Svårfångad med föl i hage..

jo7

Trådstartare
Har ett sto som fölade igår natt. Testade idag att släppa ut dem ett par h och hade ett jäkla jobb att få in dem sen kan jag lova..fy fasen!! Hade i princip gett upp när hon äntligen gav sig. Kort sammanfattat: mamman beskyddar fölet väldigt hårt och låter oss inte komma nära. Driver iväg med det, buffar upp det om det ligger ner o gör antydningar till att nästan anfalla. Blir jättestressad och det slutar med att de bara springer runt. Hon cirkulerar kring fölet och går emellan till varje pris. Någon som varit med om detta? Går det över eller vad kan man ta till för knep? Mindre hage har jag insett är ett måste iaf..:) Alla tips mottages! :) Kanske ska tillägga att stoet i sig är väldigt svårfångad åxå..

Sv: Svårfångad med föl i hage..

Lite sådär är vårt sto oxå upptäkte jag idag:devil: Men men, jag kan förstå henne lite oxå. Hon födde sitt eget föl dött o fick ett annat "påtvingat" o fick stå på box en del för att de skulle bekanta sig med varandra o nu när de äntligen får va i stora hagen igen är det INGET som lockar till boxen...

Sv: Svårfångad med föl i hage..

Mitt hetaste tips är att låta henne vara - locka och pocka på stoet med mat när du måste och låtsas inte om fölis.

Den får sina signaler av mamman och du bekräftar genom att smyga runt och försöka klappa.

Vid 2-3 veckor börjar fölet bli så pass nyfiket och självständigt att den kommer att söka sig (förhoppningsvis) till dig.

Lägg all din tid åt att bara vara i hagen och sitta på en sten eller plocka pinnar - vad som helst.
Men låtsas inte om dem så mycket.
Stoet har sådana där stora mammakänslelspröt ute och uppfattar allt som farligt för bebis.
Hormonerna svallar och hon är inte sig själv första tiden.

All tid man lägger ner i form av förtroende till mamman INNAN fölning brukar ge pay off sedan när fölet kommer, men inte alltid det heller.

Liknande trådar

L
Hästhantering Nu behöver jag er hjälp :laugh: Som ni kanske vet sen tidigare så har vi ett russ, hennes föl (10mån) och två shettisar. Sto allihop...
Svar
10
· Visningar
1 562
Senast: lotta2
·
Avel Idag släppte vi ihop vårt sto med 6 veckors föl med ett annat sto. Det gick inte så bra. Det andra stoet sparkar mot fölet,jagar runt...
Svar
12
· Visningar
2 676
Senast: Casacha
·
Trav Jag har ett sto med föl som snart blir 6 mån. Stoet är inte ombetäckt och jag har inte föl i samma ålder hemma och det finns inte...
Svar
11
· Visningar
1 638
Senast: willo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V