Har en valack på 14 år som blir tunn på sommaren. Tunn och tråkig överlinje framförallt. Nu ser han ok ut i hullet men jag tror att han behöver stödfodras mer nu när det blir ännu varmare ute. Vi har ganska tunnt bete här hemma och inte jätte mycket mark. Min andra häst klarar sig gott och väl på att bara äta gräset men inte valacken. Men, valacken tycker såklart att hö är tråkigt att äta plus att han är känslig och blir lätt hostig av hö även om det är bra hö. Och hösilage håller ju inte särsilkt länge i denna värme. Så hur ska jag göra? Hitills har han bara fått bete plus 4 kg lusern och 1kg krafft om dagen och det är max det han äter, kan inte ge mer av de då han tröttnar på "krubbmat" om han få mycket. Även om jag ger ofta och lite.
Och även om han skulle äta mer kan jag ju inte bara ge honom lusern, blir ju hur dyrt och jobbigt som helst.
Så ska jag ge honom hö med risk att han kan bli lite hostig, chansa på en bal hösilage (det vet jag att han älskar och tål iaf) eller bara låta honom beta gräs och ge så mycket lusern han orkar(dvs ca 4 kg/dag)??
Så himla tråkigt att han alltid blir smal och känns inge kul att åka på träning och tävling
Kan ju tillägga att jag har hästarna på lösdrift så de går ute 24/7. Han rids ca 5 dagar i veckan mest i skogen men också hoppning och dressyr.
Och även om han skulle äta mer kan jag ju inte bara ge honom lusern, blir ju hur dyrt och jobbigt som helst.
Så ska jag ge honom hö med risk att han kan bli lite hostig, chansa på en bal hösilage (det vet jag att han älskar och tål iaf) eller bara låta honom beta gräs och ge så mycket lusern han orkar(dvs ca 4 kg/dag)??
Så himla tråkigt att han alltid blir smal och känns inge kul att åka på träning och tävling
Kan ju tillägga att jag har hästarna på lösdrift så de går ute 24/7. Han rids ca 5 dagar i veckan mest i skogen men också hoppning och dressyr.