Svårlastad och svårskodd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare TurboDevil
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 063
T

TurboDevil

Ja det kan man säag att min stackars pålle är :( Jag viste att han var svårlastad för det fick vi erfara när vi hämtade honom...men nu så skulle han skos också. Det räckte med att hovslagaren kom in och ställde ner sin låda så fick han panik och slängde sig bakåt....hovisen fick inte ens röra honom i början. Han var så rädd min stackars lilla häst :cry: Hovlsgaren sa att han hade fått MYCKE stryk så nu e frågan hur ska jag få honom att lugna sig. Jag har emot alla tips och trix på hur man kan få honom att inte vara rädd längre. Har själv börjat öva genom att låta som en hovslagare genom att hålla på med hästskor på betonggolvet...han var rädd i början men lugnade sig i slutet. Transporten ska jag vänta ut honom eller ska jag ta upp honom på rampen sen backa tillbaka eller vad e bäst har läst så mycke olika?? :confused: Vill verkligen att min lille kille ska få bort sin fobi.... :bump:

Transport träna kan du karnsje följa min kompis sitt exempel då hon skulle lasta min häst,
hon gick mot transporten,stannade och fick han sen att backa igjen,dette gjorde hon ett bra tag och till slut brydde han sig inte,då tog hon han en bit upp på lämmen,stanna fick han backa igjen och så vidare.till slut var han så trött på saken att han gick helt självmant in.

när det gälder skoing kan du träna så som du skriver du gör,men även knakka lite på hennes hovar,lite pö om pö tills hon vänjer sig att det som händer inte är farligt alls.sen kan du ta upp hoven,släppa den och ta upp den igjen och lite knaikking i hoven samtidigt.

lycka till

Ja transporten tror jag är lättare än skorna iaf...får hoppas det funkar tack för tipsen=)

Försök lyfta hovarna upp en liten bit och sen cirkla lite i luften. Det rådet fick jag till häst med dålig balans och rädd, tar man det försiktigt så vänjer dom sig både vid hanteringen och balanseringen. (T-touch träning) Viktigt är att du tränar mycket innan hovslagaren kommer. Sen ska du börja att knacka försiktigt men många gånger på hovarna så han lär sig tolerera det. Är det besvärligt så börja vänja honom med att lyfta hovarna och försiktigt sätta ner dom igen innan han vill dra åt sig själv, så han ser att det inte behöver fajtas för att du ska släppa greppet. Lycka till.

Jag har precis samma problem som du. min häst har dåliga erfarenheter av hovlagare och är även väldigt reserverad mot män i allmänhet.

Både till hovarna och transporten anlitade vi en special tränare. Vi väntade ut min häst.
Nu kan jag få in honom i transporten efter kanske 30 minuter men han backar ur själv innan man fått upp bakbommen så jag ska nog anlita honom igen för att lösa det problemet.

Hovarna är det bara att ta så lungt som möjligt med. Bakhovarna går inte att sko utan droger så de verkas bara.
Fram går det hyfsat, han har börjat krångla senaste gångerna =/

Där slår jag när jag kratsar hovarna så det låter, så tränar jag på att hålla uppe hoven länge osv..

Hoppas du har en förstående hovslagare,som inte blir arg utan får lirka lite.Säkert har den varit med om något illa som den kan fotografera sig med.Men med en tålamodig hovis ,så kan jag lova dig att det löser sig.
Ge inte upp. :bow:

jag har ett tips till dig ang, lastningen !

Ja hade stora problem med att få på min halvblodsdam på transporten , hon var iofs inte rädd , utan hon hade bara bestämt sig för att inte gå på... :smirk:

efter 5 timmar kämpande, så vände vi transporten så att den var mot stallet, så att hästen går på transporten mot stallet, mycket lustigt så gick hon rakt in i transporten.. tydligen känns det bättre för dom att dom går mot stallet..

ett litet tips bara .. är inte alls säkert att det funkar, men det har funkat på min häst och många andras ;)

Ja men det är svårt att träan det där med att lyfta hovarna med tanke på att han lyfter dem som en gud när jag ska ta upp dem...han har inga som helt problem med det...man kan göra i stort sätt vad man vill utan att han reagerar,men när hovisen kom så blev han galen. Det är ljudet så fort han hör ljudet så blir kan knas.....stackars lilla pållen :( Fattar inte varför folk gör så mot hästar :mad:

Det var deb mest lustiga svar du fått... Hästar går in i trnsporten om de har förtroende /respekt för mnsk. Likaså lyfter de fötter osv. För mkt pjåskande tror jag. Nu menar jag inte att man ska vara elak, men hästar liksom alla djur och individer gillar att veta vem som bestämmer. Så om din häst gör allt annat du ber den om, så går den in i transporten , lyften ben oavsett vem som ber om det, osv. kanske lasta med en bra hästkompis, hkjälp hovslagarn att lyfta ben i början, visa hästen att det äör precis som vanligt. Lycka till!

Nja man får nog pjåska lite me honom för han har ju blivit slagen....och då e det svårt att ens råka göra en hatsig rörelse.....han blåser som om han ser älg svettas som efter ett friskis och svettis pass och hoppar runt som om han står på en studsmatta......och så har han då panik...jag har inga övriga problem med honom..han lyfter ju hovarna när jag ska kratsa dem osv......det är hovisen han e rädd för :(

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 258
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 197
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år... 2
Svar
37
· Visningar
5 373
Senast: Hermelin
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har... 2
Svar
39
· Visningar
7 406
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Alternativ till försäkring
  • Radar utomhus