svårlastad 4 åring

P

plomman

Enligt förra ägaren ska hon vara "lättlastat", gå in efter ca 5-10 min om hon får stå lugnt o stilla och titta! Hon sa att jag inte skulle använda våld, linor el dyl då hon sluter sig i sig själv och inte går att hantera!
Jag har gett henne ett x antal timmar nu och tröttnat rejält. Har även testat använda linor och spö men de var nog som x ägaren sa..
En i stallet testade NH med repgrimma.. men på alla sätt vi testar så går hon in såpass att hon har en bakfot på lämmen sen bakar hon ut lika fort så de finns inte en suck o hinna stänga bakom henne...
Hur hade ni gjort?? Köpte en helt ny boggie tranport förr förra veckan så kan öva med henne varje dag om de så krävs...
Vill kunna åka ut och träna nu så de blir något av hästen..

Sv: svårlastad 4 åring

Har du provat att lägga en tröja el liknande över huvudet på hästen? Kanske kan funka:) Har inte testat det själv dock, men man läser ofta om folk som gjort så och de brukar visst oftast funka;) Ett förslag i alla fall. Lycka till och hoppas det ordnar sig.

hmm de där med att lägga en träja över huvudet är inte riktigt något jag vill hålla på med. men vi provade och jo hon går in hela vägen o de skulle säkert gå och stänga oxå men jag vill ha ett sätt som funkar livet ut för henne.. hon är ju faktiskt bara 4 år och jag hoppas vi skall åka på många hopptävlingar genom åren..

Krångla inte till det, det här kommer att lösa sig!
Har hästen åkt och gått på tidigare, så är hon ju inte rädd och använder förmodligen den här lastningssituationen för att testa sin nya matte!
Ha gott om tid, ett positivt tänkande och ett enda fokus: hästen ska in även om det tar tid! Låt henne stå och tänka om hon behöver, men acceptera inte att hon backar eller beter sig. Lita på ditt goda omdöme, acceptera inte sånt som du inte gör i övrig hantering. Hon får väl inte kasta sig ur boxen till exempel?
Att markera för hästen vad som är oacceptabelt är inte våld!

Lycka till och kram!

Hur gör ni när ni lastar?
Jag har haft några hästar som gjort som din ,gått nästan ända in och sen slängt sig ut.
Min lösning var att ta en longerlina i grimman fram över bommen och sen ut. Alltså du står jämte hästen och ber henne gå in, styr bara med linan och stänger sen bommen bakom.
Försöker hon backa ut så låt henne göra det och sen bara skicka in tills hon står där hon skall.
Det brukar funka bättre än massa folk och linor och grejer som bara stressar hästen.

Lycka till!!

Håller med om att skicka in brukar funka bättre på hästar som tänker bakåt, står man framför den så ökar tänka bakåt reflexen har jag märkt, eller om det är att hästar som tänker bakåt ofta gör det för de tycker det är trångt, människan som står inne i trailern ökar känslan att det är trångt.

TS har du provat att gå framåt och backa ur henne ute på lämmen och halvägs inne i transporten? då minskar du pressen att det är in det handlar om, och gör det istället till en övning och kommunikation där du dirigerar hästen och flyttar den. Om du kan stå brevid hästen och träna detta så har du snart också lärt den att den kan skickas in. Hoppas du förstår hur jag menar.

Håller med om att skicka in brukar funka bättre på hästar som tänker bakåt, står man framför den så ökar tänka bakåt reflexen har jag märkt, eller om det är att hästar som tänker bakåt ofta gör det för de tycker det är trångt, människan som står inne i trailern ökar känslan att det är trångt.

TS har du provat att gå framåt och backa ur henne ute på lämmen och halvägs inne i transporten? då minskar du pressen att det är in det handlar om, och gör det istället till en övning och kommunikation där du dirigerar hästen och flyttar den. Om du kan stå brevid hästen och träna detta så har du snart också lärt den att den kan skickas in. Hoppas du förstår hur jag menar.

Exakt :bow: Så här gör jag detta vid lastning: Min häst står på vänster sida i transporten och när jag leder in honom går jag på andra sidan mellanväggen. Om han då backar ut kan jag bara följa med och ta in honom igen. På detta sätt känns det som jag har bättre kontroll. Då blir det inte en panikartad situation med matte på andra sidan bommen som flyger under, med risk för att tappa hästen. I början hade jag ett dressyrspö i vänster hand, som en förlängd arm att kontrollera bakdelen med.
Nu har han börjat gå in själv och jag kan stå kvar och stänga.

När jag har lasttränat har jag försökt att vara ett steg före hela tiden.
Enkelt förklarat: jag har alltid tränat tryck och eftergift innan jag provar ex lastträning. Väl vid lastningen har jag haft grimskaft eller lina som jag har hållt halvspänd (om hästen står stilla) och så fort hästen är på G framåt har jag gett eftergift. När den kommit upp en liten bit backar jag ner den innan den bestämmer sig för att göra det, sen börjar jag om igen.
Målet jag har haft är att de första gångerna jag fått in hästen helt i transporten har jag inte stängt utan låtit det vara för den dagen och innan hästen backar ut så backar jag ut den.
Efter ungeför 3-4 olika ggr har jag stängt luckan och då har det aldrig varit problem.
En viktig grej är att inte stressa utan ta det lugnt och tyvärr låta det ta den tid det tar. Det finns säkerligen endel människor som klarar sånt här på nolltid och andra som kanske aldrig klarar det, det är olika för varje person och häst men ge inte upp, trägen vinner:banana: ...

hmm de där med att lägga en träja över huvudet är inte riktigt något jag vill hålla på med. men vi provade och jo hon går in hela vägen o de skulle säkert gå och stänga oxå men jag vill ha ett sätt som funkar livet ut för henne.. hon är ju faktiskt bara 4 år och jag hoppas vi skall åka på många hopptävlingar genom åren..

Och hur jobbigt är det då att lägga nåt över huvudet? Det lär också funka hela livet. Min häst lastar jag så, slänger mitt sadelöverdrag runt huvudet på henne och leder in, hon går alltid på direkt då. Det är inte alls jobbigt och funkar oavsett hur rörigt det är runt i kring.

Mitt sto har vart lätt men efter en olycka med lastning vart hon svår som tusan. (förra ägaren fick hon panik o slängde sig bakåt o slet av hennes tumme) Så det första jag fick göra är transport träna, först lukta kolla läger sen lite godis detta med morötter å pellets. Allt har jag tagit skit lugnt fram. Nu så tar det ca 5-10 min från att vägrat gå in. Men hon litar på mig så mycket så nu går det bra. Ibörjan kasta hon sig bakåt, först gick hon in sen bara kasta hon sig detta orsaka ju att man fick börja om inte så kul. Men nu så går hon in och vi har bara en lina på sidan som hon ser den holler man lite så hon känner den inte drar eller sliter då skulle hon bara tvärsätta imot med alla kg hon har. Nja jag tror nog man ska ta det lungt. Det där med nått över huvet är ju bara för sista utvägen. Men testa å visa henne att transport =godis det hjälpte mitt sto iaf. :)

Krångla inte till det, det här kommer att lösa sig!
Har hästen åkt och gått på tidigare, så är hon ju inte rädd och använder förmodligen den här lastningssituationen för att testa sin nya matte!
Ha gott om tid, ett positivt tänkande och ett enda fokus: hästen ska in även om det tar tid! Låt henne stå och tänka om hon behöver, men acceptera inte att hon backar eller beter sig. Lita på ditt goda omdöme, acceptera inte sånt som du inte gör i övrig hantering. Hon får väl inte kasta sig ur boxen till exempel?
Att markera för hästen vad som är oacceptabelt är inte våld!

Lycka till och kram!

Väl talat! Ja eller skrivet då ..

En liten fråga på samma tema... har en 3-åring som jag strax ska börja lastträna. Har en transport, men inte alltid tillgång till dragbil. Transporten har stödben bak. Vågar jag "ställa upp" transporten med stödbenen nere och lastträna utan att släpet är kopplat till bilen?

Fast tröjtricket kan funka livet ut. Cinna har lastats med tröja på huvudet i 7,5 år ;)
Att du sen kanske kan lösa det på annat sätt är en sak. Ville bara påpeka att tröjan kan funka mer än någon enstaka gång.

En metod som jag alltid använder och som alltid har fungerat är tålamod och tid o inga andra människor i närheten för att hästen ska känna sig trygg (de kan ha obehagliga minnen av många människor runt sig ex m linor, spön ,skrik). Öppna upp fram (ljust), bredda mellanväggen, positiv belöning fram av hö, hink med godis. Sätt en kedjegrimmskafft under hakan och gå lugnt fram gjör en förhållning i kedjan så fort hästen tar steg fram ge DIREKT eftergifft. Skulle hästen ändå inte gå på (den ska gå in själv) får man ev hålla länge i kedjan o de tröttnar efter en "stund" av trycket under hakan och kliver på. Lycka till och ha tålamod o tid så löser det sig, tror att hästen bara testar mattes tålamod o bestämdhet.:idea:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag undrar om det finns något jag kan göra i min situation. Kortfattat så sökte jag häst att ha på foder, denna hästägare...
Svar
19
· Visningar
4 795
Senast: cewe
·
5
Hästhantering Mitt sto har annars gått rätt in i tarnsporten med förra ägaren och även med mig de gånger vi kört, ett par gånger då. Har haft henne i...
2
Svar
20
· Visningar
3 382
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Svårlastade hästar finns det gott om och jag tränar en tjej med ett vanligt problem - hästen går inte att lasta - men det har en mycket...
Svar
16
· Visningar
2 131
Senast: Fiador
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 532
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar