Svårlastad häst..

Y

ylinn

Vet inte om denna tråd hamnar rätt, men jag provar iaf.:confused:
Har en stor kraftig kille som är 170 hög, han fastnade i ett hönät i transporten som liten och mycket lite lastad efteråt..
När jag hämtade honom tog de 3 timmar att lasta och när han väl är inne och man lyckats stängt står står han som en ängel för han är så himla rädd ( svetten bara dryper om han när han kommer ur efter en färd :cry: )
Han går in med nästan hela kroppen.. o vips så bär de av lika fort ut igen.. efter mycke lastträning får ja honom att stanna kvar en stund när jag säger nej om han försöker backa, så jag kan backa ut honom på mitt kommando.
Någon därute som har några bra tips??:confused:
 
Sv: Svårlastad häst..

Hua, vet precis hur det är. Mitt sto kan gå in fint o sen bara kasta sig bakåt igen, hon är visserligen inte rädd. Jag tog hjälp av en tränare o sen köpte jag nytt släp som var högre/bredare/ljusare o med boggie, den verkar hon gilla. De gånger jag lastat henne på sista tiden har hon snällt gått in o stått still så att vi har kunnat stänga.
Valacken hade blivit rädd efter att ha fått panik o kastat sig bakåt, fått av bommen (som tur var) o landade på rygg ute på lämmen. Sedan gick han inte i närheten av transporten om där inte var nån annan häst först. Även här hjälpte tränaren mig o sen tränade jag mkt själv med en s.k dually halter (Monty Roberts) numera lastar jag honom ensam.
Så ett tips är att ta hjälp av en duktig tränare. Nu vet jag inte vad du har för släp men en större/ljusare kan hjälpa, boggie är ju oxå bekvämare för dom, värt o testa kanske? En släp med step-up kan oxå motverka att han backar ut. Frontutlastning- gå igenom släpet bara så att han känner att det finns en väg ut utan att backa, få honom att tänka framåt helt enkelt. Annars är det bara träning, träning o åter träning. Lasta o kör en liten runda bara. Gör det så roligt som möjligt för honom att gå in i släpet. Ställ släpet i hagen o lägg in mat t.ex. så att han själv kan "greja" lite Tycker ändå att du kommit en bra bit på vägen.
Lycka till!
 
Sv: Svårlastad häst..

Åh. Vilken jobbig situation.
Men..du kan alltså få in honom i transporten efter ett tag?
Jag kan ju berätta hur jag har lasttränade min unghäst, (med vissa tips från min nh-tränare). Han har aldrig råkat ut för någonting och är inte så rädd av sig, men var lite svårlastad och var dessutom spänd och stel som en pinne när han åkte. Så spänd så att han darrade och stapplade ur jättelångsamt vid urlastningen sen.

Det är ju inte så konstigt att din häst beter sig som han gör, men det viktigaste är att du är lugn och trygg.
Fortsätt lasta, stanna och backa ur honom utan att stänga så att han blir van vid det momentet. Om du inte har några krav på att han ska gå in med en gång och att ni inte ska åka till något ställe så finns det ju inte någonting att förlora.
Sedan tycker jag att du ska ha hö inne i transporten, funkar bra att lägga i en ikeapåse och hänga över bommen. Jag lastade min häst, stängde bommen, och sedan fick han stå där inne och käka. Vi åkte alltså ingenstans. Detta gjorde jag både hemma och hos min tränare. Jag kunde dock ha lemmen nere, för jag hade koll på honom och trodde inte att han skulle försöka ta sig ut den vägen. På så sätt kunde han ju hålla koll bakåt och se vad som hände runtomkring också. Tränade också med lemmen stängd. Efter detta var han mycket lugnare att lasta och kunde slappna av bättre i transporten, jag kunde lasta, ställa in honom och lita på att han var lugn när jag gjorde något annat.

Men även lastning är en färskvara :P jag märker ju att ju längre tid det går emellan lastningarna, desto längre tid får man övertyga honom att gå in ( det handlar iof bara om minuter, men ändå ) och mest trygg i situationen är han ju såklart om det sker regelbundet. Så glöm inte bort det, har du tillgång till transport så lasta honom hemma, låt honom stå inne medans du mockar eller något sånt.
Lycka till! Jag vet att det inte är lätt att övertyga en rädd häst...men med tålamod tror jag man kommer längst, och har han väl börjat våga så blir det bara lättare och lättare. Det är alltid svårtast i början.
//Höstmåne
 
Sv: Svårlastad häst..

jag har insett efter många om och men att när jag nu lastar min svårlastade kuse så i ställe för att bråka och tjorva med henne så är vi tre när vi lastar henne och tar in henne med linor:crazy: :crazy:

jo jag vet att nu vänder sig många NH-fantaster i sin grav men såå är faktum.

nu på vintern åker jag inte såå ofta i väg med transport så träningen får vara, MEN jäklar nu till sommaren då ska det lastränas
så in åt ----------------- :devil:
 
Sv: Svårlastad häst..

en i stallet berättade en ganska bra grej. det förutsätter iof att man har en trailer med framutlastning...

hon ställde släpet vid dörren in till stallet. därför var de, häst och människa, tvungna att gå igenom släpet för att komma in till stallet där maten fanns. man kan ju självklar också göra detta någon annan stans. det blev iaf som vardag för hästen, och den var inte släp rädd längre.

jag har dock inte provat metoden själv. blir lite tricky när det är ridskola där jag står.
 
Sv: Svårlastad häst..

Ja, nu mera går han in direkt och kan även lyssna på ett nej om han tänker tanken o börja backa så ja kan backa ut honom. Men mer än en 20 sek är nog inte att tänka på än.. i början gick han knappt upp på lämmen så nog har man kommit en bit.. tålamod och träning antar jag är det som gäller. Lina bakom är ingen ide.. han är 170 o stor som ett halvblod o lång som ett varmblod så det är ingen liten sak, skulle kunna tänka mej ett han väger en bra bit över 700kg.. ingen idé o försöka hålla fast honom om han inte vill :D Finns bild på han under "En häst" där man ser hur stor o tung han är.. Tack för svaren hittils.. har tyvärr ingen transport med fronturlastningen annars är det nog en bra idé.
 
Sv: Svårlastad häst..

Kollade på Ellen Ofstads film om problemhästar, och där var det ett mycket bra avsnitt om lastning. Kan rekommendera att titta på den filmen (mycket annat smått o gott där också).
 
Sv: Svårlastad häst..

tack, nu har jag beställt 2 filmer därifrån :bow:
 
Sv: Svårlastad häst..

Precis som skrivet ovan funkar en transport med framurlastning hur bra som helst! Man kan i början bara gå igenom och ge hästen havre i transporten. Sedan stannar man längre och länge (träna varje dag).
Till slut stänger man ett litet tag osv tills man åker en liten tur osv..
Godis i transporten så den blir trevlig!

Du kanske känner någon som har en framurlastad transport som du kan byta transport med ett tag?
 
Sv: Svårlastad häst..

tyvärr har jag ju ingen egen transport så ja får hålla på o låna :(
 
Sv: Svårlastad häst..

Hej!
Det värsta som fins är svårlastade hästar. Jag har själv lyckats samla på mig två. Har provat tusen olika varianter på "lastträning" och kommit fram till att det finns många bra sätt att last träna och där har du fått många bra tips så jag tänker inte gå in på det.
Däremot så vill jag ge dig tipset att lasta och åka så ofta du kan när du väl har lyckats med lastträningen. Jag har ju som sagt två hästar som är/var svårlastade och valacken åker jag "ofta" med medan stoet mest går hemma och skrotar. I dag ett par år efter dom blev lastvana så är det inga problem med valacken han går in så fint så men stoet är det samma visa med varje gång. In och sedan ut i 190.... En annan sak jag körde med i början oxå var belöning, lite kraftfoder när dom gått in i transporten. Tänk nu bara på att det ska vara en belöning inte en muta.
Hoppas det går bra.....
 
Sv: Svårlastad häst..

hej!
vill bara tillägga till alla mkt bra svar att betfor eller melass är urbra att använda, det gjorde jag.
jag gjorde såhär (visserligen med 155 cm häst, men hon hade blivit piskad in i transporter innan):
truga in i transporten, med grimskaftet visa att det är trevligast och minst obehagligt att gå framåt, men stå en bit framför så du inte blir ett hinder för hästen. gick hon åt sidan så snurrade jag grimskaftet så att hon klev tillbaka, gick hon bakåt så röck jag ordentligt i grimskaftet, likadan om hon gick uppåt (vilket hon gjorde). endast framåt tillåtet. första gången tog det tre timmar innan hon gick in, men MKT betfor inne i transporten.
ju fortare det går in, ju fler gånger per träningstillfälle gick vi in och ut, varje gång massa betfor.
till slut sprang hon in före mig i transporten! :D
 
Sv: Svårlastad häst..

Då skulle du ju kunna träna hästen att gå i trånga passager, under nedhängande grenar etc, för att den ska få förtroende för att du kan leda den genom läskigheter. Har inte behövt detta själv, men sett en annan som gjorde det med framgång..
 

Liknande trådar

Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 342
Senast: Korven
·
Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 977
Senast: Buck
·
Hästhantering Hej!Jag har ett halvblods sto nu strax 8 år gammal, hon har kommit lite åt sidan i sin utbildning pga familjelivet... Hon var som ung...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 737
Senast: Bus
·
Hästvård Har ett äldre halvblod, 22 år. Under de fem åren jag haft honom ådragit sig kronisk lymfangit vä bak efter rasp för tre år sedan och...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 406
Senast: Kalle_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp