Svårlastad häst.

L

lulle

Jag har ett sto som är väldigt svårlastat. Vi har ett vanligt släp med ramp och har satt in nya bommar baktill så att mellanväggen inte sitter så nära utan hon får lite mer plats.
Problemet är att om vi väl får in henne så backar hon ut såfort hon hör något bakom sig, vi hinner inte sätta dit bommen bakom henne.
Hon går också förbi släpet eller håller nästan på att resa sig vissa tillfällen när vi ska få in henne.
Vad kan man göra?

Sv: Svårlastad häst.

Vi brukar använda ett "hingstbett" till våran bråkiga dam som bara stegrar sig och springer förbi transporten när hon ska in. Funkar jättebra!!!....men hon står ju iofs still när hon väl kommit in i transporten.

Hur gör ni när ni lastar? Jag tror ni skulle vinna på att låta hästen välja själv att gå in. Alltså ge uppgiften (gå in i transporten) och sen låta henne klura. Så länge hon rör på sig, oavsett åt håll, så tänker hon på uppgiften. När de väl går in då så stannar de, eftersom de valt själva.

För mig som hade samma problem var lösningen linor som fästes i transporten och sen korsades bakom hästen. Då fanns det liksom bara en väg att gå... Det gäller bara att hästen har respekt för linorna och dessutom måste man fästa dom i transporten så att de lätt går att få bort om nåt skulle hända.

Men det finns nog lika många lösningar som det finns hästar...

Ta god tid på er och ÖVA lastning ofta utan att åka någonstans. Låt hästen gå in i släpet ge lite mat låt hästen stå där ett tag och backa sen ut. Gå in igen, vänta tills hon stått still ett tag och ge sen mat och beröm. Stå still lite längre och backa sen ut. Efterhand kan du börja stänga bom och luckor. Men det tar oftast TID och TÅLAMOD att lasta svåra hästar. Försök få hästen att förknippa släpet med "trevligheter" och att få henne att vilja gå in själv, inte att du tvingar in henne. Jag brukar använda repgrimma och ett lååångt grimskaft när jag lastar "svåra" hästar. Lättare att hålla en häst som slänger sig, backar eller stegrar än med vanlig grimma eller träns. Tänk på att inte försöka dra hästen in i släpet, visst linor osv brukar fungera som en "snabblösning" men hästen börjar då bara förknippa släpet med obehag och det brukar bli värre nästa gång.

:banana: Vänligt tips till stegrande häst!! Vi har en b-ponny :smirk: som alltid ställer sig på bakbenen vid lastning, inte för att han är rädd, för bara han kommer in så är han hur cool som helst, men han bara måste trilskas lite. Ta en longerlina runt magen, för linan genom öglan, mellan frambenen och upp genom ringen i grimman, när hästen försöker stegra sig så drar den automatiskt in huvet mot bogen och då går det inte lika bra att komma upp på bakbenen.
Vår ponny gör samma sak när han ska skos. Känns som vi testat det mesta, men han slutar inte.. Nån som har nåt tips!! :confused:

Prova att longera hästen utanför, är hon OK med lämmen så du kan longera henne runt dig och hon går på lämmen? Börja annars länge bort och gå närmare när hon blir tyggare. När du kan longera henne på lämmen så prova och be henne gå in.

Vad gör hon om du tar hur all inredning ur släpet och leder in henne. När du kommer in så fortsätter du runt i släpet, så att hon står med baken fram? Slänger hon sig ut då med?

Prova och träna så ett par gånger så hon får gå runt i släpet. Stanna henne innan ni går ut bara. Öka sedan svårigheten genom att stanna, vända stanna. För att så småningom inte vända.

Det gäller att hon förstår att du inte ber henne om omöjliga saker...

Jag tar nu för givet att hon är nervös för transporten!!!

/95johsv

Bra skrivet!!!
Har tränat mitt sto som reste sig(obehagligt högt) vid lastning, visserligen stod hon still när hon väl kom in, men med tålamod och träning tar hon idag ca 3 min att lasta om man räknar med stängning av luckan. Tränade henne nästan dagligen i 3 veckors tid och när allt gick lugnt till då tog jag första åkturen. En jättekort sväng, körde superförsiktigt och hon såg så förvånad ut när hon klev ut på stallplanen 10 min senare. Precis som att; vad det bara det här hon ville???? Sen har det bara gått bättre och bättre och jag har byggt på åkandet eftersom.

Du har inte provat att ta utt allt inne i transporten, förutom bomen fram?
När jag skulle köra min häst till hingsten i somras fick jag låna en transport utan mittenläm och i den gick hon hur bra som helst.
Men när jag skulle ta hem henne sen igen var jag tvungen att hyra en och den hade en mittenläm som inte gick att ta bort, +bom för att sätta bakom dem.
Jag har aldrig bråkat så mkt med henne som jag gjorde då och när jag väl fick in henne var det inte en chans att sätta fast bomen bak utan det var bara att smälla igen baklämmen.

Har kört henne efter detta i "öppen" trasnport utan att det har varit några problem!

Så ska man bara köra en häst tycker jag nog att det är bättre att de får stå utan nåt i mitten. De brukar kunna balansera rätt bra själva!

Tips (om du inte redan gör det) är också att öppna framdörren, när man lastar, så att de ser ut på andra sidan.

Hörde en gång av en gammal hästkarl att han brukade ställa in sina två nordisar! ihop utan mitteväg, så de fick balansera på varann.... Lite väl ambitiöst kanske ;)

/Malin

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka