Svårlastad samt bakskygg

M

mathie

Jag har hand om en ponny som blivit misshandlad tidigare i sitt liv och är därför mycket bakskygg. Han är väldigt nervig och stressad när det gäller lastning och det kan i värsta fall ta flera timmar att få honom i transporten. Han vägrar att gå på och kastar sig ofta.

Hur gör jag för att träna bort detta betéendet på ett bra sätt? Har ingen som helst erfarenhet av NH träning men vill gärna lära mig.

Tacksam för svar!

Sv: Svårlastad samt bakskygg

Min ponny har antagligen också blivit misshandlad, och var mycket svårlastad och bakskygg när han kom till mig. Skyggheten har nu nästan gått över, och han har lugnat ner sig avsevärt på alla möjliga sätt och vis. Angående lastningen så tränade vi ganska mycket en tid, och nu går han in direkt. Så fort man lastar ur kastar han sig ut, så vi köpte nytt släp med fronturlastning. Det funkar mycket bättre! :D hoppas att du kanske har fått någon hjälp av vad jag skrivit :)

Vi hade också en ponny som var bakskygg och henne satte vi en longerlina på och "drog" in henne i transporten. La linan runt bommen och våran pappa stod där inne och vi andra stod bara på sidan. Gick jätte bra!!! Fick även göra samma sak med mitt föl nu och även det funkade!! I stället för att hålla på i flera timmar tar det max 10 minuter!! Mycke bättre för hästen och oss tror jag!!:banana:

Svarar alla 3.
Varför inte markarbeta hästen och få bort bakskyggheten?
Sen lastträna tills hästarna förstått att det är helt ok att gå in i det där mörka utrymmet utan att något händer.
Jag undrar nu så det är inte som jag anklagar er eller på det viset. Men av era inlägg så verkar det som om ni inte tränar era hästar med transport och lastning utan bara lastar när ska iväg.

Hallelulja!

Precis vad jag också gjort, d v s tagit ett problem i taget. På köpet tror jag att hästen har mer förtroende när det är dax att lastträna (om man tränat bort bakskyggheten på rätt sätt)

Under tiden du jobbar med bakskyggheten kan du även avdramatisera transporten. Låt ponnyn stå vid transporten när du grejar med den, ge kraftfoder på lämmen etc. Låt den ingå i en vardaglig rutin på något vis, men aldrig närmare än att ponnyn är bekväm med det. Stegvis kommer du att kunna gå närmare och närmare.

Hej. Jag har en fd travare som är halvt svårlastad (numera) men igår då jag skulle från kliniken så fick vi hjälp av en tjej, hon höll i min häst och stod i transporten med ett grimskaft och hon sa att hans huvud alltid måste vara fokuserad in i transporten, alltså inte stå o kolla runt, sen fick jag och min mamma lyfta hans ben mer och mer fram, först ex vä framben, sen hö frambenet, mer och mer upp på "rampen" sen hö bakben och vä bakben, och det gav resultat eftre ett tag! han gav upp och tänkte nog vad fan vi höll på med och gick in frivilligt :) Kanske de är något som kan hjälpa dig?

Jo, jag kommer jobba mycket från marken med honom.. Har precis tagit över honom och jag har tänkt att hålla mig på marken tills jag känner att han litar på mig.
Har du några bra övningar för att lindra bakskyggheten?

Vi hade också en ponny som var bakskygg och henne satte vi en longerlina på och "drog" in henne i transporten. La linan runt bommen och våran pappa stod där inne och vi andra stod bara på sidan. Gick jätte bra!!! Fick även göra samma sak med mitt föl nu och även det funkade!! I stället för att hålla på i flera timmar tar det max 10 minuter!! Mycke bättre för hästen och oss tror jag!!:banana:

Är hästarna lättlastade nu?? Jag tar hellre och avsätter tid till lastträning dagligen under en längre period istället för att "tvinga" in hästarna med linor o dyl (men även jag har tagit fram linor ibland..)
Jag skulle föreslå att hästen får bekanta sig med transporten utan att behöva gå in i den (t.ex bara ledas förbi den med nedfälld läm)
När detta funkar kan du bestämma dig för att hästen ska ta x antal steg upp på lämmen (t.ex ställa upp båda frambenen bara) Då den gått så långt som du vill så BERÖM massor medan du låter hästen stå stilla. Låt den sedan backa på ditt kommando, (dvs DU ska bestämma att nu går vi bakåt) När detta går lätt (oftast bara efter ett par träningstillfällen) kan du fortsätta med några steg till, men tänk på att skynda långsamt (det vinner du på i längden)
När hästen sedan gått hela vägen in, låt den backa ut utan att ni först stängt lämmen (ofta är det största problemet att man "äntligen" fått in hästen och då stänger man fort, och detta i sig blir ett orosmoment för hästen. Att stå i transport betyder inte automatiskt att luckan stängs, och om luckan stängs så behöver inte det innebära att transporten börjar rulla.
Så här har jag tränat några hästar som, precis som du beskriver kastar sig och vägrar gå på. Efter någon månad med näst intill daglig träning lastar de sig själva.:)
Lycka till!!

jag är av princip emot våld och tvång i all typ av djurhantering, men efter många pedagogiska lastförsök där vi nosade transport i timmar och belönade varje centimeter framåt och det ändå bara gjorde hästen nervösare tog vi till linan. det behövdes inget dragande på nåt vis. vi la den mot baken med ett mycket lätt tryck. efter 3-4 gånger räckte det att ha lina sträckt bredvid hästen och nu går hon in frivilligt.:bump: helt utan lina i närheten. observera då att vi sammanlagt lastat henne ca 10-12 gånger. alla hästar lär sig inte så fort, jag vet. men det jag vill säga är att man ska vara öppen för att prova nya metoder och inte låsa sig i sina egna principer, som jag höll på att göra

Jag orkar inte höra en massa gnäl så fort man skriver något.:cry: Jag ville bara säga hur jag gjort med våran ponny. Vi tävlade varje helg när det begav sig och hade vi inte linan vart det jobbigt. Absolut inget våld utan bara bestämt.
Mina hästar nu är lugna i transporten och inget problem att ta ut. Eftersom vi hade problem med fölet testade vi samma sak som med våran ponny och hon tog inte heller illa upp!!! Däremot tyckte hennes mamma att det tog väl lång tid när vi försökte första gången, därför "drog"vi in henne sist.
Kanske finns många sätt, men vi provade ALLA med våran ponny tills någon gav oss detta tips, men det fungerar väl olika för olika hästar?:confused:

Som flera skrivit.. ge det tid.

Ett sätt du kan prova är att ta en longerlina och fästa i grimman. Sedan går du in i transporten lägger longerlinan över bommen, går ut genom framdörren och går bak och ställer dej bredvid hästen.
Ha en medhjälpare som står på andra sidan. Håll longerlinan sträckt utan att dra, varje gång hästen tänker framåt lättar ni på trycket och säger bra med lugn röst. Går det att ta på hästens bakdel kan man även lägga en hand på den, låt bli det om den blir stressad av berörinen, träna på det vid annat tillfälle.
Sedan väntar ni tills den går in, kan ta 10 minuter eller 10 timmar, ha gott om tid.
Man måste ha tid och tålamod och inte "vara på väg" någonstans.
Ett annat tips är att plocka ut all inredning i transporten utom fram och bakbom så att det ser lite ljusare och inbjudande ut.
Upprepa, upprepa och upprepa...

Lastning är något som man faktiskt måste lära hästen och träna på annars får man problem.

Viktigt med all hantering av hästar, specielt de som är lite nervösa, är att själv vara helt lugn. Kan man inte vara det så ta hjälp av någon som kan.

Lycka till!

Det vi måste tänka på när vi lastar hästar är att det egentligen är emot deras natur att över huvud taget låta sig lastas.
De är flyktdjur, och alltså strider det helt mot deras förnuft att gå in i en trång låda och låta sig bli instängda. Att merparten av dem faktiskt accepterar att bli transporterade borde egentligen ses som ett mirakel.:angel:

Och till marien: Ber verkligen om ursäkt om du tolkade mitt inlägg som gnäll, det var inte alls menat så.:crazy: Kanske formulerade mig lite galet bara. Hoppas du accepterar min ursäkt.

ursäkta att du får ett sent svar, jag har varit datorlös. jag menade absolut inte att gnälla eller kritisera. det jag sa om våld och tvång var bara vad jag tyckte om lastning med lina innan jag själv provat och insåg att det går att använda linan på ett mjukt sätt. för hästen är det ju ofta skonsammare om lastningen tar mindre tid så de inte hinner bli så stressade, och då kan ju linan vara en bra lösning.

Ett sätt du kan prova är att ta en longerlina och fästa i grimman. Sedan går du in i transporten lägger longerlinan över bommen, går ut genom framdörren och går bak och ställer dej bredvid hästen.
Ha en medhjälpare som står på andra sidan. Håll longerlinan sträckt utan att dra, varje gång hästen tänker framåt lättar ni på trycket och säger bra med lugn röst.
Lycka till!

Idiotiskt råd, vet en som bröt armen på fyra ställen av att göra som du skriver:crazy:

Idiotiskt råd, vet en som bröt armen på fyra ställen av att göra som du skriver:crazy:

citerar här det du kommenterar dvs ett inlägg tidigare i denna tråd:

"Ett sätt du kan prova är att ta en longerlina och fästa i grimman. Sedan går du in i transporten lägger longerlinan över bommen, går ut genom framdörren och går bak och ställer dej bredvid hästen.
Ha en medhjälpare som står på andra sidan. Håll longerlinan sträckt utan att dra, varje gång hästen tänker framåt lättar ni på trycket och säger bra med lugn röst. Går det att ta på hästens bakdel kan man även lägga en hand på den, låt bli det om den blir stressad av berörinen, träna på det vid annat tillfälle."

Får man göra så här? Jag trodde det var förbjudet att dra in hästen. Eller detta sätt räknas inte?

Liknande trådar

Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 466
Senast: Elektron
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 385
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 141
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar