svårfångad på betet...

gerd

Trådstartare
min lilla qarter åring har sedan betess läppet varit väldig svår att få tag i. skulle vara väldigt tacksam för lite råd och tips om hur man ska bete sig i dessa situationer när man ser qurter rumpan vagga iväg så där retfullt. han går i en hage med 7 andra hästar som är väldigt bra att gömma sig bakom dessutom.

MVH sofia

Sv: svårfångad på betet...

Hehe ja du, min gamla gumma gör likadant. Sen stannar hon ett par meter ifrån och kollar på mig om jag hänger med eller inte. Men gör det som en vana att ta med en liten godbit då? Som en morot eller ett äpple eller nått i den stilen? Då blir det ju inprogramerat i åringens huvud att när du kommer till hagen och när han kommer fram till dig så får han belöning. Kanske värt att testa?

jo det är min tanke oxå, bara det att jag inte har hittat något som han tycker om.. han är nämligen inte så matglad, gillar ingen frukt och är inte jätte förtjust i kraft foder heller.. men jag blev riktigt lycklig i dag för han kom faktiskt i hagen i dag, så framsteg görs fast inte så ofta:D

Vissa dagar skojar min också med mig, men då ignonerar jag henne och låtsas hitta nå jätte roligt i ett av hörnen i hagen, till slut kommer hon och vill se vad jag pysslar med :D Kan ta sin tid men men :D

Det låter galet jobbigt! :confused:

Jag följer helt sonika efter hästen, och låter honom inte stanna. Till slut inser han att det är onödigt att gå bort från matte, och låter mig komma fram. Mutor tycker jag är värdelöst- då lär sig hästarna att de får godis om de jävlas.

Men längsta jag har fått vänta är fem minuter, men det är tillräckligt för mitt tålamod ;)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 738
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30