Svårfångad häst i hagen - agerade jag rätt?

E

emma_sthlm

Min medryttarhäst är rätt svårfångad i hagen och far runt som en galning när man ska hämta honom.

Igår var första gången jag skulle hämta i honom (han har tidigare varit inne i stallet då jag skulle rida)
Jag hade fått höra att han var svår och mycket riktigt, när jag klev in i hagen med grimskaftet i handen började han trava/galoppera runt i hagen.

Jag kände instinktivt att det inte var någon idé att gå efter honom utan stod bara stilla på samma plats. En gång när han stannat gjorde jag en lugn ansats att närma mig. Då började han rusa igen så jag fortsatte att stå stilla.

Efter ca 5-10 minuter ställde han sig 2 meter ifrån mig och tittade på mig lite lurigt, så jag gick lugnt fram, utan att att sätta på grimskaftet med en gång utan kliade honom lite och berömde honom för att han hade stannat.

Är detta rätt sätt att agera på?
Man vet inte om han gör detta för att han har dåliga erfarenheter av att bli hämtad i hagen eller om han bara leker.

Oavsett så är en kapplöpning ingen idé eftersom vinnaren är rätt given och det känns bara som han skulle bli stressad då.

Vad säger ni?

Sv: Svårfångad häst i hagen - agerade jag rätt?

Tycker det låter som ett bra sätt eftersom du som sagt ändå inte kan springa ikapp honom. Inte heller stressar du upp honom och gör saken värre...du blir nog snarare mer intressant. ;)

jag tycker att du gjorde helt rätt som helt enkelt väntade, och inte kastade dig efter hästens huvud med grimma och grimskaft så fort den stod stilla (vilket är lätt att göra om man vill få tag på hästen så fort som möjligt innan den smiter igen :))
du kan börja ge godis när han stannat och du börjar klia, då betyder en människa i hagen mys och godis och inte JA! kapplöpning!

min ponny var hemsk att fånga i hagen, speciellt om han fått syn på hjälmen eller tränset.
det var många gånger man fick tvinga in honom i ett hörn med en longerlina för att få tag på honnom :/
men nu en 10 år senare så kommer han när man kallar på honom ^_^ knepet var att sluta rida honom och vipps så var man inte ett hat objekt! (väldigt lat gammal ponny :))

Jättebra! Fantastiskt bra att du lyssnade på din instinkt tycker jag!

Du kan även testa att backa lite när han stannar och tittar på dig, det är en invit för honom att komma närmare och samtidigt en belöning/eftergift för att han stannar. Varje gång han gör någoting rätt kan du belöna det med att backa bort lite, eller stanna, eller klia, eller ge han godis, bara fantasin som sätter gränser!

Keep up the good work! :)

Verkar som att han bara busar med dig! :d Mitt tips är att ställa dig innanför grinden, aldrig gå fram och hämta hästen då detta lätt väcker sådana här problem. Om han inte kommer fram till dig kan du göra massa störande ljud (ex. slå med grimskaftet mot något). Om du är störig blir han väl informerad om att du vill hämta in honom och inte leka :p Du måste väcka ett intresse i att hästen vill komma fram till dig, det gör du inte genom att gå till den, då visar du intresset för hästen och han kan lätt leka med dig om han så vill :d Var också noga med att aldrig kolla mot hästen. Fäst blicken någon annanstans eller vänd dig helt om, då detta är en drivande gest och inte lockar på hästen.
Hoppas det kan vara till någon hjälp :)

Du gjorde helt rätt!
Med svårfrångade hästar brukar jag tänka att det ska bli trevligt för dem att vara runt mig och med mig.
Kommer de fram självmant så får de en liten godisbit,. lyckas jag komma fram så kliar jag dem lite i pannan.
jag är visseligen ute i stallet nästan hela dagarna och ska jag hämta en häst så kan jag passa på och mysa lite med någon svårfångad häst ibland -så att människor inte bara betyder jobb!
Jag brukar alltså bara gå ut i hagen och ge den svårfångade hästen en liten klapp eller eventuellt lite godis om jag har något i fickan.. och sen går jag iväg och hämtar någon annan häst istället, eller gör något annat.

Ska jag hämta en svårfångad häst brukar jag också tänka att inte gå direkt emot den. Utan kanske klappa lite på de andra i hagen osv. och försöka få hästen att komma fram till mig. ibland pratar jag lite "bebis språk" , det brukar också väcka intresse ibland! :)

Min unghäst är lite svårfångad i bland och vill leka..jag brukar då gå in i hagen gå runt lite pilla med saker sätta mig ner och pilla i snön el så(då brukar han bli nyfiken å komma när han kommer fram så reser jag mig med ryggen mot honnom och klia honnom lite. sedan går jag lite (han brukar då följa med). stannar och kliar igen sedan vänder jag mig om springer han då så brukar jag blocka honnom från flocken för att visa att jag bestämmer jag klappar och kliar de andra hästarna men han får inte komma till flocken!
brukar gå rätt fort för honnom att förstå! fortsätter att gå runt då brukar han komma och jag kan ta honnom! brukar få göra så typ 2-3 dagar sedan förstår han att det inte är lönt att bråka i bland släpper jag honnom efter att ha fångat honnom ibland tar jag in honnom ger han en godis borstar lite och släpper ut och i bland rider jag då vet han alldrig vad som väntar att bara ge godis gör att hästen kommer till godiset och inte till dig vilket inte är så roligt när man en dag inte har godis :) alla gör lite olika men detta funkar för mig och honnom!

Som alla redan sagt - det var lugnt och bra gjort av dig.

Hästar är olika och man får anpassa sig efter individen, det låter på din beskrivning som om hästen var beredd på att du skulle jaga honom, och när du inte gjorde det tyckte han väl att han lika gärna kunde komma med in. Inget spännande skulle ju hända i hagen ändå... ;)

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 232
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.