svårfödd häst?

V

Vikkan__

Ska troligen få hem en ganska avårfödd häst.
Vad ska jag ha för kompletering (kraftfoder) till höet? Jag funderar på vetekli, betfor och olja. Är det bra? Han är pigg så behöver inte mer energi så det är främst ett foder för att lägga på hull och så att han håller hullet jag är ute efter. Nu där han står, får han kornkross och fibergi.
Tack för hjälpen, och jag vet att massor av folk redan frågat detta, men jag frågar igen :P

Sv: svårfödd häst?

Min häst som är otroligt kräsen, och svårfödd och fruktansvärt pigg av sig får krafft groov 125 och lucern utöver hösilage och betfor och det har fungerat kanonbra på henne och sedan jag började ge krafften så har det gjort underverk på henne och hon har inte visat minsta tendens till att falla ur, vilket hon lätt gjorde för några år sedan då hon endast gick på betfor och havre trots bra hövärden....

Det är ingen skillnad på energi som ger pigghet eller energi som ger hull. Däremot kan det möjligen vara individuella skillnader på hur hästar reagerar på olika fodermedel.

Det du i första hand ska ha är ett grovfoder med bra näringsinnehåll (analys) och ge så mycket som möjligt av det.
Huruvuda betfor, vetekli och olja är bra beror ju på vad som behövs för att komplettera hans foderstat.

Generellt för svårfödda hästar lyder trollformeln; lusern, lusern, lusern och lite olja. ;) (Plus ett bra grovfoder med fri tillgång eller så nära det går.) Men titta på analysen och bestäm utifrån den vad du behöver komplettera med och hur mycket.

Mitt fullblod pendlar en del i vikt ibland och jag har provat det mesta i foderväg. Det som alltid har gett resultat, och det enda jag använder numera, är 1-2 kilo lusern (för proteinets skull) och ett par deciliter olja (för energins skull) utöver fri tillgång på schysst hösilage.

Det bästa jag fodrat med för att få upp hästar i hull är kokt korn :bow: , det är smakligt (jag blir hungrig av att lukta på det också haha) och fungerar ganska fort eller börjar hjälpa - hur man nu vill uttrycka sig.
Jag gillar att använda det just för att jag är mycket för att använda så basic saker som möjligt. Alla hästar som fått äta det gillar det väldigt mycket och blir riktigt fina i hullet, ger min egna det nu även när han är konvalecent på box och han är fin i kroppen och ballar inte ur (så farligt) varken psykiskt eller för magen, sen äter han förvisso riktigt mycket grovfoder också vilket ju är A och O. Men kokt korn som sagt, jag gillar det. Och som någon annan skrev: lusern är guds gåva för vandrande pinnar...
Kokar det helt på kokplatta under lock på låg värme, 1 kg korn får ca 1-2 liter vatten (ska täckas) och timern står på ca 45 minuter.

betfor är det massvis med energi i men kan vara bra att blanda resten av krafftfodret med:)tycker jag!
lusern är annars väldigt bra!har ett fullblod(svårfödd och gammal nu)men hon får lusern,kornkross och har ibland fått groov 125 och det har funkat riktigt bra!

Varför kan du inte fortsätta med den fodergivan han får nu?
Funkar den inte eller?

Det bästa jag fodrat med för att få upp hästar i hull är kokt korn :bow: , det är smakligt (jag blir hungrig av att lukta på det också haha) och fungerar ganska fort eller börjar hjälpa - hur man nu vill uttrycka sig.
Jag gillar att använda det just för att jag är mycket för att använda så basic saker som möjligt. Alla hästar som fått äta det gillar det väldigt mycket och blir riktigt fina i hullet, ger min egna det nu även när han är konvalecent på box och han är fin i kroppen och ballar inte ur (så farligt) varken psykiskt eller för magen, sen äter han förvisso riktigt mycket grovfoder också vilket ju är A och O. Men kokt korn som sagt, jag gillar det. Och som någon annan skrev: lusern är guds gåva för vandrande pinnar...
Kokar det helt på kokplatta under lock på låg värme, 1 kg korn får ca 1-2 liter vatten (ska täckas) och timern står på ca 45 minuter.
varför kokar du det?
vad blir skillnaden mot att ge korn okokt??

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 835
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
2 351
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 732
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023