Svårfött Fullblod!

I

Italyme

Satan då var det dags igen! Alla andra har problemet att deras hästar blir så feta under sommaren men mitt problem är precis tvärtom! Jag har en Fullblodsvallack på 6 år som alltid blir smal när han går på bete! Den här sommaren har jag dock stenkoll på honom och igår märkte jag att han hade smalnat lite så idag rusade jag iväg till Granngården ochh köpte Kraft ENERGI! Just nu går han på 3 kg kornkross, 1 kg havre och 1kg Kraft Energi samt bete!

Kanske låter helt sjukt för er med lättfödda hästar men för honom är det nödvändigt!

Någon mer som har det här problemet?? I sånna fall vad gör ni åt saken?

Sv: Svårfött Fullblod!

Har precis samma problem varenda sommar med mitt sjuåriga fullblod!
Jättetråkigt, önskar hellre att han hade blivit fet:crazy:

Fast den här sommaren har det funkat bra, nu får han 3kg musli, 1dl olja, b-vitaminer. Rids inte så hårt iof...
Det svåra tycker jag är att få honom att äta upp allt ibland, tar evigheter. Ger honom bara en gång om dagen för jag har en bit o köra, det optimala hade ju varit och dela upp i två mindre givor.

Mitt fbl är likadant, han har tappat sig varenda sommar så jag har fått ta hem honom. I år började jag fodra mitt fullblod i början av maj med krafft groov, och titta titta.. han har hållt sig bra, blev till och med liiiite rund, är definitivt inte fet. Han får groov varje dag, musli när han ska/har gått.

Det är många som är i samma sits och i synnerhet när det gäller fullblod. Glöm att hålla ett fullblod på bete utan tillskott, det är snarare krav än undantag att de kräver extra!

jag skulel ngo ha satsat på ett proteinrikt foder så han inte får så mycket "onödig energi" utan mer protein som bildar fett o hjälper till att hålla alla kroppsfunktioner på topp =) så är dte iftare lite billigare med proteinrikt foder än med energirikt när manegentligen inte vill ah energin.. ja du fatatr säkert haha!

Hej,
Har ett arabiskt fullblod, en hingst. Han kan klara sig under juni månad utan att behöva tillskottsfoder (det är då betet är som bäst), i år verkar betet vara sämre än vanligt ur energisynpunkt, förmodligen pga det sändiga regnandet. Trots att han går på över 2 hektar behöver han 1kg havre om dagen, jag ger honom Matilda havre, den är extra fet.

Hej!
Jag har en fullblodsvalack, 163 cm, 9 år och jag ger honom nu ca 3 kg Krafft nya groov, 1,3 kg (ökar på upp till 2 kg, om det behövs) Lucern pellets, 1/2 kg musli, 0.3 betfor (torrvikt) mineraler vitaminer
I börja av betet (juni) vill han knappt ha något kraftfoder men nu äter han med god aptit, jag ger honom 2 ggr /dagen.
Jag upplever att han 'drar' mer kraftfoder på betet än annars. Han ser fin ut. Förra året, jag minns att jag tyckte att jag 'hällde' i honom kraftfoder. Det var ju så torrt (Stockholms området)
Fullblod är litet mer 'krävande'. Men underbara! :)

Förra året torkade vårt bete bort och vi fick stödfodra med hö i juli(!!!) men sen fick vi vi ju hur mycket regn som helst i augusti istället. Min hingst gick på fribetäckning och tappade ur helt och hållet. Det gick jättesnabbt, men tog flera veckor att vända. I år är jag mer allert.
Hur mycket jobbar era fullblod, går de på sommarbete nu, eller tränar ni mycket?
Låter mycket med 5kg totalt om dagen, hur mycket kraftfoder behöver era fullblod på vintern?

Åhh vad skönt att höra att det inte bara är jag som sliter mitt hår för att få min häst att hålla på sommaren! Jag tror att den här Kraft Energi kommer att fungera! Den hade de högsta värderna i allt så jag tog den! Jag har också precis samma problem som några av er skrev om att han tar så lång tid på sig att äta upp! Ibland står han bara och plockar i maten:mad: Han gillar inte Betfor eller blöt mat överhuvudtaget! Pellets tycker han jättemycket om så det får jag i honom! Ush alla har sina hästar som är så runda och här står jag evigt stressad över att han ska tappa hullet!

Foderstat EDMOND DANTES
sommartid:
Hösilage: Inget börjar stödfodra i Augusti
Havre: 2 kg
Korn: 2 kg
Kraft Energi: 1 kg

Vintertid:
Hösilage: Fri tillgång dygnet runt!
Havre: 2 kg
Korn: 2 kg
Kraft Energi: 1 kg
Lusern: 0,7 kg

Träning: Tävlingshäst! Går 1-2 pass dagligen och tävlar 2 ggr/månad

Vi har en fullblodskorsning och hon blir heller aldrig tjock. Vi rider henne mycket och matar jättemycket. Det är nog bara att inse fakta, de är svårfödda. Så det är nog bara att mata på;) om du kollat masken och tänderna oxå förståss, men det utgår jag ifrån.

Vi har inte ens drömt om att ha vårt fullblod ute på heltid. Det fungerar inte på någon punkt. De får gå in över natten, får frukost och kvällsmat och sedan ut igen. Fullblodet får Hippo Alfa och fri tillgång på bra hö inne, halvblodet får stå inne av motsatt anledning, d v s att hon blir för fet annars. Hon får sysselsättningshö och en morot.

Har samma problem med min varmblodstravare. Alla andra hästar i stallet är så feta och min häst bara rasar o rasar. På vintern är hon fet och fin. Men på sommaren vandrar hon så mycket pga myggen så hon går ner i vikt som tusan :crazy: De andra i stallet förstår inte att hon måste ha mycket kraftfoder och tycker jag är så himla noga med vikten på henne .. Men så är det när man vet att hästen kommer rasa. Jag vet fan inte vad jag ska göra med min häst, har provat flugtäcke, mycket kraftfoder, ta in på nätterna, ta in på dagarna. Inget funkar.

Hur mycket tränar ni hästarna när ni ger så mycket?
Min häst tränar jag lite hårdare 4 gånger i veckan och då får hon 2 kg groov 125 + 300 gram betfor om dagen. Kanske måste öka ännu mer, eller hur mycket tränas era hästar? Min pålle tävlas också 1-2 gånger om månaden på sommaren.

Jag är fruktansvärt glad åt mitt bete, det är fruktansvärt bra gräs så tom mitt super svårt födda fbl är fin i hullet - hon är inte rund som de andra är men revbenen syns ej!
Hon rids ca 30-45min 4dagar i veckan i växlande tempo.
Vi räknar med att pållipållarna ska klara sig på betet ytterligare ett par veckor tills 2:a skörden är tagen då ska vissa av dom (dvs dom som är svårfödda och inte feta som tunnor :rofl: ) få gå ut på vallarna istället där det är värsting gräset med mängder med klöver i.

Jag stödfodrade alla mina 3 hela juni med 1 kg havre, 0,5kg musli, 0,5kg groov + mat olja. Sen delade dom på 1L (torrvikt) betfor.
Håller sten koll på dom eftersom alla 3 är dräktiga och en har föl vid sidan, dessutom är dom ju faktiskt fullblod :angel:

Hej! Min jobbar inget under juni-augusti, endast promenader några gånger i veckan. Han njuter av att vara med flocken i en stor hage. De verkar röra sig rätt bra själva. Han drar litet mer kraftfoder under betet, än annars. :)

Då var jag nog lyckligt lottad med mitt fullblod. Hon fick lite betfor som tillskott i början av sommaren, i övrigt inget. Dessutom gick hon ute dygnet runt. Lagom rund och glad häst hela sommaren.

Hur många gånger måste du åka ut till din häst för att få i allt det kraftfodret? Minst 3 givor blir det ju för att magen ska ha en chans att hinna med.

Jag antar att du frågar mig? Jag bor på hästgård så jag går ut och ger honom maten ca 3 gånger/dag. :angel:

En kompis till mig har ett fullblod som var mycket svår att hålla i hull. Vet att hon började använda Mustang Protein, och det har fungerat mycket bra, vet dock ej i vilka proportioner.

Liknande trådar

G
Foder & Strö Kan det verkligen vara rimligt? Enskilda foderstater får inte diskuteras här, så jag försöker hålla det lite allmänt. Jag fick hem...
2
Svar
24
· Visningar
2 324
F
Foder & Strö Jag har ett 13-årigt fullblod som jag behöver lite foderråd till. Just nu får hon; Morgon; 1 liter korn 1 ½ liter musli...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 449
Senast: Farle
·
E
Foder & Strö Hej igen allihopa! Nu har jag tjatat många gånger om min 2-åring med alla möjliga konstiga frågor så jag tänkte passa på att fråga...
Svar
8
· Visningar
1 120
K
Foder & Strö har läst era inlägg :confused: hur mycket rider ni igentligen:confused: mitt sto har gått på banan och då va hon väldigt duktig ,vann...
Svar
10
· Visningar
1 055
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka