svårfångad häst, tips tack!!

nella84

Trådstartare
Har precis flyttat min lilla dam till ett nytt stall och efter det så gå det inte att hämta henne ihagen utan hon bara springer iväg...Hon ser just nu ut som ett lermonster då jag inte fått tag på henne på några dagar (skimmel som egentligen brukar ha täcke men stallägaren var rädd att nån skulle skada sig nu i början så hon går utan) Hon var jobbig att fånga när jag fick henne men det har varit problemfritt nu hela hösten och hon har t.o.m. gått fram till mig självmant så jag hoppas väl att hon ska lugna sig snart och sluta upp med detta men är det någon som har tips på hur man ska få in henne? eller iaf kunna gå fram och gosa med henne i hagen? Annars tycker jag att hon kommer att få det så himla bra på detta ställe då hon få en stor härlig box,stor härlig hage (som hon inte vill lämna) och äntligen massor av rid/körvägar :) Ska också själv hyra ett hus på gården så jag hinner med mer pyssel med henne när jag väl har flyttat in. Så jag känner mig lite nere att hon bara sticker ifrån mig nu när jag offrat min lyxlägenhet inne i stan för att kunna vara hos henne mer..

Sv: svårfångad häst, tips tack!!

När jag jobbade med Islandshästar så hade vi c:a 8 hästar som var sådana, vägrade komma in och typ stod och skrattade åt en när man satt helt förtvivlad på en sten.

Vi hade inte alltid tiden att med tålamod få in en häst, det är inget jag är stolt över, ett par gånger fick vi driva in "hästen" i ett hörn för att där få tag på den.

Men skulle man ut och rida ensam och hade all tid i världen så satt jag ner och gjorde mig intressant istället, pratade med de andra hästarna som ville komma in och låg ner (mitt på ängen), ja allt korkat man kan tänkas göra. Och oftast gick det.

Vi hade dock en häst som var hemsk att hämta, smart som få.. Hade man med sig nå godis av någeslag så tog han det och stack precis sekunden innan man fick tag i grimman. (en av de få med grimma på sig). Oftast fick man ha lite framförhållning till denna hästen, visste jag att jag skulle rida honom "imorgon" så fick han inte följa med de andra hästarna till ängen utan han fick stanna hemma i stallet.

den enda jag har hör att man kan göra i en sådan här situation är
1. Jaga i väg hästen hela tiden. Vill den inte vara med dig då får den väl jobba då, tillslut tycker dem att det är jobbigt och inser att det är kanske smartare att komma fram och följa med in (har själv liknande problem med Shettisen när någon annan än en familjemedlem ska ta in honom och då har detta funkat)
2. Detta kanske tar lite mer tid men det här ska oxå fungera. Sätt dig i hagen, sitt bara där, kanske tar du med dig en påse eller likande att prassla med, när hästen kommer fram går du bara där ifrån. Fortsätt så. Tillslut kommer hästen att bli så förbajjat nyfiken på dig så fort du kommer in i hagen att den kommer på en gång. Men det kan som sagt ta ett tag....

Sen tror jag att NH kan vara något för er, för såndana dumheter tyder bara på nonchalans från hästens sida....
Hoppas att något av dethär fungerar!

Lycka till!!!!

Det är jättetrist när det blir sådär. Jag skulle låta hästen gå med grimma på sig för att överhuvudtaget ha en chans att få tag i den. Ta med havre eller någon annan muta och ge till andra hästar, då brukar de bli nyfikna. Har prövat taktiken att jaga hästen när den går undan från mig men det har inte funkat på någon häst, dom har bara fortsatt gå undan då. Lycka till!

Ada skrev:
Har prövat taktiken att jaga hästen när den går undan från mig men det har inte funkat på någon häst, dom har bara fortsatt gå undan då.
Man ska inte "Jaga" hästen överhuvudtaget, utan snarare "valla" hästen framför sig, och bevisa för hästen att man kan få den att gå dit man vill, och när man vill. Rätt utfört så funkar det.

Ja nu menade jag inte bokstavligen "jaga" utan som du säger "valla". Har inte fått det att funka ändå, prövat på flera individer.

jag provade detta på flera hästar och det funkade efter 5 minuter! Hästen kände sig helt plötsligt underlägsen och kom fram sen:D

Håller med övriga, gå efter hästen. Låt den inte stanna, men gå inte så nära den att den känner sig trängd. Stanna ibland och se om hästen stannar och om du får komma närmre. Går den så gå efter. Tillslut kommer den att stanna och du har vunnit.

Min häst gjorde så EN gång, jag vallade henne i 25 långa minuter, sen stannade hon, frustade och jag fick ta henne. Efter det har det aldrig hänt igen.

Utan att veta eg skulle jag spontant säga att hon känner sig osäker än så länge på sin plats i flocken. Därför vill hon inte lämna flocken. Låt henne få tid på sig.

Var befinner hon sig i flocken rangmässigt. Detta beteende har jag hittat oftast hos den ranglägste.

Pansi skrev:
Håller med övriga, gå efter hästen. Låt den inte stanna, men gå inte så nära den att den känner sig trängd. Stanna ibland och se om hästen stannar och om du får komma närmre. Går den så gå efter. Tillslut kommer den att stanna och du har vunnit.

Min häst gjorde så EN gång, jag vallade henne i 25 långa minuter, sen stannade hon, frustade och jag fick ta henne. Efter det har det aldrig hänt igen.

Skulle jag göra så med min valack så skulle han (eller han gör, för jag har försökt) springa till den ene sidan av hagen, beta där i lugn och ro och invänta mig där för att sedan springa till andra sidan av hagen och göra likadant. Så kan han hålla på läääänge, han är smartare än mig och det säger väl en del om mig..............:rofl:

Men säger ngn, ha en mindre hage till och börja med då. Men tji, då gör han inte så, utan då kommer han och tittar på mig med sin blida blick för att växla till haha-blicken i samma ögonblick som han byter hage. Han vet sina gränser. Tack och lov så har han blivit äldre och dessa nycker har mer el mindre ersatts av håhåjaja-visdom. Nu är det bara jag kvar. :D

jag brukar låta min häst gå in själv. hon gillar inte att bli fångad o om jag försöker ta tag i henne så börjar hon bara springa, då är det kört o man kan jaga henne halva dagen. men om jag bara kallar på henne o öppnar grinden så går hon gärna in själv (funkar ju i o för sig bara om man har hagen precis bredvid stallet...) mat funkar dock inte! efter ett tag vet de vad du vill o då kommer de bara fram o snor hinken från dig sen galopperar de iväg o man kan se hur de "skrattar" åt dig.

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 240
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 115
Senast: Rosett
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar