Svårfångad häst

fieldflower77

Trådstartare
Hej!
Min häst harblivit väldigt svårfångad i hagen. Han går iväg eller springer runt. Men ibland r han verkligen inte vill in så "attackerar " han, genom att springa mot en för att sedan vända om och sparka bakut mot en. Känns som att han verkligen gör det för att träffa mig! Han har aldrig i sitt liv blivit illa behandlad av någon så det är inte det, och innan har jag aldrig haft det problemet... Han går ut kl.6 kommer in kl.21 går i stor hage med 2kompisar. Går att locka lite med hink med något gott men inte alltid det funkar. Så snälla har ni nåt tips, så hjälp mig

Jag skulle kolla upp hästen om det inte är gjort. Så där gjorde en av våra valacker som gått omkull i hagen vilket inte vi märkt. Han blev aggressiv och farlig på kort tid visserligen, men är det smärtrelaterat kan det vara allt från en skada till missanpassad utrustning som gör att hästen kopplar(in = ridning = ont) Eftersom problemet aldrig funnits innan skulle jag bli väldigt misstänksam, något har hänt. :/

Jag är helt enig med @MattiZ att nånting har hänt och att du borde gå till botten med det.

Har ni ändrat era rutiner? Bytt sadel/träns/bett/träningsmetoder? Något annat som ni ändrat på sistone? Om ni gjort det, testa byt tillbaka till det som var innan och se om han blir positiv till att komma in då. Om in, kolla upp honom hos vet. Han kan ha skadat sig utan er vetskap och hästar är experter på att dölja smärta. Så han kan ha ont utan att se direkt skadad ut, men visar det genom att helt enkelt försöka fly undan arbete (som han vet att det innebär att komma in från hagen).

Jag skulle kolla upp hästen om det inte är gjort. Så där gjorde en av våra valacker som gått omkull i hagen vilket inte vi märkt. Han blev aggressiv och farlig på kort tid visserligen, men är det smärtrelaterat kan det vara allt från en skada till missanpassad utrustning som gör att hästen kopplar(in = ridning = ont) Eftersom problemet aldrig funnits innan skulle jag bli väldigt misstänksam, något har hänt. :/
Hej tack för tips!! Sadeln ligger bra på honom, det har vi redan kollat...klämmer inte någonstans, tränset klämmer inte någonstans och han går på milt gummibett...har inte märkt av att han har ont men han går dock med ston som gärna sparkas. Kan ju vara något som endast en vet skulle märka!!

Din häst som är valack går med ston? Och du undrar varför han inte vill komma in till dig? Du inkräktar i hans flock, det är inte första gången sånt händer för valack ägare vars häst går med ston. Och det kan gå bra ena året medan året efter så brakar det loss.

Din häst som är valack går med ston? Och du undrar varför han inte vill komma in till dig? Du inkräktar i hans flock, det är inte första gången sånt händer för valack ägare vars häst går med ston. Och det kan gå bra ena året medan året efter så brakar det loss.
Har alltid haft valack som har gått med just dom här stona(ardenner o Shettis) alltså min förra osv och det har aldrig vart problem förut. Just nu kom problemen ungefär för 1 v sen jag har haft hnm i 1år...

Har alltid haft valack som har gått med just dom här stona(ardenner o Shettis) alltså min förra osv och det har aldrig vart problem förut. Just nu kom problemen ungefär för 1 v sen jag har haft hnm i 1år...
Valacker kan vara väldigt olika så det är inte säkert att han är som de andra.

Det är ju inte stona som det hänger på utan hur mycket "hingst" det finns kvar i valacken.
Ibland är det en viss kombination som gör att det blir knas. Tex så har min oerhört snälla men flockbundna valack aldrig försökt betäcka i hela sitt liv utom ett enda sto. Andra tittar han knappt åt.

Jag hade testat att ge både stona och valacken munkpeppar i första hand och självklart delat på dem. Risken är mycket stor att du snart har en valack som klättrar på stona annars med allt vad tragik det kan ge. Ge munkpeppar iallafall en månad innan du utvärderar och var tydlig mot honom att det han gör inte är okej.

Jag hade testat att ge både stona och valacken munkpeppar i första hand och självklart delat på dem. Risken är mycket stor att du snart har en valack som klättrar på stona annars med allt vad tragik det kan ge. Ge munkpeppar iallafall en månad innan du utvärderar och var tydlig mot honom att det han gör inte är okej.
Han är en valack sen 15 år tillbaka, kan det fortfarande vara hingst kvar i honom då? Vet att det är olika men vad tror du?

Han är en valack sen 15 år tillbaka, kan det fortfarande vara hingst kvar i honom då? Vet att det är olika men vad tror du?

En valack kan få för sig att börja klättra på ston oavsett hur länge han har varit valack och oavsett om han tidigare har gått med ston utan problem. Hingstbeteende är inte alls ovanligt att valacker har kvar men har man tur går det beteendet att dämpa med hjälp av munkpeppar. Även stons brunster dämpas av munkpeppar så det är bra att ge dem med så risken minskar att valacken försöker betäcka när han märker att stoet är i brunst. I ditt fall, där han så tydligt visar att något inte är som det brukar så hade jag inte vågat ha honom ihop med stona. Riskerna är helt enkelt för stora.

Vi hade en valack som gått med stor i ca 10 år, en del samma en del nya.. Köpte ett nytt sto och det var inga problem där heller. Sedan efter något år så slog det hingst i honom vid en brunst på detta sto. Då hade hon ändå brunstat flera gånger tidigare utan att han brytt sig.. Så det kan bli så bara sådär.

Min äldsta valack blev kastrat vid 3 års ålder, lika förbannat dristade han sig att kliva på ett sto vid 25 år ålder och det blev ett jäkla liv på honom när vi separerade dom. Alla förutsatte nämligen att gamlingen skulle hålla sig på mattan, men i vassen lurar de små fula fiskarna. Jag var inte lika säker som mina stallkamrater, och jag fick rätt.

Få du otur komma han att få in ett träff.
Rekomendera du gå till Rick Gore "Think Like A Horse" innan du få ett real spark.

Det man kan säga är i alla fall att de flesta hingstar är som värst just nu när de "vaknar" till våren. Trots att betäckningssäsongen oftast är senare så lugnar de oftast ner sig till den. Det är givetvis också olika för varje individ.

Nja, mitt fall är lite annorlunda! Han springer mot en och vänder om o sparkar... Man måste hinna vända sig om i tid. En gång träffade han nästan, jag hann precis.
Jag vet inte hur ditt fall är for jag kan inte se hur ni är ihop, men det låter inte som non lek.
Rick Gora kan vara lite jobbig att lysna till men han har bra grep om hur hästerna fungera. Såla bort det baby talk och fruntimmer bit och hör på dom praktiska saker han säjer, han har inte fel!

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 232
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästhantering Har en stor val på 178cm. Stark men snäll. Det som kan vara problemet är att ta in honom från hagen. Man kan aldrig ta in honom sist...
2
Svar
31
· Visningar
3 700
Senast: Sebastian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30