Sv: svårlastad häst
Alltså det beror ju helt på varför hästen inte vill lastas. Är den rädd, istadig eller annat.
Några generella tips är att inte dra i hästen, ofta backar de då istället. Se till att mana på bakifrån istället.
Se till att ha en mental handlingsplan utefter hur hästen brukar reagera.
Så här lastar jag min häst som inte vill lastas. Hästen är inte direkt skrämd utan varvar upp sig och är ovan.
Om vi är tre:
En håller i fram i ett långt grimskaft, så långt att hästen kan backa av lämmen utan att man behöver gå med själv. Två medhjälpare håller var sin lina som är fäst på varsin sida av transporten så att det ska bildas en gata. En medhjälpare har långpiska. Mellanväggen är skjuten åt sidan. Jag leder fram hästen och den medhjälpare som "öppnat" sluter upp bakom så att "gatan" bildas. Jag leder upp hästen på lämmen och om hon inte går in så tar vi det lugnt och jag känner av sedan ger jag kommando till medhjälparna att mana på. Så fort hästen går framåt så ska den påmanande sluta. Min häst är explosiv så man får ta det varligt. Linorna gör att hon inte kan sticka förbi transporten. Vill hon backa så får hon det initialt, huvudsaken är att allt går lugnt till. Jag manar aldrig på om hon slänger sig eller likn. När hon gått in, hoppar oftast, och ser ut att stå kvar så pass att man hinner så snabbar en medhjälpare på att dra sin lina bakom och slå ett halvvarv runt fästet som finns på sidan av transporten. Medhjälpare två flyttar intill mellanväggen och fäller ner bommen. Hästen är lastad!
Om vi är två:
Jag håller hästen i ett långt grimskaft, se ovan. Medhjälparen har en lina som är fästad i sidan av transporten. Jag leder på samtidigt som medhjälparen går bakom och föser in hästen med linan som sedan slås ett halvvarv runt fästet på sidan av kärran. Medhjälparen får hålla stramt samtidigt som denne fixar med mellanväggen och sätter på bommen. Hästen är lastad.
Det som gäller är att hästen ska fram. Att gå fram ska vara trevligt medan stå och trilska ska vara otrevligt=påmaning.
Om hästen är ovan så låt den stå och kika lite på lämmen så länge den tänker framåt! Så länge den gör ansatser att gå framåt så kan man ta det lugnt.