Svårfångad i hagen!

_jullan_

Trådstartare
Min häst är född 2003. En D-ponny.
Han är näst intill omöjlig att fånga i hagen. Även fast han går ensam, han har gått med kompisar men då blir det bara värre (hur det nu är möjligt) så han går nu ensam
. Idag fick jag dela av hagen och valla in honom i stallet men det tog ju nästan en timme och så kan man ju inte hålla på varje dag + att han skadar sig i princip varje gång han håller på så.
Jag har godis och gömmer grimman. Får inte ens närma mig honom för han springer runt som en tok.
Han har hållit på så en period för ett par veckor sedan men slutade med det, men då var det inte så allvarligt som det är nu, då fick man närma sig honom och när man klappat honom så stannade han hos en.
Men om man kommit nära honom nu i början och försöker klappa honom så sticker han.
Härom kvällen regnade det och han som har stallet tog in de andra två hästarna (alla gick då i samma hage) och min ponny började gå gnägga och bli "orolig" men när han försökte ta in honom ville han inte ändå!:o:confused: Så han fick gå ute den natten, själv.

Något bra tips?

Sv: Svårfångad i hagen!

har du provat att närma dig honom bortvänd? dvs att närma dig honom halvt på snedden och tippa på huvudet?

Ha grimma på hästen i hagen.. och godis på en gång när du fångat honom! kom ihåg att det ska vara trevligt för honom att bli fångad i hagen.
Annars kan du prova med vildgrimma ett tag.

Träna mycket ledarskap ex. i paddock, gärna rundpaddock som inte är så stor ifall han skulle bli svårfångad.

Du kan annars prova att ha honom tillsammans med kompisar, när du ska hämta honom så gå inte direkt fram till honom! utan håll på med hans kompisar, ge dem lite godis.. klappa och gosa! tills din häst kommer fram till dig. Ofta när man går frma direkt till den svårfångade hästen så känner den på sig vad som ska hända och den blir "den utvalda" .. håll på med dem andra först.

Du kan också prova att mota iväg din häst.. så fort hästen tar ett kliv närmare så mota bort den. Försök göra dig sig intressant! Just nu är det hästen som springer bort ifrån dig och du jagar, försök att vända på det hela så att hästen blir den som "jagar" dig.

Har haft samma problem. Jag löste det genom att utnyttja hästarnas enorma nyfikenhet.

Sätt dig ner i hagen bortvänd från hästen, titta inte på den, IGNORERA den. Pyssla med något sm hästen kan höra, bryt lite pinnar, knappra på en morot eller ett knäckebröd, prassla med nån plastgrej, vad som helst.

Till slut så kommer hästen komma fram för att undersöka vad du håller på med, det kan ta timmar de första gångerna, men det gäller att ha större tålamod än hästen och inte ge upp och gå därifrån.

När han väl kommer fram, ge honom en godis och knäpp fast grimskaftet. Som någon redan sagt, ha grimma på honom i början, annars är det i stort sett omöjligt..

Så här får man hålla på en tid, men det är helt klart värt det..

Jag hade en gång en häst som inte heller ville komma in från hagen, kom man för nära kunde hon till och med vända baken till och sparka.
Men jag började ta med mig en liten spann med kraftfoder och skramla med och då kom hon minsann ;) Sedan höll jag grimman över spannen så att när hon böjde ner huvudet för att äta av maten så satte hon samtidigt in huvudet i grimman själv. Det fungerade super!
Nuvarande medryttarhäst kan visst krångla när man ska ta in henne, det har dock inte hänt mig ännu. Men för att förhindra att hon kommer börja köra med mig med så har jag alltid med mig något gott ut i hagen, när hon sedan kommer in så får hon ställa sig i boxen en stund där det ligger hö och något gott i krubban, allt för att hon ska tycka att det är roligt att komma in :)
Lycka till!

Har du möjlighet att gå in till hästen i hagen på dagen så gå bara fram till den, ge den en godbit och lite kel och kram och gå sen därifrån igen. På det sättet asocierar hästen inte människa = insläpp. Så har jag gjort och det funkar.

Ha hästen själv, som du har. Ha grimma på den. Mata den inte i hagen utan ska den ha käk så kommer den. Jag lovar den lär sig..

Har du möjlighet att gå in till hästen i hagen på dagen så gå bara fram till den, ge den en godbit och lite kel och kram och gå sen därifrån igen. På det sättet asocierar hästen inte människa = insläpp. Så har jag gjort och det funkar.

Precis. Det fungerar klockrent.
Men det tar tid.

Har själv en fölmärr hemma som varit mardröm på olika stuterier.
Dom har varit tvugna att ta in hela flocken och haft henne lös.

Går hon ensam då gick hon in i försvarsställning och slog.

Så jag har mutat henne i kubik. Gått ner till hagen och matat dom andra upp över öronen med morötter och pellets.

Till slut så kom hon fram (ja, vi fick också ha henne lös vid insläpp till att börja med)

Nu är det inga större problem. Hon går efter som en hund.
Har grimma på sig i hagen.

Kan trä på och trä av grimman då hon är lös på stallgången men inte riktigt än ute.

Men man får i alla fall tag på henne.

Sånt här tar väldigt mycket tid.

AM

Ha hästen själv, som du har. Ha grimma på den. Mata den inte i hagen utan ska den ha käk så kommer den. Jag lovar den lär sig..

Måste ju då betyda att den enbart skulle då gå i en gruspaddock.
Utan grovfoder.

För hur motiverar man annars en häst att komma som går på 4 hektar bete??? :D

Fundering bara då jag tycker hästen skall komma trots att den inte är hungrig. Utan komma fram för att få en positiv upplevelse av den som vill "fånga" den.
AM

Samma metod använder jag mig av även om jag inte så gärna mutar den med godis. Nån gång kan jag sätta på grimskaftet och sätta mig ner o låta hästen få beta sidan om mig, sen släpper jag den fri igen.
Nästa gång kanske jag kratsar hovarna, och en annan gång borstar den en stund. Detta kan man göra flera gånger om dagen. Allt för att bryta att den bara blir fångad när det är något tråkigt med stora krav.

Hitta något hästen är svag för, den tycker kanske om att bli kliad på ett speciellt ställe. Huvudsaken är att den tycker om att söka ditt sällskap när du kommer in i hagen.
Om du skall gå den långa, svåra vägen så låt den få vara kvar i den stora gräshagen, har den en gång accepterat ditt sällskap trots allt annat bra runt omkring den så har du löst problemet för gott. (givetvis är det nyvunna förtroendet något för dig att bibehålla genom att visa dig värdig hästens respekt)

Som Pirate skriver så är detta en utmärkt metod att få hästens uppmärksamhet, det kräver dock tålamod, men det fungerar.
Att jaga efter hästen är alltid fel enligt mig. Löser bara problemet akut och inget mer.

Har haft samma problem. Jag löste det genom att utnyttja hästarnas enorma nyfikenhet.

Sätt dig ner i hagen bortvänd från hästen, titta inte på den, IGNORERA den. Pyssla med något sm hästen kan höra, bryt lite pinnar, knappra på en morot eller ett knäckebröd, prassla med nån plastgrej, vad som helst.

Till slut så kommer hästen komma fram för att undersöka vad du håller på med, det kan ta timmar de första gångerna, men det gäller att ha större tålamod än hästen och inte ge upp och gå därifrån.

När han väl kommer fram, ge honom en godis och knäpp fast grimskaftet. Som någon redan sagt, ha grimma på honom i början, annars är det i stort sett omöjligt..

Så här får man hålla på en tid, men det är helt klart värt det..

Håller med fullständigt. Varmblodet är sådär, man får bara in han(utan att använda våld lr vara flera) genom att han först får gå mot grinden i hopp om att i sin tur få komma in. Sedan tittade jag aldrig på honom utan åt sidan eller ner. Öppnade grinden, sträckte fram vänster handen och gav han lite havre sen tog jag fast han.

Detta är då den "snabba" versionen om man har lite bråttom. Annars går man in i hagen och gör precis som ovan.
:bow:

Jag har testat lite olika metoder, alla funkar inte alltid... En häst som var lite testig gillade inte att vara själv. Så jag bad att hon skulle gå själv i paddocken en dag, då var inte hon inte glad när de andra hästarna försvann. När jag kom och och tog in henne kom hon springade till mig, efter ridningen släppte jag henne hos de andra igen. Efter den dagen var hon lättfångad. :)

En annan fick gå med grimma, då han var så smart att han kunde komma fram och få godis men så fort man tog fram grimman så sprang han iväg. Det var ingen häst som gillade gos eller kel. Han var lättfångad från början men testade mig alltid på ett nytt sätt, en period var det genom att inte bli fångad, men det gällde att överlista honom ;) Så han fick gå med grimma och snart var problemet löst.

Med svårfångade hästar brukar jag alltid låta dem gå in i boxen och äta lite gott kraftfoder eller hö direkt när jag tagit in dem. Till slut brukar de gilla att komma in eftersom de associerar det med något positivt. :) Men som många andra sagt, första gången man testar sin teknik kan det ta timmar... Har också prövat att ignorera hästen och de flesta blir hemskt nyfikna och för vissa funkar det, men det tar tid!

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 238
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 680
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 126
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar