svårlastad häst

K

knastha_ez

hej i morrn är det dags att åka på atg me min foderhäst, hon tycker verkligen inte om att åka transport... när vi hämtade henne tog det 45 minuter att lasta... någon som har några ideer för att försöka övertala henne att det inte är farligt?

Sv: svårlastad häst

Vad gör hon när hon inte vill gå in, och hur gör NI?

Ååh, du skulle sett på "Djurgalen" igår på tv, det var samma fall. 5 hästar som vägrade kliva in i transporten, tog över två timmar att lasta dem.

Tränartjejen fick 2 timmar på sig, efter det gick alla in frivilligt :bump:

Kan sammanfatta lite:
Ni började med att gå över stora läskiga plastskynken som låg över marken (de tränade i ett ridhus). Sedan så tränade de genom att ryttaren gick runt i en ring, och direkt när hon stannade skulle hästen stanna, de gjorde samma sak genom att springa (hästen i mitten). Sedan så satte upp väggar (galler med halmbalar i) och gick igenom, för att träna trånga utrymmen.

Till sist så satte de på hästen en spec. grimma, som drogs åt när man drog lite åt den, vilket resulterade att hästen gick fram för att lätta på trycket. De satte upp galler runt transportingången så de inte kunde sticka, och sedan försiktigt motade in dem med hjälp av grimman, in och ut, beröm, igen, beröm, igen.. sedan tog de bort gallrena och lastade en sista gång. Alla fem klarade det, men två försökte smita. :bump:

Lycka till! :bump:

Alltså det beror ju helt på varför hästen inte vill lastas. Är den rädd, istadig eller annat.
Några generella tips är att inte dra i hästen, ofta backar de då istället. Se till att mana på bakifrån istället.
Se till att ha en mental handlingsplan utefter hur hästen brukar reagera.
Så här lastar jag min häst som inte vill lastas. Hästen är inte direkt skrämd utan varvar upp sig och är ovan.
Om vi är tre:
En håller i fram i ett långt grimskaft, så långt att hästen kan backa av lämmen utan att man behöver gå med själv. Två medhjälpare håller var sin lina som är fäst på varsin sida av transporten så att det ska bildas en gata. En medhjälpare har långpiska. Mellanväggen är skjuten åt sidan. Jag leder fram hästen och den medhjälpare som "öppnat" sluter upp bakom så att "gatan" bildas. Jag leder upp hästen på lämmen och om hon inte går in så tar vi det lugnt och jag känner av sedan ger jag kommando till medhjälparna att mana på. Så fort hästen går framåt så ska den påmanande sluta. Min häst är explosiv så man får ta det varligt. Linorna gör att hon inte kan sticka förbi transporten. Vill hon backa så får hon det initialt, huvudsaken är att allt går lugnt till. Jag manar aldrig på om hon slänger sig eller likn. När hon gått in, hoppar oftast, och ser ut att stå kvar så pass att man hinner så snabbar en medhjälpare på att dra sin lina bakom och slå ett halvvarv runt fästet som finns på sidan av transporten. Medhjälpare två flyttar intill mellanväggen och fäller ner bommen. Hästen är lastad! :)
Om vi är två:
Jag håller hästen i ett långt grimskaft, se ovan. Medhjälparen har en lina som är fästad i sidan av transporten. Jag leder på samtidigt som medhjälparen går bakom och föser in hästen med linan som sedan slås ett halvvarv runt fästet på sidan av kärran. Medhjälparen får hålla stramt samtidigt som denne fixar med mellanväggen och sätter på bommen. Hästen är lastad. :)

Det som gäller är att hästen ska fram. Att gå fram ska vara trevligt medan stå och trilska ska vara otrevligt=påmaning.

Om hästen är ovan så låt den stå och kika lite på lämmen så länge den tänker framåt! Så länge den gör ansatser att gå framåt så kan man ta det lugnt.

Senast ändrad av en moderator:

Ojoj, det här blir intressant
popc1.gif
;)

Att mana på med. Då medhjälparna står långt bak i lingatan så är långpisk av behov för att kunna nå fram och peta på baken om det behövs. Min häst behöver det i regel inte då det räcker med att vifta lite för att hon ska hoppa framåt men hästar är olika och vissa kan behöva mer.

Vad tror du, piska in hästen med full kraft va!? Vilka insinuationer :smirk: .

Daydream skrev:
Att mana på med. Då medhjälparna står långt bak i lingatan så är långpisk av behov för att kunna nå fram och peta på baken om det behövs. Min häst behöver det i regel inte då det räcker med att vifta lite för att hon ska hoppa framåt men hästar är olika och vissa kan behöva mer.

Vad tror du, piska in hästen med full kraft va!? Vilka insinuationer :smirk: .

Bara frågar.
Om du bara visste vilka medoder vissa använder för att få på hästen i ett släp så skulle du inte ha förvånats av min fråga.

Eftersom vi har bara fölmärrar och ungar så använder vi aldrig långpisk.
Men vi har inga lastproblem..

AM

Jag hade problem att lasta min häst förut och då spelade det ingen roll om det var 2 personer bakom som hade en lina mellan sig för han plängde sig emellan transporten och personen som stog där. Han sket fullständigt i det.
Jag tränade lastning med hjälp av vanliga plaststolpar och elband som jag satte på ena långsidan av transporten i en liten båge över till andra sidan av transporten ca 2,5 m ut från rampen. Så jag gjorde som en liten hage runt halva transporten.
Han gick upp på rampen men sen när han skulle sticka så tog det ju stopp för har har respekt för elbandet. Efter ca 20 min så kunde jag få in honom i transporten men backade ut honom direkt, sen gick vi in och ut igen flera gånger. Stannade längre stunder i transporten för varje gång.
Nu lastar jag honom helt själv. Använder alltid longerlina som jag lägger runt bommen sen går jag ut igen och drar lite lätt i longerlinan sen få han gå in helt själv. Han har blivit jätte duktig. Och jag känner mej faktiskt lite kaxig som fixar att lasta honom och dra iväg på ridkurser alldeles själv. JAG FIXADE DET!!!!!!!!!!!!!! :bump:

*Knappen*
I 99% av fallen så tror jag inte det handlar om hästar som är svårlastade, utan om människor som har svårt att lasta hästar.. :smirk:

Säkert. Jag har problem att lasta min och eftersom jag tror att det ska bli problem så blir det det också.

Jag kanske skulle gå på lastningskkurs utan hästen ;)

Skaffa videon "Hästar med problem" av Ellen Ofstad och titta på den.

Oj, oj, vad duktig man kan vara. Det är precis den attityden som är så hjälpsam när man fått ett problem på halsen. Det är inte konstiga att hästfolk ofta är i luven på varandra.
Självklart är det människor som får problem att lasta MEN vissa hästar ÄR svårare än andra och är man lite ovan så kan kombinationen bli ganska jobbig.
Jag har exempelvis inga problem med att lasta stallets gamla connemara som traskar in i transporten i sömnen. Min egen tossa är däremot en annan femma, där måste man än så länge vara två vid lastning för annars går det inte då hon slänger sig ur kärran. Sedan har jag inte haft tid att träna henne som jag borde då jag inte äger en egen transport.

"Alltså det beror ju helt på varför hästen inte vill lastas. Är den rädd, istadig eller annat."

Alltså min häst skakade när hon skulle gå in i transporten så jag lät det ta tid... satt på knä inne i transporten och lockade på henne med sånt som hon tycker är gott... sen fick hon gå in i transporten 2 gånger och ut innan jag satte fast henne för att jag inte ville skrämma å stressa henne.. å sen åkte vi i väg.. men då när vi skulle hem så visade hon inte tecken på att vara rädd utan istället var hon bara tjurig. å skulle minsann inte åka....provade lite olika saker, provade lägga repbakom henne.. provade göra en gång provade gå volt med henne å lite sånt.. tillsist tog jag in henne i stallet där backade upp transporten... ochj inväntade.... från att jag backade upp transporten och tills hon stog i transporten tog det då en halvtimme drygt... men när hon väl bestämde sig då så gick hon bara rakt in som ingenting...

Nu ska jag åka in med henne igen om 2 veckor.... och tar gärna i mot fler goda råd och tips..

Den här gången hon åkte transport var 5 gången i sitt liv... tidigare åkte hon från uppfödaren till hennes ägare... sen bytte dom stall.. åsså hämtade jag henne... sen åkte vi nu då...

så hon har ju inte åkt så mkt... å första gången var hon 5 år..

Humelibumlan skrev:
*Knappen*
I 99% av fallen så tror jag inte det handlar om hästar som är svårlastade, utan om människor som har svårt att lasta hästar.. :smirk:

Visst kan det stämma, men är det inte då ännu viktigare att vi försöker hjälpa till när man frågar. Åtminstonde för hästens skull. Det är inte säkert att du menar så, men jag upplever ditt inlägg lite småsarkastiskt. Har man problem med att lasta sin häst är ju detta ett stort problem oavsett vems fel det är.

Frågar man så är man ju villig att lära................... :idea:

Mvh//LG

Daydream skrev:
Oj, oj, vad duktig man kan vara. Det är precis den attityden som är så hjälpsam när man fått ett problem på halsen. Det är inte konstiga att hästfolk ofta är i luven på varandra.
Självklart är det människor som får problem att lasta MEN vissa hästar ÄR svårare än andra och är man lite ovan så kan kombinationen bli ganska jobbig.
Jag har exempelvis inga problem med att lasta stallets gamla connemara som traskar in i transporten i sömnen. Min egen tossa är däremot en annan femma, där måste man än så länge vara två vid lastning för annars går det inte då hon slänger sig ur kärran. Sedan har jag inte haft tid att träna henne som jag borde då jag inte äger en egen transport.
Ja, jag är nog väldigt duktig då, eftersom jag får in de flesta hästar i transporten... :angel:

Last problemen tror jag oxå kommer av att människor från början har problem att lasta sina hästar, inte av att hästen från början inte vill...

LillaGeisha skrev:
Visst kan det stämma, men är det inte då ännu viktigare att vi försöker hjälpa till när man frågar. Åtminstonde för hästens skull. Det är inte säkert att du menar så, men jag upplever ditt inlägg lite småsarkastiskt. Har man problem med att lasta sin häst är ju detta ett stort problem oavsett vems fel det är.

Frågar man så är man ju villig att lära................... :idea:

Mvh//LG
Tänk- Vi ska in här och det kommer gå fint, när du ska lasta...
Mitt enda tips... :idea:

Tips på lastning:

* Se till att ni vet vad som transporterat i just den transporten, är det får, grisar eller andra djur så vägrar hästen gå in pga dofterna.
* De kan åxo känna om andra hästar innan dem varit svårtlastade då hästen unsöndrar vid nervösitet en lukt som hästar känner igen...
* Eftergift och beröm är jätte viktig vid lastning, så fort hästen tagit något steg framåt, släpp efter på linan och beröm....lirka hästen in i transporten på detta vis
* Locka med godis, lägg äppel eller annat gott från rampen och in i transporten på golvet, så voila, hästen står inne i transporten och vägen dit var god!
* Få in hästen genom att sätta den i obalans, när hästen ex. står på rampen och har ännu inte fått in bakhovarna upp, lirka upp hästen genom att stå på ena sidan i transporten framför hästen, sedan flytta dig till andra sidan så att hästen på det viset måste hitta balans genom att flytta fram kroppen...himla bra för vissa hästar!

Finns nog mycket mer, men detta har jag provat och det fungerar helt ok!
Dock rek. jag inte att man står bakom hästen, ev vid sida går bra...för en häst som vet att den blir tvingad in bakifrån kommer att vägra gå in så länge det står folk utanför och bakom som tittar, jag tycker åxo att man ska vara ensam vid lastning av häst, medhjälparen får gärna stå framför vid dörröppning och vänta tills hästen lungt står inne uppbunden och kan då gå bakom och stänga med bom och ramp...glöm inte att prata med hästen hela tiden lugnt...och glöm inte att berömma hästen med en godis hink inne i transporten och massor av beröm och kli!!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 111
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar