte kunna göra det?

Jag köpte för många år sedan ett fullblod som kom ifrån banan, och hon var mkt svårriden och nervig. Henne betäckte vi och fick ett trevligt föl, och hon vände 180 grader, och blev ett helt underbart sto att rida. Visst hade hon temperament, men hade genom dräktigheten och att "vara" mamma varvat ner så pass mkt att man blev förvånad.

Många äldre "hästkarlar" ger det rådet att betäcka ston när det är för mkt nerver och temperament. För att dom blir mognare och mer självsäkra efter den erfarenheten att vara just mamma.:idea:

Jag fick intrycket av att hon bara är offantligt pigg och brallig. Inte ond på något sätt, trevlig att hålla på med i övrigt. Källan är jockey och van vid mycket.
/U

Hmm.. intressant.. Jag ska kanske säga till att jag är intresserad om hon ska säljas ändå då ;)
/U

Varför skulle du inte kunna göra det?

Jag köpte för många år sedan ett fullblod som kom ifrån banan, och hon var mkt svårriden och nervig. Henne betäckte vi och fick ett trevligt föl, och hon vände 180 grader, och blev ett helt underbart sto att rida. Visst hade hon temperament, men hade genom dräktigheten och att "vara" mamma varvat ner så pass mkt att man blev förvånad.

Många äldre "hästkarlar" ger det rådet att betäcka ston när det är för mkt nerver och temperament. För att dom blir mognare och mer självsäkra efter den erfarenheten att vara just mamma.:idea:

Jag har gjort precis samma sak. Betäckte mitt fullblodssto som var rätt "nervig" och inte jättelätt att rida. Nu är det inte samma häst. Jag tror hon växte med rollen som mamma. Hon kan till och med vara slö när man rider och det hade man aldrig trott på den hästen som inte kunde skritta. Världens härligaste häst som jag till och med kan ha medryttare på nu :)

Jag fick intrycket av att hon bara är offantligt pigg och brallig. Inte ond på något sätt, trevlig att hålla på med i övrigt. Källan är jockey och van vid mycket.
/U

Precis så var mitt sto. Inte jättelätt att hantera för en ovan på backen och mycket stressad i början i ridningen. Jag kunde inte stå i fältsits på henne, då brallade hon och jag undvek att galoppera ute.
Nu är hon reglerbar och det går att korta och länge i lugn galopp.

Jag tvekade lite att betäcka. Valde en hingst med gott psyke och harmonisk i hantering. Min nu 1-åriga hingst är lugn som en filbunke han med.

Tycker jag absolut du ska göra! Är hästen dessutom trevlig att hantera annars så går det nog bra. Fölet präglas ju på stoets "dagliga beteende". Hoppas det går bra, fullblod är ju så fantastiska! :)

Jag hade inte brytt mig så mycket om vad en jockey kallade för svår riden. Har själv köpt fullblod direkt från banan som klassats som omöjliga att rida för en billig peng. För att någon månad senare få dåvarande landslagstränaren i hoppning att stå och drägla. Han ställde också frågan "Hur bär du dig åt för att hitta dessa hästarna? Och du betalt ju inget för dem heller?"

Så vad som är svårt är väldigt svårt att definiera, en ridhäst rids ju inte heller under samma förutsättningar som en löphäst. Så mitt svar blir givetvis hade jag vågar att köpa henne och jag hade inte heller varit speciellt rädd för att välja ganska fritt bland hingstarna.

/U

Aha,direkt från banan,då är det en annan femma helt och hållet.
Jag skulle nog fundera på det isåfall,det kan ju visa sig att hon är en helt annan "off track".

Lycka till om du satsar! :laugh:

Ännu mer uppmuntrad av era svar nu. Drömmen är ju ett riktigt fint fullblodssto i avelsboxen.
/U

Ännu mer uppmuntrad av era svar nu. Drömmen är ju ett riktigt fint fullblodssto i avelsboxen.
/U

Om hon nu är speciell att rida. Så hade jag frågat om du kunde leasa henne, och ta ett föl. Ägarna kunde få tillbaka ett sto som hade varvat ner och mognat och du kunde kanske få ett stoföl om du hade tur.:idea:

/U

Jag skulle ta det med en nypa salt. Har en hemma som var extremt svårriden på galoppen, i princip ingen ville rida honom.

Och han var svår när han kom men nu är han inte ett dugg svår att rida.

Det beror mycket på konditionen när de är i träning.

Jag hade inte tvekat om stoet ser bra ut och har en bra stam

Igen, detta ger verkligen hopp :), det verkar som ägaren bestämt sig för att behålla och ta ett föl, men man kanske kan leasa/köpa senare? Vad jag förstått så har iallafall pappan ridvänliga linjer men jag har inte koll på mer i stammen än så. Jag ska be att få förstatjing vid försäljning/leasning iallafall.. ifall hon skulle komma på bättre tankar. Om inte annat så måste det ju trots allt finnas fler lämpliga fullblodsston.
/U

Och våran skickade av ALLA, så ingen jockey ville rida henne.
Man fick lägga 15 min på longering innan man vågade sig upp på henne det första året, men hon var otroligt ridbar efter hon brallat av sig.

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 522
Senast: Marty
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 374
Avel Hittar väldigt lite info om ämnet... Får man lov att seminera egna SWB-ston i Sverige? Hur och vart utbildar man sig? Har inget intresse...
2
Svar
28
· Visningar
3 819
Senast: Jonaz
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 789

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka