Svårhanterad shetlandsponny

S

SharPay

Jag råkar äga (enligt mig själv, såklart) världens underbaraste shetlandskille. Vårat största problem är KOMMUNIKATION! Han kom till mig som unghäst i dåligt skick, oinriden och ohanterad. Jag var inte särskilt gammal men kärleken var såklart stor till denna lilla ponnyn. Det visade sig fort att han var oerhört lättlärd och inridning var inget större problem. Det som senare skulle komma att bli ett problem för oss var när jag så småning om växte ur honom, och vi skulle hitta någon annan som kunde rida honom. Det liksom bara skärde sig med alla andra! Han blev tuff och hård, nästintill elak. ryttarna blev rädda och tillslut fick han bara gå i hagen och strosa. Tills jag gjorde det som jag tror var det bästa för honom- skickade iväg honom till en bekant som körde in honom. Han blev en helt annan häst, lugn och stadig. Inte heller inkörning var något problem. När han senare kom hem igen hade vi han till körning, tills han av okänd anledning skenade med vagnen och sedan dess får man inte ens GÅ bakom honom för att han blivit så skygg. Det känns som att jag måste börja om på nytt igen. Vad han har visat så är han en lättlärd kille som ÄLSKAR att arbeta. Han har dock nu på senare visat tendeser till anfall när man vänt honom ryggen till, han sparkas, bits och har försökt ställt sig över mig med framhovarna. Jag känner att jag blir rädd, mest rädd för att någon annan ska komma till skada eftersom han ändå är mitt ansvar. Vissa dagar går allt hur bra som helst med allting, för att nästa dag förvandlas till en mardröm med all hantering. Finns det någon som har eller är med om något liknande? Det är såklart svårt att berätta allting såhär via ett inlägg. Finns det någon med liknande situation? Hur han ni gått tillväga?

Sv: Svårhanterad shetlandsponny

Hur gammal är hästen nu?

Hade en sköthäst som gjorde likadant så fort han märkte att människan inte var med. kastade av ryttarna och sprang hem, nafsade, gick inte dit man bad osv, där hade det bara med diciplin att göra så fort han fick chansen tog han över rang.. Det gick bort med lite hårdträning från ägarnas sida..

kan ju också vara en tumör eller något om han är gammal, dom kan väl bli agressiva då vad jag hört

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 883
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 689
Senast: Lhas
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar