svårfångad sto med föl

G

guest 123

hej, jag behöver hjälp. jag ha ett sto med föl vid sidan som inte gå att fånga. hon ha ingen grimma på sig :cry: när jag kommer med maten kommer hon fram, äter och vill till och med gosa. men bara om jag inte ha grimman med mig, annars springer hon iväg direkt:cry: hur ska jag få tag på henne? vill ju inte tvinga på henne grimman..fölet är bara ett par dagar gammalt. hoppas ni kan hjälpa med tips och råd :)

Sv: svårfångad sto med föl

Hur kommer det sig att stoet inte redan har grimma på sig?

Du får nog helt enkelt vara envis, var i hagen till du får fatt i henne helt enkelt. Springer hon i väg så traska lugnt efter, till slut tröttnar hon säkert. Det kan ju ta flera timmar men det är det ju värt.

Vi hade ett sto som inte heller gick att få tag på de första dagarna efter fölet kommit, men det gav med sig när fölet blev lite äldre och hon inte va lika extremt överbeskyddande. Så kanske att skita i att ta in henne och bara göra det som hon tycker är okej? Godis och klappar. Då du kommer närmre kommer hon kanske inte sticka direkt. Du kan du dessutom ha med dig grimman och bara ha den med, inte ens försöka sätta på den från början? Hästar är ju smarta djur och fattar direkt vad man ska med grimman att göra. Hon kanske tror du tänker ta henne ifrån fölet?

När min häst var yngre så släppte vi honom på bete några dagar innan vi skulle åka hem från stuteriet. Jag visste att han var omöjlig att fånga i hagen även om jag gjort ALLT för att vinna hans förtroende.
Jag hade ingen annan möjlighet heller än att släppa honom i den här jättehagen bara några dagar innan vi skulle hem.

Och det var viktigt att jag fick tag i honom när jag sen skulle hämta hem honom då vi hade en bokad avresa hem.

Så jag hängde grimman runt halsen på mig själv, under collegetröjan. Sedan knölade jag in grimskaftet i tröjärmen.
Gick ut i hagen, gav honom ett äpple och började kela med honom. Jag gav honom en kram ;) och samtidigt drog jag då ut grimskaftet ur ärmen och han var sedan fast med det runt halsen.
När han väl var fast så kunde jag knöla av mig grimman och få på den på hästen och sen gick vi hem :D

Nu har vi tränat i åratal så han springer inte ifrån mig i hagen längre ;)

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 196
Senast: Marvin
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 632

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka