Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Rekommenderar att läsa "Från mina händer till dina" av Monty Roberts eftersom jag tydligen är dålig på att förklara MR.
Som jag skrev så jobbar jag enligt MR principen när jag hanterar henne. För de som inte vet handlar det om att kunna tala med hästen på hästens språk, ett teckenspråk på ca 170 olika tecken. Bl a tittar jag _aldrig_ henne (eller annan häst heller för den delen) i ögonen då det uppfattas som ett hot. Jag är väldigt lugn i mig själv som person men tänker ändå på att röra mig med mjuka rörelser, en balansgång då man inte får vara för försiktig heller då man kan uppfattas som ett smygande rovdjur. När jag närmar mig henne går jag oftast i sidled, med en snäll sida emot henne och aldrig rakt på, Sträcker ut handen för att "fråga om lov" ifall jag får komma nära, men ändå med att tänka på att fingrarna inte får spreta som klor. MR är en hel vetenskap, men det fungerar oftast, men inte alltid, på henne. :P
Jag har bara ägt henne i lite drygt 8 månader, och innan dess hann hon byta ägare två gånger här i Sverige från att hon importerades 2008. Så jag bör anta att hon är helt ohanterad trots fem år i Sverige?
Jag har ytterligare en import, och hon är inte alls sån. Visst var hon skygg när hon kom, men inte en hundradel som vad detta stoet är. Den andra kom i November och kommer fram frivilligt numera för att hälsa, kela, äta eller vad nu mitt ärende till hagen beror på.