Svårfångade hästar - varför?

T

Tajjger_Reg

Efter att ha kikat i tidigare trådar har jag sett att det finns mycket delade meningar om ämnet. Vissa accepterar att hästen inte vill låta sig "fångas", medan vissa menar att man har dålig kommunikation med hästen om den inte vill "fångas".

Jag har funderat mycket på detta då min lilla pålle har vissa svårfångade perioder. Jag har klurat på vad orsaken kan vara, men kommer aldrig fram till något. För det mesta är hon som en hund, kommer när man ropar, eller åtminstone kommer hon och möter mig när jag går ut i hagen. Hon följer efter mig mot grinden, och där brukar jag sätta på grimman. Jag brukar inte ge henne godis eller något, då jag ogärna handmatar henne, men däremot brukar hon få något gott i krubban direkt hon kommit in.

Men vissa dagar är det lögn att få tag i henne, hon racar runt hagen, bockar, busar, rullar sig o.s.v. Dock så lyssnar hon extremt bra på mitt kroppsspråk, står jag still, står hon still, vänder jag, vänder hon, pillar jag med något, pillar hon med något o.s.v. Men så fort jag rör mig, så drar hon iväg.

Kan det verkligen bero på "dålig kommunikation" att hon gör så här, eller kan jag acceptera det som "unghästfasoner"? Hennes hagkompisar har inte så mycket spring i benen, så hon får inte direkt utlopp för sin överskottsenergi/lekenhet på det sättet.

Hon lyssnar ju extremt bra annars, jag går ofta ut i hagen bara för att pyssla, hon får alltid lite gott i krubban när hon kommer in, vi kelar mycket, och de flesta dagar kommer hon ju när man ropar... Så jag tror inte riktigt att det är "dålig kommunikation" eller att hon inte gillar mig, eller förknippar mig med tråkigt arbete...

Vad tror/tycker ni, och vad har ni för erfarenheter?

Och är det fel att "muta" med godis de dagar hon har dessa svårfångade stunder?

Sv: Svårfångade hästar - varför?

Jag tror de kan vara svårfångade av många anledningar. I ditt fall låter det som att hästen är på bushumör och vill leka med dig men att den kommunicerar och bryr sig om dig :)
Jag skulle jaga iväg den tills den inser att du faktiskt inte vill leka. "Muta" gör jag aldrig - vill inte ha hästar som nafsar eller bara är intresserade av godis istället för av MIG. Men jag vet andra som kommer med morötter till sin häst och tycker du det funkar så mår ju ingen illa av det.

Andra anledningar till att en häst inte vill bli fångad kan jag tänka mig är:
- Vissa hästar verkar trivas bäst ute (har alltså inte direkt med relationen till människor att göra, mer än att de knappast bryr sig)
- Vissa hästar vet att fångas = jobb och vill inte jobba
- Vissa hästar är rädda för människor (mkt ovanligt i min "hästvärld", tack å lov)
- Vissa hästar respekterar inte människor och anser snarare att de har rätt att jaga bort människor än att människor ska komma nära dem

I viss mån tycker jag att man kan säga att kommunikationen brister mellan häst och ägare om hästen inte låter sig fångas (som alltid när hästen inte gör som man tänkt sig) men att just "vill inte fångas ibland" skulle vara särskilt allvarligt eller tyda på kass kommunikation, tycker jag inte.

Då verkar vi tänka lite i samma banor...

Men det är ju det där med hur man ska reagera vid dessa "bus-attacker"... Har tidigare haft problem med ett tjurigt sto, som "jaga-iväg-tills-du-ger-dig-metoden" fungerade på, men hon sprang ju inte omkring för att leka, utan stack till andra sidan hagen för att jävlas, hon hade bristande respekt för människor då hon kom till mig... Dessutom är jag kritisk till att medvetet jaga upp hästen då det även finns andra hästar i hagen som ofrivilligt blir uppjagade. Jag hade inte velat att min häst blev uppjagad i "onödan" iallafall...

Därför funderar jag på om jag gör ett stort misstag om jag mutar henne de dagar hon är på bushumör (ca 2-3 dagar i månaden) istället för att vänta ut henne / sätta hårt mot hårt. Jag har varken tid eller tålamod att springa runt i hagen i timtal när vi ska träna / hovslagaren kommer / tävla o.s.v. och upplever att vi presterar bättre om häst och ryttare är lugna och glada och med tålamodet i behåll. Bättre kanske att "fånga" henne och leka en stund i padocken de dagar hon är busig?

Någon mer?

Min valack vet inte vad det är att inte låta sig fångas i hagen, haha.. han kommer alltid snällt fram.
Stoet däremot, har sina dagar.
Beror på svartsjuka (ser hon att jag tar valacken före henne kan hon vägra komma sen när jag ska hämta henne) eller brunst.

Jag tycker det är fel att muta. Tänk den dag hästen inte vill komma för att du inte har nåt godis med dig..
Bättre att vänta ut den och visa att du inte ger dig, även om det är skitjobbigt.

Senast ändrad:

SofiaP skrev:
- Vissa hästar verkar trivas bäst ute (har alltså inte direkt med relationen till människor att göra, mer än att de knappast bryr sig)
- Vissa hästar vet att fångas = jobb och vill inte jobba
- Vissa hästar är rädda för människor (mkt ovanligt i min "hästvärld", tack å lov)
- Vissa hästar respekterar inte människor och anser snarare att de har rätt att jaga bort människor än att människor ska komma nära dem

.
Allt detta kan sammanfattas med :
Dessa hästar har ingen respekt för sin dåliga ledare

Senast ändrad av en moderator:

INGEN respekt är väl lite att ta i... Vi lever väl inte i en svart-vit värld?
Jag tycker inte att man som hästägare behöver känna sig som en DÅLIG ledare om hästen någon enstaka gång inte genast kommer galopperande över ängarna så fort den får syn på en. ;)

Men det är ju det där med hur man ska reagera vid dessa "bus-attacker"...
Jag skulle svara upp och leka! Finns det något roligare än när ens djur vill leka med en?
Snart nog kommer hästen att lära sig, när ni kan leka och när ni inte kan det.
Inte tid??? Då tar man sig tid! Inte går det fortare för att man jagar och jagar!?

Uttrycket "fånga" och dess innebörd gör mig lätt illamående, och borde aldrig användas när man snackar om kommunikation med sin häst. Vilket jag tjatat tidigare om.

Godis i handen? Javisst, nån gång ibland. Som muta, aldrig! Jag vill att min häst kommer till mig, inte till moroten i handen.

LIA

Hmm... Jag anser att det är livsfarligt att "leka" med sin häst i hagen på hästvis. Håller man på med föl eller unghästar är det något som absolut inte får förekomma för det slutar med att hästen stegrar sig på en eller liknande.
Det finns roliga saker man kan göra med sin häst (typ "lekar" som man själv definierar och styr upp) men jag skulle aldrig acceptera att min häst piper iväg, brallar mot mig i hagen eller liknande. Det är inte konstigare än att ingen av de äldre hästarna i min ettårings hage hakar på när hon busar runt. Hon får hållas men får inte komma för nära de som är högre i rang när hon är på bushumör - då biter de henne i rumpan. Är hon vänlig och närmar sig på ett trevligt, lugnt sätt, är hon välkommen att beta från samma tuva.
Leka får hon inte göra med mig utan det får hon göra med den andra unghästen i samma hage.

Hästarna leker med mig på hästvis, liksom hundarna gör det på hundvis och katterna på kattvis osv. Men det innebär inte att dom behandlar mig som motsvarande djur! Dom gör skillnad på folk och fä, om man säger så.

Hästarna kan skutta runt i en stor cirkel och jag i en liten innanför, dom kan fara fram och tillbaka ett par hundra meter, medan jag far med efter bästa förmåga. Visst blir det bocka och kasta mm, men aldrig nära mig. Och aldrig att dom stegrar heller.

Hur sånt här fungerar, tror jag beror på hur samvaron i övrigt fungerar. En fölunge hanteras på ett sätt, unghästen på ett annat och den vuxna hästen på ett tredje.
Men vill någon leka, är jag med på noterna! :)

Jag menar, dom ställer ju upp när jag vill...

LIA

Ok, det är jag med på. "Gammelhästen" som är arton skulle jag nog kunna leka med, men hon är vid 18 års ålder inte så intresserad av bus utan vill mest bli kliad i öronen ..:-)

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 244
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 437
Senast: lilstar
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur